شهریار شفیعی، مسئول کمیته عالی تخصصی برند ایران در سازمان توسعه و تجارت درباره دلیل عدم شکل‌گیری بازار منسجم پوشاک در کشور به خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین گفت: دلیل عمده مشکلات صنعت پوشاک کشور را می‌توان در این دانست که شرکت‌های بزرگ و نامدار در این عرصه بسیار کم هستند.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا حوزه مد روی بخش زنان فعال است در حالی که ما در بخش زنان عملا برند معتبری نداریم و در بخش لباس مردانه نیز تنها چند برند در سطح ملی فعالیت می‌کنند.

عضو هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: وقتی شرکت‌های بزرگ در عرصه پوشاک کشور فعالیت نمی‌کنند یعنی پروسه تولید پوشاک ما از طراح و هویت ملی شروع نمی‌شود. یعنی که کار از الگوبرداری و کپی کردن کارهای خارجی شروع می‌شود و عموما طرح‌های دست دوم و سوم وارد بازار می‌شوند.

شفیعی با اشاره به پتانسیل بالای طراحان داخلی گفت: 3 سال پیش که مسئول کمیته برند مد و لباس کشور بودم به چشم دیدم که حدود 1400 اثر خوب و عالی به دفتر رسید که ما به ناچار 110 اثر را انتخاب کردیم در حالی که قابلیت انتخاب بیش از 500 طرح وجود داشت. این امر نشان می‌دهد که تا چه حد استعداد طراحان ما عالی است و قابلیت پیشرفت وجود دارد اما بسیاری از تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تمام شده لباس این بخش را حذف می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه اغلب تولیدات پوشاک کشور ما را کارگاه‌های زیر پله‌ای تشکیل می‌دهند که دارای استمرار در کیفیت دوخت، تسهیلات، پارچه و... نیستند. در واقع اغلب تولیدکنندگان کشور ما را افرادی تشکیل می‌دهند که این عرصه را کاملا تجربی می‌شناسند و کمتر درباره مباحث علمی و فناوری این حوزه تخصص دارند به همین خاطر در سطح کارگاه می‌اندیشند این در حالی است که صنعت پوشاک دنیا در دست افرادی است که کاملا علمی و با تحصیلات عالی این عرصه را می‌گردانند.

مسئول کمیته عالی تخصصی برند ایران در سازمان توسعه و تجارت بیان کرد: در بخش صنایع سنگین ما شاهد حضور افراد تحصیلکرده هستیم این امر در صنایع غذایی با شدت کمتری دیده می‌شود اما متاسفانه عرصه پوشاک ما کمتر شاهد افراد متخصص است به نحوی که اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته به نقاشی و کارهایی غیر از آنچه در آن تخصص دارند می‌پردازند.

شفیعی گفت: با باز شدن مرزهای کشور به روی برندهای خارجی خواه ناخواه روند سنتی بازار ایران تغییر خواهد کرد چرا که رقابت در این بخش به حدی خواهد رسید که شرکت‌های ایرانی را مجبور به ورود به این بخش خواهد کرد به این معنی که به مروز زمان برندهای معتبر قوی‌تر خواهند شد اما تولیدات ضعیف حذف می‌شوند.

وی با انتقاد از عدم نوآوری تولیدکنندگان در عرصه پوشاک کشور بیان کرد: 30 سال است که ما در این کشور از مقنعه به عنوان یک لباس برای بانوان استفاده می‌کنیم اما کدام تولیدکننده تا امروز در این عرصه خلاقیتی برای ضد عرق بودن یا جلوگیری از ریزش مو انجام داده است؟

مسئول کمیته عالی تخصصی برند ایران در سازمان توسعه و تجارت گفت: عدم ارائه طرح‌های نوین ربطی به تکنولوژی ما در عرصه نساجی ندارد چرا که ما توان تولید چنین مواردی را داریم اما مشکل اینجاست که این افراد به ندرت از این پتانسیل استفاده می‌کنند به نحوی که تنها چند برند انگشت شمار در عرصه پوشاک مردان و چرم کشور داریم که به سمت نوینی حرکت می‌کنند و سایرین همچنان در پیله بازار سنتی خود باقی مانده‌اند.

انتهای پیام/