به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ نمایش "سرایت درد" نوشته مشترک هدی تبت و ماتورین بولز با کارگردانی ماتورین بولز از کشور فرانسه در قالب دو بخش مسابقه بین‌الملل و تئاتر ملل طی دو روز در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.

ماتورین بولز، کارگردان این نمایش که برای نخستین بار است به ایران سفر کرده، درباره روند شکل‌گیری این نمایش، گفت: من و هدی تبت سال‌هاست که با همدیگر دوست هستیم و در این سال‌ها که با هم زندگی می‌کنیم به اشتراکات فکری زیادی رسیدیم و این نمایش هم که شما دیدید نتیجه تحقیق و کار هر دوی ما روی تئاتر، بدن در تئاتر و بدن روی صحنه است.

بولز ادامه داد: من و هدی مدت زیادی درباره بدن انسان و قابلیت‌های بدن بررسی کردیم و علاوه بر اینکه سعی کردیم توانایی و قابلیت‌های حرکتی بدن خودمان را در زمان تمرین‌ها قوی کنیم، روی بدن همدیگر نیز شناخت پیدا کردیم و به مرور حرکت‌های خودمان را با هم ترکیب و ایده نمایشی که امروز دیدید را به حرکت‌هایمان اضافه کردیم.

این کارگردان فرانسوی درباره نحوه حضورشان در جشنواره تئاتر فجر گفت: ما از طریق یکی از دوستان ایرانی خود به نام پویا که نمایش ما را در اجرای هلند دیده بود با این جشنواره آشنا شدیم و پس از مکاتباتی که با دفتر جشنواره در تهران داشتیم به این جشنواره دعوت شدیم و الان هم به تهران آمدیم.

او درباره داستان این اثر نمایشی و اینکه چرا عنوان "سرایت درد"را برای این کارشان انتخاب کردند، توضیح داد: داستان این نمایش پرداختن به مسئله دوستی انسان‌ها است. در واقع ما داستان دوستی خودمان و لحظات مشترک و تجربه‌هایی که داشتیم را با حالت‌های مختلف به تماشاگر نشان می‌دهیم و به همین خاطر نیز هر دو نفر ما روی صحنه هستیم. ضمن اینکه من اینجا اولین بار است که نام "سرایت درد" را می‌شنوم، نام اصلی نمایش ما "سرایت درد و شادی" است. به عبارت دیگر هدف نمایش این است که به تماشاگر بگوید در هر دوستی هم لحظات شاد وجود دارد و هم لحظات غمگین و دردناک، که ما هم آن را تجربه کردیم.

ماتورین بولز در پایان و در پاسخ به این سئوال که آیا سفر به تهران تجربه خوبی برای او بوده یا نه، گفت: باید بگویم که تهران شهری دوست داشتنی است و مردم خیلی خونگرمی دارد و در این روزهایی که در تهران هستیم واقعا بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم به ما خوش گذشته است.

گفتنی است، ماتورین بولز علاوه بر اینکه یکی از بنیان گذاران کمپانی "دست‌ها، پاها و نیز سر" است، مدیریت هنری و مجری نمایش‌های این کمپانی را نیز برعهده دارد. از جمله نمایش‌هایی این کارگردان می‌توان به "پنجره‌ها" و "مماس و علی" اشاره کرد. او همچنین با طراحان حرکت از جمله فرانسوا ورت و کیتاسودوبواس همکاری دارد و در سال 2009 جایزه سیرک‌های هنری را از انجمن حقوق نویسندگان فرانسوی را از آن خود کرده است.

انتهای پیام/32/