شما چهارمین سال حضور خود در جشنواره فیلم فجر را تجربه می کنید ، این اولین فیلم سینمایی شما است که در دولت تدبیر و امید و در جشنواره این دولت به روی پرده خواهد رفت ، می دانم برای اکران فیلم قبلی خود در جشنواره فجر با مشکلات بسیاری رو به رو بودید ، می خواستم برای آغاز بحث نظر شما را در مورد تیم جدید برگزار کننده جشنواره فیلم فجر بدانم ، آیا تفاوت هایی صورت گرفته یا خیر؟

من تصور می کنم دبیر جشنواره فیلم فجر باید دائمی باشد و باید مثل یک پست سازمانی با آن رفتار کرد. به نظرم آقای علیرضا رضاداد جزو کسانی است که تجربه های بسیاری در امر مدیریت جشنواره فیلم فجر دارد . امسال همانطور که می دانید جزو معدود سال هایی است که پس از چند سال یخ زدگی در سینمای ایران با انبوهی از کارگردان های شناخته شده طرف هستیم . به نظرم مدیریت جشنواره امسال به شدت دشوار است چون اغلب کارگردان ها صاحب نام هستند و همگی این دوستان خواهان نمایش آثارشان در بخش اصلی جشنواره فیلم فجر بودند و به نظرم مدیریت آقای رضا داد در این حوزه عالی بود . به نظرم در برگزاری هر دوره جشنواره فیلم فجر ما شاهد مسائلی بودیم و متاسفانه در پاره ای از موارد شاهد بی قانونی هایی هم بودیم اما چیزی که تا به امروز مشخص است این است که مدیریت علیرضا رضا داد بسیار خوب بوده و نقص های کمی داشته . به نظر من باید از افرادی مثل رضاداد که تجربه برگزاری چندین دوره جشنواره فیلم فجر را دارند استفاده بشود و این گونه نباشد که سال آینده مجدا به سراغ فرد دیگری برویم ، فردی که تجربه کار در این پست را نداشته . من در چهار دوره جشنواره فیلم فجر فیلم داشتم و جالب است به شما بگویم چهار دبیر مختلف را تجربه کردم ! حداقل با تعویض یک دولت باید برای چهار سال هم که شده دبیر جشنواره مشخص شود تا ما فیلمسازان جوان را بشناسد و بتوانیم با آنها دیالوگ داشته باشیم . خوشبختانه در جشنواره امسال اتفاق های خوبی رقم خورد و لابی بازی که در چند سال اخیر شاهدش بودیم اتفاق نیفتاد . حضور افرادی مثل مازیار میری در هیئت انتخاب جشنواره امسال یک اتفاق مثبت بود . مازیار میری خودش یک فیلمساز جوان است و توانست از فیلمسازان هم نسلش در این هیئت دفاع کند و نتیجه اش این شد که فیلمسازانی جوانی مثل امیر ثقفی ، هومن سیدی و روح الله حجازی به جشنواره فجر بیایند و در بخش های مختلف فیلم داشته باشند . می بینیم امسال از بچه های جوان کسی کنار گذاشته نشد. به نظر من سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از بهترین دوره های این رویداد سینمایی است .

مردن به وقت شهریور نام قطعه شعری از سید علی صالحی است؟

بله نام فیلم ما بر گرفته از شعر سید علی صالحی است و ایشان در ملاقاتی که با هم داشتیم اجازه دادن علاوه بر اینکه نام شعر ایشان را روی این فیلم بگذاریم از قطعه شعر ایشان در پلان پایانی فیلم استفاده کنیم.

