لاله صادقی، کارشناس طراحی لباس با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی زمان دقیق جشنواره مد و لباس در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: باید برنامه‌های مربوط به مد و لباس در یک زمان‌بندی درست انجام شود تا طراحان با فراغ خاطر و زمان کافی بتوانند طرح‌ها را ارائه دهند ضمن اینکه مخاطبان نیز باید برای بازدید و مسائلی از این دست برنامه‌ریزی کنند اما متاسفانه اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی به حدی ضعیف است که حتی خود طراحان نیز از آن اطلاع ندارند.

او در ادامه افزود: چه لزومی دارد که برای یک نمایشگاه تخصصی آن هم در حوزه مد و لباس به دنبال مباحث گسترده‌ای نظیر فروش و صنعت هستیم؟ آیا توان اداره چنین بخش گسترده‌ای برای بنیاد کوچکی مانند بنیاد ملی مد و لباس وجود دارد که مسئولین چنین توقعی از این بخش دارند؟

این کارشناس طراحی لباس تصریح کرد: قطعا لازم نیست که برنامه‌های مد و لباس با این حجم گسترده انجام شود. بهتر است فعالیت‌های مربوط به عرصه صنعت را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کنیم چرا که تخصص بهتری در این زمینه وجود دارد و فعالان این بخش می‌توانند با روند بهتری کار را انجام دهند اما اینکه بنیاد ملی مد و لباس مجبور است وظایف بازرگانی، صنعت و فروش این بخش را به عهده بگیرد باعث شده که دچار یک سردرگمی باشیم.

صادقی بنیاد را حامی طراحان لباس دانست و بیان کرد: بنیاد ملی مد و لباس به عنوان یک مجموعه متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پشتوانه طراحان باشد و آثار را از نظر ارزشی و هنری بررسی کند.

او افزود: بنیاد می‌تواند آثار طراحان لباس را در قالب یک نمایشگاه هنری و صرفا برای بازدید مخاطبان در مراکز هنری به نمایش بگذارد و هیچ لزومی ندارد که بخش فروش را نیز راه‌اندازی کند چرا که این بخش ارزش و اعتبار نمایشگاه تخصصی را کاهش می‌دهد.

این کارشناس طراحی لباس تصریح کرد: در نمایشگاه‌های تخصصی دنیا به هیچ عنوان بخش فروش فعال نیست و نمایشگاه تنها محلی برای آشنایی افراد با آخرین مد و دستاوردهای طراحان است.

صادقی ادامه داد: وارد شدن عرصه مد و لباس به بخش‌های تخصصی صنعت و بازرگانی تنها باعث افزایش هزینه نمایشگاه و پیچیده شدن کار می‌شود لذا باید بنیاد حیطه کار را تنها محدود به هنرمندان طراح کند.

وی با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی مشخص برای برگزاری جشنواره مد و لباس فجر گفت: چرا هر ساله برنامه‌های مربوط به این جشنواره با عجله و برنامه‌ریزی‌های کاملا سریع انجام می‌شود؟ چرا مانند سایر جشنواره‌ها برنامه‌های این عرصه از سال قبل و با برنامه و بودجه مشخص انجام نمی‌شود؟ آیا هنرمندان این عرصه حق ندارند که برای آفرینش آثار خود زمان مناسب و کافی داشته باشند؟

این کارشناس طراحی لباس بیان کرد: طراحان به عنوان قشر هنرمندی هستند که هنوز در ایران هنر آنها پذیرفته نشده است لذا وزارت ارشاد تنها ارگانی است که ما می‌توانیم به آن تکیه کنیم بنابراین انتظار تلاش و کمک بیشتری را از سوی مسئولین بنیاد ملی مد و لباس داریم.

انتهای پیام/