مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: نمایشگاه بخش رقابتی جشنواره تجسمی فجر بسیار قابل تامل است و من خیلی خوشحالم که ششمین دوره جشنواره تجسمی فجر با این کیفیت برپا شده است.

او افزود: بخش عمده آثاری که در این دوره از جشنواره به نمایش گذاشته شد از سوی هنرمندان جوان خلق شده‌اند و من آثار بخش نقاشی، نگارگری، تصویر سازی و کاریکاتور را بسیار می‌پسندم. اما معتقدم که بخش مجسمه و سرامیک هنری با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این هنرها هنوز نتوانسته‌اند به سطح آرمانی برسند. ای کاش در این بخش ما شاهد خلق آثار با تکنیک‌های متنوع‌تری بودیم. متاسفانه در این بخش خبری از بسیاری از شیوه‌های مرسوم و شناخته شده نیستیم.

مدیرکل مرکزهنرهای تجسمی با بیان این مطلب که جشنواره تجسمی فجر هنوز با بین‌المللی شدن فاصله بسیار زیادی دارد گفت: برای این که بتوانیم ادعا کنیم جشنواره تجسمی فجر واقعا بین‌المللی است باید بتوانیم شاهد حضور بزرگان و چهره‌های شاخص هنرهای تجسمی در این رویداد هنری باشیم و سلایق مختلف بتوانند در این جشنواره امکان بروز و ظهور داشته باشند.

او درخصوص این مطلب که بسیاری از پیشکسوتان هنوز با جشنواره تجسمی فجر هنوز آشتی نکرده‌اند گفت: ما به عنوان مسئولان بخش تجسمی باید فضا و شرایطی را فراهم کنیم که همه هنرمندان با جشنواره تجسمی فجر ارتباط برقرار کنند و من و همکارانم موظفیم صدای هنرمندان را بشنویم و شرایطی را برای برطرف کردن مشکلات احتمالی فراهم کنیم.

ملانوروزی با بیان این مطلب که هنرمندان به هنرما اعتبار می‌بخشند گفت: در واقع ما میهمان هستیم و این هنرمندان هستند که میزبان ما هستند و باید شرایطی را فراهم کنیم که همچون گذشته هنر ایران با نام هنرمندان اعتبار بگیرد.

او همچنین درخصوص نشست‌های مختلفی که در جریان برگزاری جشنواره تجسمی فجر برگزار خواهد شد گفت: براساس برنامه‌ریزی دبیران جشنواره نشست‌های متعددی با حضور داوران خارجی و برخی هنرمندان پیشکسوت در طول برگزاری جشنواره در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد اما قصد داریم این نشست‌ها با پایان جشنواره تجسمی فجر به پایان نرسد و با همکاری انجمن‌ها نشست‌های متعددی را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که هنرمندان موزه هنرهای معاصر را خانه خودشان بدانند و همیشه در موزه حضور جدی و پررنگی داشته باشند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به گفته‌ داوران و دبیران جشنواره که معتقدند این جشنواره از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است و باید با افزایش فضای نمایشگاهی امکان نمایش آثار بیشتری را فراهم کرد گفت: پس از پایان این دوره از جشنواره تجسمی فجر باید بنشینم و مشکلات و موانع این جشنواره را بررسی کنیم و شاید حتی بهتر باشد که جشنواره تجسمی فجر را تنها در یک رشته هنری برگزار کنیم تا بتوانیم برای نمایش و ارائه خوب آثار از همه امکانات‌مان استفاده کنیم.

او افزود: اگر رشته‌های متنوع هر بخش را یک رشته اصلی قلمداد کنیم جشنواره تجسمی فجر در 14 رشته برگزار می‌شود و به نظر برگزاری یک جشنواره در 14 رشته انرژی و کار زیادی می‌طلبد و باید نسبت به تعداد رشته‌ها و شیوه برگزاری جشنواره تغییراتی در آیین‌نامه‌های جشنواره به وجود آوریم.

ملانوروزی در پایان سخنانش درباره فراهم شدن امکان نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر در سایر استان‌ها گفت: یکی از آرمان‌های بزرگ ما در جشنواره تجسمی فجر این است که شرایطی را فراهم کنیم که حداقل بخش‌های متعددی از آثار جشنواره را در سطح ملی نمایش بدهیم. در حال حاضر تنها امکان نمایش آثار 4 بخش جشنواره در 25 استان فراهم شده است؛ اما امیدواریم شرایطی فراهم شود که آثار بخش نقاشی، مجسمه و سفال را هم بتوانیم در برخی استان فراهم کنیم. هر چند که هنوز برخی از استان‌ها هنوز یک نگارخانه هم ندارند و در چنین شرایطی ابتدا باید این مشکل را برطرف کنیم.

انتهای پیام/320