به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گالری ساربان این نمایشگاه شامل 14اثر نقاشی است که با تکنیک رنگ روغن در ابعاد مختلف حداقل سایز 90 در130 و حداکثر 110 در150 سانتی متر روی بوم خلق و تمام آثار در سال 92 اجرا شده است. محمد معمارزاده متولد 1327 قوچان و دارای مدرک دکترای پژوهش هنراست. او عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا و مدیر گروه نقاشی آن دانشگاه است.این هنرمند نقاش بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرده است و در کشورهایی چون فرانسه ،مسکو،زاگرب و چین آثارش به نمایش درآمده است.

تألیف کتاب هایی چون: کتاب تصویر و تجسم عرفان درهنرهای اسلامی، کتاب آثارایرانی موجود در کاخ موزه ارمیتاژ، کتاب ریشه های طراحی در دست اقدام، چاپ مجدد کتاب تصویر و تجسم عرفان در هنرهای اسلامی در دست اقدام و ... از دیگر فعالیت های هنری این هنرمند محسوب می شود.

محمد معمارزاده نزد عباس معیری نگارگری و قلم گیری را آموخته است و از محضر استادان بزرگ خط چون؛ غلامحسین امیرخانی، خروش، کابلی و مشعشعی آموزش خط را با درجه ممتازآموخت و پس از ورود به انستیتوی هنرتهران و سپس به دانشکده هنرهای تزئینی درسال 1349 درب دیگری ازهنر برای او باز شد.

محمد معمارزاده گفت: من مطالعه زیاد بر روی هنرهای ایرانی به خصوص نگاره هایی از دوره قبل از تیموری تا دوره قاجار کرده ام ،همیشه سعی کردم تاریخ و فرهنگ خودم را در ترکیبی نو ارائه دهم و نقاشی باشم با پیشینه 7هزار سال تاریخ.

مهدی حسینی درباره آثارمحمد معمارزاده گفت: پس از سال ها تلاش فروتنانه موفق شده است تا رابطه میان سنت و مدرنیسم درتصویر،دست پیدا کند و جلوه ای تازه از آن را ارائه نماید. او هنر سنتی و مدرنیته را به درستی شناخته ودرک کرده و برایش ذهنی و درونی شده است.

در آثار محمد معمارزاده،ضمن تجربه ساختار پویای مدرنیسم،مخاطب به یاد طاقه های شال و ترمه،بقچه های گل دوزی شده، پرده های قلمکار، پته های کرمان، گل و مرغ های سوزن دوزی شده و پردازهای سنتی در نگارگری می افتد. مخاطب درمقابل پرده های اخیرمعمارزاده به گذشته تاریخی باز می گردد.هزارلای پراز خاطره و خیال را مرور می کند و بلافاصله به جهان معاصر باز می گردد.

ذهن بیننده مانند پاندول به آرامی،میان گذشته و حال در نوسان است و از هر لحظه اش تجربه ای سرشار از ذوق و خلاقیت را تجربه می کند.

معمارزاده موفق شده است پیوند میان گذشته و حال را فراهم آورد و این دو قطب ناهمگون را با یکدیگر آشتی دهد.مهمی که او و همه ،سال ها در انتظارش بودیم و اینک و با این نمایشگاه شاهد تبلورش هستیم.

نمایشگاه نقاشی نگاهی نو به سنت از روز جمعه 18 بهمن ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می شود و تا 28 بهمن ماه همه روزه بجز سه شنبه ها ادامه دارد.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست،شماره 8 مراجعه و یا با شماره تلفن 88504226 تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/320