به گزارش سرویس مد و لباس هنرآنلاین، مرسده مطهری طراح و موسس نشان تجاری "مرسده دیزاین" فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان ایتالیایی است. گفت‌و‌گوی هنرآنلاین را با او در مورد طراحی لباس می‌خوانید.

خانم مطهری چه طور کار طراحی لباس را شروع کردید و نسبت به آن چه نظری دارید؟

من برای این نشان تجاری به تنهایی خیلی تلاش کردم و شبانه روز برای آن وقت گذاشتم. ساعت‌ها برای خرید پارچه و هماهنگ کردن آن‌ها باهم و طراحی لباس وقت می‌گذارم و سعی می‌کنم با افرادی که از طرفداران کارهای من هستند و برای خرید می‌آیند با مهربانی و روی خوش برخورد کنم، چه خرید بکنند یا نه، همین که از کارهای من دیدن می‌کنند برای من بسیار لذت بخش است. من به آینده کاری خودم بسیار خوش‌بین و امیدوار هستم و مطمئنم که در آینده‌ای بسیار نزدیک یکی از برندهای بر‌تر ایرانی خواهم بود. با توجه به استقبالی که در کشورهای دیگر از کارهای من شده است، برنامه آینده من صادر کردن این نشان تجاری به آن کشور‌ها البته مطابق سلیقه و نوع پوشش آن کشور است. در ‌‌‌نهایت من عاشق کارم هستم و در هر مرحله‌ای از کار با ذوق و شوق به جلو پیش می‌روم.

چه نکات ویژه‌ای در طرح‌های شما وجود دارد؟

طراحی منحصر به فرد، انتخاب رنگ‌های زیبا و جذاب، نقاشی با رنگ‌های تثبیت شده، گلدوزی، دوخت زنجیره، پته دوزی، کیفیت بالای پارچه و دوختی تمیز از ویژگی‌های این لباس‌ها است. من سعی می‌کنم هنر را با خلاقیت ترکیب کنم تا تن پوشی برازنده یک بانوی ایرانی تولید کنم. طرح‌ها را خاص‌تر و متفاوت‌تر زدم و رنگ‌ها را شاد‌تر و زنده‌تر انتخاب کردم تا جامعه‌ای زیبا‌تر داشته باشیم. اصالت کشورمان را با تلفیقی از نقش‌های اصیل ایرانی حفظ کردیم و به روز بودن را در تک تک آن‌ها گنجاندیم. با ادای احترام به قوانین کشورمان و ذوق و سلیقه یک بانوی همیشه شیک پوش ایرانی، تمام تلاش‌مان بر این است تا در چهار فصل سال بهترین‌ها و زیبا‌ترین‌ها را با کیفیتی عالی و مرغوب ارائه دهیم.

برای طراحی یک مانتو به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

پوشش بانوان ایرانی در اماکن عمومی محدودیت‌هایی دارد. طراحی لباسی زیبا، شیک، پوشیده و برازنده مسلما مشکل‌تر از طراحی لباس‌های مجلسی و شب است. چون برای طراحی لباس‌های شب دست شما برای هر طرح و سلیقه‌ای باز است، اما برای طراحی مانتو محدودیت‌های زیادی دارید. با وجود این من همیشه ‌‌‌نهایت تلاشم را کردم تا در هر مجموعه حدود ١۵٠ تا ٢٠٠ عدد مانتو با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع برای رده سنی ١٨ تا ٨٠ سال با سلیقه‌های متفاوت و قیمتی مناسب داشته باشم. زیبایی، زیبایی می‌آفریند و تنها با بازی با رنگ‌ها و پارچه‌ها با طرح‌های سنتی و مدرن و البته به خرج دادن کمی سلیقه شخصی می‌توانیم لباسی زیبا خلق کنیم.

چه پیشنهاداتی برای انتخاب یک لباس مناسب دارید؟

پیشنهاد من به خانم‌ها با اندامی ظریف و ریز جثه پوشیدن مانتوهای فون، پیلی‌دار یا چین‌‍دار است فقط اگر قدی کوتاه دارند نباید مانتوهای کوتاه انتخاب کنند و اگر قدشان بسیار بلند است مانتوهای تا زانو برای آن‌ها برازنده‌تر است. خانم‌هایی که مشکل اضافه وزن و چاقی دارند بهتر است مانتو‌هایی با برش راسته با قدی زیر زانو و طرح‌های عمودی پارچه و ترکیب رنگ‌هایی که رنگ تیره غالب باشد انتخاب کنند تا اندام‌شان لاغر‌تر و کشیده‌تر به نظر برسد. مانتو‌های رسمی هم بهتر است قدی زیر زانو داشته باشد. انتخاب رنگ کاملا سلیقه‌ای است اما ما بدون دانستن راز پنهان در آن‌ها صرفا به سلیقه‌ای بودن‌شان بسنده می‌کنیم. واقعیت این است که در نظر گرفتن این قاعده و در کنار آن انتخاب رنگی که علاوه بر پوست با رنگ چشم و موهای ما هم هماهنگ باشد نه ‌تن‌ها به زیبا‌تر به نظر آمدن چهره ما کمک می‌کند بلکه اندام ما را هم متناسب‌تر به تصویر می‌کشد. رنـگ پوست شـما چه تیره باشد، چه روشن و چه در میان این دو، می‌توانید رنگی مناسب برای لباس خود انتخاب کنید.

آینده طراحی لباس را در ایران چه طور می‌بینید؟

گذشته از جنبه هنری و ذوق و سلیقه شخصی یک طراح، مد و طراحی لباس یکی از پول ساز‌ترین حرفه‌ها در دنیا است اما متاسفانه در کشور ما به خاطر محدودیت‌های زیادی که وجود دارد این حرفه با مشکلات زیادی از نظر اقتصادی و تبلیغاتی مواجه است. به عنوان مثال پارچه‌های زیبا و کار شده ابریشمی که از هند یا دوبی وارد ایران می‌شوند با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند که به نظر من اگر دولت ازسلیقه طراحان پارچه و هنرمندان و خلاقیتشان حمایت می‌کرد، پارچه‌هایی با کیفیت بسیار خوب، خاص و زیبا در ایران تولید می‌شد و این کار از نظر اقتصادی به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کرد. اما در حال حاضر آن طور که باید از مد و طراحان لباس در کشور ما حمایت نمی‌شود.

انتهای پیام/