به گزارش هنرآنلاین ، آیین پایانی این رویداد با حضور مشاور امور هنری وزیر ارشاد، رییس، مدیران و کار‌شناسان مرکز ملی فرش ایران و هیات داوران این دوسالانه در موزه فرش ایران عصر روز سه‌شنبه ۸ بهمن‌ماه برگزار شد.

در این آیین که به همت روابط عمومی مرکز ملی فرش برگزار شده بود، بر ضرورت و لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف ایران و آغاز جدی تلاش برای برگزاری چهارمین دوره این دوسالانه تاکید شد.

‫مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه فرش ایران، نماد و سفیر فرهنگ و هنر ایران در اقصی نقاط جهان است، بیان کرد: کسانی که از ابتدا در حوزه فرش سرمایه‌گذاری فکری کرده‌اند به جایگاه هنری این اثر توجه ویژه داشته‌اند.

حمید شاه‌آبادی با بیان اینکه صاحبان این حرفه به نیکی و درستی این مسیر را می‌شناسند و بر قابلیت‌ها و توانایی‌های این هنر-صنعت واقفند، بر تقدم هنری بودن فرش دستباف نسبت به صنعتی بودن آن تاکید کرد.

شاه‌آبادی افزود: در بسیاری از نمایشگاه‌ها قابلیت‌ها و توانایی‌های فرش ایران را دیده‌ایم و در بسیاری از فضا‌ها از ظرفیت فرش به عنوان نماد گفت‌وگو و دیالوگ با دنیا استفاده کرده‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: اگر فرش تنها وسیله‌ای برای رفع نیازهای مادی انسان و عایقی در برابرسرما و گرما و پوششی برای منازل است، مؤلفه هنری در کنار آن از کجا آمده است؟! جسم انسان یک نیاز و روح انسان نیاز دیگری دارد. از ابتدا این هنر-صنعت قرار نبود فقط نیاز جسم را برطرف کند؛ بلکه نیاز روح را به مراتب با اولویت بالا‌تر تأمین کرد؛ قطعاً باید به نیازهای روحی نیز توجه کنیم و هنر تأمین‌کننده نیاز روح است.

وی در ادامه افزود: حوزه صنعتی و تجاری برآمده از این صنعت به پشتوانه جنبه هنری آن توانسته است بسیاری از مرز‌ها را درنوردد.

حمید شاه‌آبادی با بیان اینکه رشته‌های هنری زنجیره‌ای از زیبایی‌ها هستند که می‌توانند در کنار هم همنشینی زیبایی داشته باشند، تصریح کرد: موسیقی در کنار عکس و فرش دستباف زنجیره‌ای از زیبایی‌ها هستند که در کنار هم برای انسان مدرن امروزی که گرفتار در زندگی توأم با تکنولوژی است، نیاز جدیدی را رقم می‌زنند و پاسخ جدی به این نیاز واقعی می‌دهد.

وی از کسانی که در عرصه هنر-صنعت فرش دستباف به موضوع عکس پرداختند و از کنار هم قرار دادن این ظرفیت‌ها فضای جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر-صنعت و تعامل این چرخه به وجود آوردند، تشکر کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران ایجاد دبیرخانه دایمی دوسالانه عکس فرش را وعده داد

رییس مرکز ملی فرش ایران درباره تشکیل دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف ایران بیان کرد: با هدف‌گذاری جدید می‌توانیم دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف را تشکیل دهیم؛ چون سه دوره از این دوسالانه را پشت سر گذاشته‌ایم و کاستی‌های آن استخراج شده است.

محمدباقر آقاعلیخانی با تاکید بر استفاده از هنرهای دیگر در معرفی فرش دستباف گفت: نیاز داریم حوزه‌های هنری به ویژه عکاسان که با جامعه جوان و نسل جدید کشور ارتباط بیشتری دارند، در معرفی این هنر-صنعت به جامعه کمک کنند و با این کار به بافندگان انگیزه بیشتری دهند.

او در ادامه با بیان اینکه فرش کالای سرمایه‌بر و تکنولوژی‌بر نیست، یادآور شد: این کالا با نیروی انسانی تولید می‌شود و اگر می‌خواهیم هنر-صنعت فرش در جامعه ماندگار شود، باید به بدنه و نیروی انسانی آن انگیزه دهیم.

