به گزارش سرویس سینما هنرآنلاین/

١- چراغ کاخ جشنواره را یک فیلم توقیفى روشن کرد ، برخى فکر مى کنند این رفتار معناگرا از سوى مدیران تازه سینمایى ست و نویدبخش اینست که سعه صدرها قرار است نفسى چاق کند؛اما ببخشید این نکته تکرارى ست وقتى " أقاى محمدى و بانو" اکران شد معلوم شد مشکل از سعه صدر نیست ، مشکل از بى قانونى و یک بام و چند هوایى ست ؛ زیرا با موضوع فیلم مزبور نمونه هایى در این چهار ساله روى پرده رفته و آب از آب تکان نخورده است ؛ راستى روز اول سینماى رسانه چنان همه چیز به روى نظم و وقت بود که کلا جشنواره اسپند لازم شده بود؛ به گمانم مدیران سینمایى این سنت کهن را نادیده گرفتند که از فردایش جشنواره چشم خورد!

٢- این روزها جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره کولاک است ؛ هم از نظر آب و هوا هم از نظر نمایش پیاپى فیلم هاى خوب ، بد و خیلى بد ؛ آن هم پشت سر هم ! فکرش را بکنید ٩٠ دقیقه معطل شوید تا " مردن به وقت شهریور" را ببینید و در تمام ٩٠ دقیقه فیلم از شدت ضعف فیلم کلا بمیرید! خدا را شکر از آسمان برف مى بارید و وسیله خنک کننده اعصاب رایگان بالاى برج میلاد در دسترس بود!

٣- معلوم نیست شوراى انتخاب آثار برخى از این فیلم ها را از کدام طرفى دیده اند که آنها را لایق حضور در جشنواره دانسته اند ؛ بى ادبى نباشد شاید آخر به اول تماشا فرموده اند؛ تعارف هاى ایرانى کم بود ، مصلحت اندیشى هم به آن اضافه شده تا دمار از روزگارمان درآورد.

٤-تلخى " قصه ها " خانم بنى اعتماد از تلخى واقعیت بیرونى مى آید : گرانى ، عدم رعایت حقوق شهروندى ، بى کارى، زنان بدسرپرست ... که من و شما هم روزمره با آن دست به گریبانیم ؛ اما وقتى خانم بنى اعتماد در سالهاى سکوت سینمایى اش کاراکترهاى آثار قبلى اش را جستجو کرد و حالشان را( گویا در ایران ٩٠ ) پرسید ، اصل حالشان مثل اصل حال اکثر من و شما خراب بود ؛ مشکلاتى که قریب به اتفاق آنها در ندارى و فقر خلاصه مى شد دوره شان کرده بود اما پیداست آنها هم لحظه هاى خوش دارند هر چند که باید خوشبختى شان را در جنس زندگى شان جست ، آن سان که در نامه "رسول رحمانى " به نوبر کردانى ( قهرمانان روسرى آبى ) خوانده مى شود... زندگى سخت هست ، خیلى هم سخت اما دلخوشى ها و امید هایى هم هست که اتفاقا در " قصه ها " هم دیده مى شوند اما شاید در مرکز توجه بیننده قرار نگرفته اند مثل آن دکتر خیر یا بانویى که ریما رامین فر نقشش را ایفا مى کند که و موسسه مراقبت از دختران و زنان آسیب دیده را اداره مى کند یا...و حتى سارا زخم خورده خون بازى ؛ قصه ها از واقعیت بیرونى تلخ تر نیست فقط در چیدمانش تلخى ها هم را جسته اند. ٥- فیلم هاى ١٠ صبح سینما رسانه را ببینید در سراسر روز از اینکه به دامان شهر برگردید پشیمان نمى شوید ؛ یکشنبه آن بالا برف مى بارید و این پایین در سینماهاى مردمى وسط شهر هوا آفتابى بود.

انتهای پیام/