نگارش فیلمنامه مردن وقت شهریور از چه زمانی آغاز شد ؟

نوشتن فیلمنامه "مردن به وقت شهریور" را من بعد از ساخت فیلم "به خاطر پونه "آغاز کردم . من جزو کارگردان هایی هستم که اساسا به فیلمنامه خیلی اعتقاد دارند و سعی می کنم عین فیلمنامه را اجرا کنم . هم" به خاطر پونه" و "مردن به وقت شهریور" عینا از روی فیلمنامه ساخته شدند و تغییر چندانی در اجرا نداشتند و جزو کسانی نیستم که با یک سیناپس سر صحنه حاضر می شوند و یا بر اساس اتود بازیگران فیلم را جلو می برند . من حتی در خیلی بخش های فیلم "به خاطر پونه" استوری برد هایی داشتم و بر اساس آنها فیلم را جلو می بردم . به نظر من یکی از ضعف های ما در فیلمسازی این است که دقیقا نمی دانیم در صحنه چه چیزی را می خواهیم . همانطور که اشاره کردم من بعد از فیلم "به خاطر پونه" نگارش این فیلم را شروع کردم و فکر می کنم چهار الی پنج ماه صرف نگارش این متن شد.

خودتان به تنهایی مسئولیت نگارش این متن را بر عهده داشتید؟

بله ، اما از همکاری و همفکری تعدادی از دوستانم مثل فرهاد اصلانی و امیر ادیب پرور در نگارش این فیلمنامه استفاده کردم .

این مصاحبه زمانی منتشر خواهد شد که چند سانس از فیلم شما در جشنواره رفته است و تعدادی از تماشاگران فیلم شما را دیدند، می خواستم از شما در خواست کنم یک خلاصه داستان ورای آن چیزی که در مطبوعات ارائه دادید از "فیلم مردن به وقت شهریور" بگویید .

قصه این فیلم در مورد پسر جوانی به نام سینا است که چند ماهی بیشتر با کنکور فاصله ندارد ولی در این بین اتفاقاتی برای او رقم می خورد که زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

بخش مهمی از بازیگران "مردن به وقت شهریور" افرادی هستند که تجربه چندانی در عرصه بازیگری ندارند و به نوعی قدم های اول خودشان را در این حرفه بر می دارند ، در مورد انتخاب این دوستان توضیح دهید ، بر چه اساسی تصمیم گرفتید به سمت چنین انتخاب هایی بروید؟ آیا شرایط اقتصادی چنین چیزی را رقم زد؟

به هیچ وجه! ما در این فیلم بازیگران چهره و به نامی مثل حمید فرخ نژاد و هانیه توسلی را هم داریم . اگر می خواستم از چهره این افراد استفاده کنم حتما نقش اصلی فیلم را به این دو نفر واگذار می کردم .در حالی که محوریت قصه روی دو نوجوان است و بخش مهمی از داستان فیلم توسط آنها روایت می شود . ما سعی کردیم در تمام بخش های این فیلم از بهترین های سینمای ایران استفاده کنیم . فیلم به دلیل اینکه دغدغه ها و مسائل نوجوانان را در جامعه نشان می دهد ناچار بودیم از افراد نوجوان برای بازی در این فیلم استفاده کنیم و چون در این رده سنی بازیگر قبل قبول و حرفه ای نداریم رفتیم به سمت انتخاب افرادی که تجربه کمتری در عرصه بازیگری دارند . این را هم بگویم که دوست داشتم با بازیگرانی کار کنم که تجربه کمتری در این عرصه دارند اما به شدت با استعداد هستند.

چگونه به این ترکیب بازیگران رسیدید؟

من هیچ کدام از این بچه ها را نه قبلا دیده بودم نه می شناختمشان ، اکثر این دوستان کسانی بودند که در آموزشگاه های سینمایی دوره هایی را گذرانده بودند و یا دوره های تئاتری را پشت سر گذاشته بودند .

برای اینکه به ترکیب فعلی برسید ، از نوجوان های مختلف تست گرفتید؟

بله از حدود 800 نفر تست گرفتیم ، فکر نمی کنم الان کسی در بین نوجوان هایی که در آموزشگاه های سینمایی تحصیل می کنند باشد که من ندیده باشم .

نوید لایق که یکی از بازیگران اصلی فیلم شماست که قبلا در فیلم" فصل باران های موسمی" ساخته مجید برزگر ایفای نقش کرده بود، شما آن فیلم را دیده بودید؟

نه نوید لایق هم جز کسانی بود که به من معرفی شد ، اینجا جا دارد از خانم سپیده عبدالوهاب هم تشکر کنم که در معرفی برخی از این دوستان به من خیلی لطف کردند .