آقاعلیخانی با بیان اینکه فرش هنری است که به اقتصاد کشور کمک می‌کند، اظهار داشت: فرش امروز جزو کالاهای صادراتی غیرنفتی است و بعد از محصولات پتروشیمی و می‌عانات گازی سهمی عمده در ارزآوری برای کشور دارد و بنابراین باید به آن بیشتر توجه کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: ما آمادگی داریم در حوزه‌های مختلف هنری، حوزه فرش را مشارکت دهیم و در معرفی فرش دستباف به حوزه‌های دیگر به خصوص حوزه هنری که قوی‌ترین حوزه در جذب نیروهای جوان است، مشارکت داشته باشیم.

امیدواریم دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش ایران تشکیل شود

رضی میری با بیان اینکه فرش و عکس در جای خوبی به هم رسیده‌اند، گفت: این دو می‌توانند با یکدیگر آذرخشی به وجود آورند و بدون داشتن مالکیتی خاص معرف ایران باشند.

نماینده هیات داوران دوسالانه عکس فرش دستباف ایران گفت: در چند دهه اخیر فرش ایران مغفول واقع شده و به فراموشی سپرده شده است و وظیفه ماست که این فراموشی را از بین ببریم و آن را به ذهن‌ها بازگردانیم.

او با بیان اینکه نقش مرکز ملی فرش در این زمینه می‌تواند، بسیار قوی باشد، ادامه داد: امیدواریم دبیرخانه دائمی دوسالانه عکس فرش دستباف ایران تشکیل شود و این راه ادامه پیدا کند.

بیش از ۴ هزار قطعه عکس از بیش از ۶۰۰ عکاس به دبیرخانه رسید

محسن زین‌العابدینی، دبیر سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران در این مراسم ضمن ارایه گزارشی از روند برپایی دوسالانه و تعداد مشارکت کنندگان، خطاب به رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: «وعده‌ای نیکو و ارزشمند از جانب شما خواهد بود؛ اگر همین امروز زنگ چهارمین دوسالانه را به صدا درآورید و دبیرخانه این رویداد برای گام چهارم از همین فردا کار خود را آغاز کند.»

وی افزود: به خود می‌بالیم که بهانه پیوند دو هنر-صنعت «فرش» و «عکس» شده‌ایم و امیدواریم که این راه طولانی و ارزشمند که بر سومین گام آن ایستاده‌ایم، با تلاش بی‌وقفه روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران همچنان تداوم یابد.

او با تشکر از تلاش دست اندرکاران و جامعه هنر-صنعت فرش ایران بر ضرورت استمرار این حرکت ارزشمند تاکید کرد.

در حاشیه این مراسم از کتاب آثار برگزیده سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران داوران و لوح فشرده چندرسانه‌ای با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس مرکز ملی فرش ایران و اعضای هیات داوران رونمایی شد.

همچنین نمایشگاه آثار بر‌تر و برگزیده این دوسالانه در موزه فرش ایران گشایش یافت.

برگزاری اردوی عکاسی برای برگزیدگان و نشست‌های تخصصی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه خواهد بود.

در پایان این مراسم به برگزیدگان سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران جوایزی اهدا شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است.

نفر اول: علی حسنعلی‌زاده لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و مبلغ ۲۵ میلیون ریال

نفر دوم: سعید عامری لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و مبلغ ۲۰ میلیون ریال

نفر سوم: محمد ادیبی لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و مبلغ ۱۵ میلیون ریال

هیات داوران از هفت عکاس نیز تقدیر کرد.

سید طاهر حسن‌پور، حسنیه سلطانشاه، لادن شجاع، جلال شمس آذران، مهدی طاهری، ابراهیم علی‌پور، سجاد قهرمانی

هیات داوران تقدیر ویژه‌ای از علی گرامی فر، به خاطر عکسی از زلزله ورزقان که در آن نجات فرش اهمیت داشت انجام داد.

گفتنی است؛ داوران سومین دوسالانه عکس فرش دستباف ایران اسماعیل عباسی، سیف‌الله صمدیان، رضی می‌ری، ساعد نیکزاد و مجید سعیدی بودند؛ همچنین از ۴۶۰۰ اثر رسیده از ۶۳۲ عکاس به دبیرخانه دوسالانه عکس فرش دستباف، تعداد ۸۰ قطعه عکس از ۶۳ عکاس به نمایشگاه این دوسالانه راه یافت که این نمایشگاه تا ۱۲ بهمن ماه در موزه فرش ایران آماده بازدید علاقه مندان است.

مجموعه نشست‌های تخصصی به صورت رایگان در روز ۱۱ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۷: ۳۰ به همت مرکز ملی فرش ایران و دبیرخانه دوسالانه عکس فرش برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/