ملیکا شریفی نیا در جشنواره فیلم فجر سی و دوم با دو فیلم اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی و خواب زده به کارگردانی فریدون جیرانی حضور موثری داشته است. با شریفی نیا در باره ویژگی‌هایی همکاری با دوسبک کاری مختلف داریوش مهرجویی و فریدون جیرانی و حضور و رقابت در جشنواره فیلم فجر گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.

سومین همکاری شما با داریوش مهرجویی بعد از فیلم‌های پری و میهمان مامان چگونه به وجود آمد؟

همیشه علاقه دارم با کارگردان‌های متفکر و مولف سینما همکاری داشته باشم و امیدوارم دوباره این همکاری با کارگردان‌هایی مثل داریوش مهرجویی و فریدون جیرانی ادامه داشته باشد. نکته مهم دیگر در باره این دو فیلم که در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر حضور دارد متفاوت بودن نقش‌هایم است. هر دو فیلم فضای خاص خودشان را دارند و به شدت مشتاق هستم بازی‌هایم را در جشنواره فیلم فجر ببینم. تا خستگی کار سخت و فشرده در این دو فیلم از بین برود و بتوانم پاسخ اعتماد این دو کارگردان‌ ارزشمند سینما را بدهم.

مهرجویی دهه نود با مهرجویی دهه هشتاد چه تفاوت‌هایی دارد؟

خودم را در حدی نمی‌دانم که بخواهم در باره ویژگی کاری داریوش مهرجویی نظری بدهم. مهرجویی دهه نود به‌ اندازه مهرجویی دهه هشتاد موثر و اثر گذار بوده، داریوش مهرجویی تلاش کرده در سال‌های اخیر فضاهای متفاوتی را در فیلم سازی تجربه کند و سبک کاری‌اش به عنوان یک فیلم ساز مولف در تمام کار‌هایش قابل بازخوانی است و کمدی‌های درخشانی در حوزه کمدی موقعیت و کمدی کلامی و سورئال ساخته است. در دهه هشتاد سبک کاری مهرجویی در فیلم پری با فیلم میهمان مامان تفاوت زیادی داشت و احساس می‌کنم فیلم اشباح با توجه به اینکه در روند ساختش از ابتدا قرار داشتم مثل فیلم هامون است.

آیا داستان فیلم اشباح اقتباسی است؟

بله، فیلم نامه بر اساس نمایش‌نامه اشباح هنریک ایبسن نوشته شده است.

داریوش مهرجویی از معدود کارگردان موفق سینمای ایران در بحث اقتباس‌های ادبی است.

داریوش مهرجویی در تمام امورات سینمایی و ادبی منجمله اقتباس ادبی استاد و یک فیلسوف است و حتی اگر ازکنار او هم که رد شوید هزار چیز جدید می‌آموزید. این موهبت و‌شانس را داشتم که از دوران کودکی از نزدیک با داریوش مهرجویی ارتباط داشتم و همیشه در حین همکاری با او منتظر تجربه‌های جدیدی هستم. حضور و بازی در اشباح عرصه جدیدی را دربازیگری برایم گشود و مدت‌ها مترصد حضور در چنین فیلمی بودم. خوشحالم دوباره داریوش مهرجویی این اعتماد را به من کرد که برایش در اشباح بازی کنم و سوپرایز بزرگ سال ۹۲ برایم فیلم اشباح است.

تاجی در فیلم اشباح چه ویژگی‌هایی دارد؟

تاجی دختری است که شخصیتی خاکستری با گرایش رو به مثبتی دارد و نقش قابل درک و باوری است زیرا کار‌هایش توجیه پذیر و منطقی است و من عاشقانه و با انرژی این نقش را بازی کردم. نقشی که فراز و فرود زیادی دارد و تاجی دختر رنج کشیده‌ای است و امیدوارم از پس ایفای این نقش برآمده باشم. زیرا اگر این‌گونه نباشد برایم یک شکست محسوب می‌شود و به خودم ثابت می‌شود که آن‌چنان خوب نبوده‌ام و نتواسته‌ام در کاری به این مهمی حضوری جدی داشته باشم. نگین فیلم خواب زده چه ویژگی‌هایی دارد؟

نگین دختری صاف وساده پائین شهری است و زبر و زرنگ و فعال در امورات اجتماعی حضور دارد و تا حدی خاص است وکمتر نمونه‌اش را در جامعه می‌بینیم. فیلم‌نامه هم با رعایت جزئیات و ریزه‌کاری‌های موجود نوشته شده است و از این بایت که جیرانی هم مثل مهرجویی کارگردان با تجربه و کار بلدی است خوشحال هستم. کارگردانی که به درستی می‌تواند از توانایی‌های بازیگرانش استفاده کند.

فریدون جیرانی معمولا کمتر فیلم کمدی کمتر ساخته است.

خواب زده کمدی نیست. بیشتر یک فیلم فانتزی محسوب می‌شود و ته‌مایه‌هایی از کمدی موقعیت لحظات خنده‌داری را در فیلم به وجود می‌آورد. نکته مهم دیگر حضور یک تیم حرفه‌ای، کاربلد و خوب بازیگری در این فیلم است که همکاری‌های خوبی را به‌وجود آورد.

آیا امسال می‌توانیم انتظار داشته باشیم سیمرغ بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم فجر به دست بیاورید؟

به سیمرغ وبردن جایزه فکر نمی‌کنم و اصلا بازیگری شغل و دغدغه اصلی‌ام نیست. گرافیک شغل اصلی من است و البته در این چند ساله اخیر بازیگری برایم جدی‌تر شده است. از سن سه سالگی وارد دنیای بازیگری شده‌ام و الان هم در ۲۷ سالگی تجربه دو سه دهه بازیگری را دارم. آلان که به گذشته نگاه می‌کنم برایم مهم است در کار بازیگری چه عملکردی داشته‌ام و چقدر در این سال‌ها با نگاه حرفه‌ای و خاصی بازی کرده‌ام. برای من نظر دیگران، کار‌شناسان، همکاران و اهالی سینما در مورد نوع بازی‌ام مهم است و حضور فیلم‌هایم در جشنواره فیلم فجر این فرصت را به من می‌دهد که این نظرات را از نزدیک متوجه بشوم و بتوانم بازی بهتری ارائه کنم و همان‌طوری‌که گفتم برای بردن سیمرغ هیچگاه نقشی را انتخاب نمی‌کنم. نکته مهم دیده شدن فیلم‌های خواب زده و اشباح در جشنواره است. هردو این فیلم‌ها کارهای سخت و دشواری بودند و امیدوارم زحمات همه گروه تولید مورد قدردانی قرار بگیرد.

انتهای پیام/

احمد محمد اسماعیلی