منهای خانم سودابه خسروی و آقای علیرضا علویان . اغلب کسانی که در فیلم جدیدتان حضور دارند جزو کسانی هستند که در فیلم قبلی شما ( به خاطر پونه) هم حضور داشتند ، مثل اینکه آن فیلم تجربه رضایت بخشی برای شما به لحاظ تولیدی بود که دوباره با همان گروه همکاری کردید؟

راستش یک دوستی بین ما در تمامی این سال ها جریان داشته ، این افراد کسانی هستند که خودشان را خرج فیلم می کنند و من به عنوان کارگردان تصور می کنم از همکاری با این دوستان نتیجه خوبی می گیرم .

و تیم جوانی هم هستند.

میانگین سنی تیم فیلمسازی "مردن به وقت شهریور" و "به خاطر پونه" نزدیک 25 سال بود ، و باید بگویم بچه های جوان و دوست داشتنی هستند که کنار هم کار می کنیم و از همکاری با هم لذت می بریم و امیدوارم بتوانم در کار های بعدی هم کنار یکدیگر باشیم .

آیا می توان اینگونه برداشت کرد که فیلم جدید شما فیلم دهه هفتادی ها هست؟ و به دغدغه و مشکلات این نسل می پردازد؟

من در اطرافم چند نفری از این نسل را دیدم و به نظرم یک تغییر اساسی در نوع رفتار این نسل با نسل های قبلی خود وجود دارد . به نظرم تغییراتی که در نسل جوان و به ویژه دهه هفتادی ها به وجود آمده خیلی عجیب است این مدرنیته ای که وارد ایران شده باعث یک تحول اساسی در این نسل شده و حتی این مدرنیته باعث دفرمه شدن بخشی از جامعه ما شده که به نظرم ما فیلمسازان باید در مورد این آسیب ها فیلم بسازیم تا بتوانیم معضلات را حل کنیم . چون اگر مشکلات این نسل هم اکنون حل و ریشه یابی نشود فردا دامان جامعه را خواهد گرفت .چون کم کم این نسل وارد جامعه خواهند شد و مسئولیت قبول خواهند کرد.

شما در رده کارگردان هایی هستید که علی رغم اینکه دوست دارید فیلمهای استانداردی بسازید ، علاقمند هستید فیلم هاتان با قشر وسیع تری از مردم ارتباط بر قرار کنند . فروش میلیاردی فیلم قبلی شما گواهی روشن بر این ادعا هست.

برای اینکه اعتقاد دارم فیلمی که اکران نشود و نتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند یک تجربه شکست خورده است. من می توانم مدلی فیلم بسازم که مورد توجه جشنواره ها واقع شود اما باید توجه داشته باشیم که ما برای بقا در سینما نیاز به اکران و دیده شدن فیلم هایمان داریم . من بر این اعتقاد هستم که باید هم جنبه آرتیستی و هنری ماجرا را رعایت کرد و هم بحث عام پسند بودن آن را . متاسفانه در اغلب اوقات یا ما از آن ور بام می افتیم یا از این ور بام . یا آنقدر به مخاطب باج می دهیم که نا خود آگاه تبدیل به یک اثر لمپن می شویم و یا آنقدر دوز هنری ماجرا را بالا می گیریم که اثرمان تبدیل به یک فیلم آوانگار می شود و اصلا قبل دیدن برای مردم عادی نیست.

فکر می کنید مخاطبین عام نسبت به "مردن به وقت شهریور" چه بازخوردی نشان خواهند داد؟

من فکر می کنم این فیلم به نسبت فیلم قبلی مولفه های بیشتر و بهتری برای ارتباط با مردم دارد . من خودم این فیلم را یک گام جلو تر از فیلم "به خاطر پونه" می دانم . البته این را هم بگویم که هنوز تجربه من در این سینما کامل نشده و ایرداتی به کارم وارد می دانم و تلاش دارم این ایرادات را رفع کنم.

و سخن آخر؟

امیدوارم جشنواره خوب و پر باری داشته باشیم و سیمرغ ها به کسانی برسد که لیاقتش را دارند.

انتهای پیام/