به گزارش هنرآنلاین؛ولادو مارکانویچ، مدیر شرکت رسانه ای "مدیا اینونت" و سرجان مارکویچ، مدیر انتشارات معروف "اوتُپیا" از چهره های فرهنگی منطقه بالکان محسوب می شوند، با حضور در رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و دیدار با محمود شالوئی، از طرح خود برای تاسیس جشنواره جهانی فرهنگی و هنری تحت عنوان صلح و امید و با شعار "جهان به وسیله فرهنگ از خود دفاع می کند" در آستانه یک صدمین سال جنگ جهانی اول خبر دادند.

مدیر شرکت رسانه ای "مدیا اینونت" و مدیر انتشارات "اوتیپا" ضمن ابراز علاقه برای همکاری با هنرمندان ایرانی، حضور جمهوری اسلامی ایران در این رویداد بین المللی را مغتنم دانسته و بر ضرورت آن تاکید کردند و برای مشارکت و همراهی در برپایی جشنواره فجر که قرار است، در ایام دهه فجر از سوی رایزنی فرهنگی ایران در صربستان برگزار شود آمادگی خود را اعلام کردند.

جشنواره صلح و امید که مقرر است، نخستین دوره آن در تابستان سال 2014 برگزار شود، برنامه های متنوعی در حوزه های موسیقی، سینمایی ، ادبی و کارگاه های آموزشی را در بر می گیرد.

مارکوویچ که با فضای فرهنگی و هنری ایران آشنایی نزدیکی دارد و در راستای فعالیت های انتشاراتی خود هم آثاری همچون : "ادبیات فارسی" و " رباعیات عمر خیام" را منتشر کرده، درباره هدف برگزاری این جشنواره گفت: معرفی جامع و کاملی از فرهنگ های مختلف به مردم و پیوند تمدن شرق و غرب از طریق ترویج ارزش های معنوی و اصول اخلاقی که در عصر ما گم گشته و یا به فراموشی سپرده شده اند، است.

مارکوویچ افزود: ایران به عنوان کشوری با فرهنگ غنی و برخوردار از تمدنی کهن از پیشگامان صلح جهانی است و در تلاش است تا مهر و آشتی در جوامع بشری برقرار شود . بر همین اساس ، ایران قادر است تا یکی از کشورهای مهم در انجام این پروژه باشد و در همین راستا ما از هنرمندان شهیر ایرانی و نیز جوانان و حتی گروه های هنری ناشناخته هم که از ظرفیت بالایی برخوردارند برای شرکت در این جشنواره از طریق رایزنی فرهنگی دعوت نموده و فرصت حضورشان را فراهم می آوریم .

محمود شالویی؛ رایزن فرهنگی سفارت کشورمان هم در این دیدار ضمن قدردانی از حسن نظر بانیان جشنواره و استقبال از دعوت برای شرکت در این رویداد ارزشمند هنری گفت: ایران اسلامی همواره در صدد توسعه مهرورزی و دوری از عداوت و کینه توزی در میان مردمان است و برای تحقق این آرمان الهی و انسانی از هیچ کوششی دریغ نمی کند . تفکر مهربانانه و رفتار آشتی جویانه در عمق ایمان و اعتقاد ایرانیان است و این باور قویا وجود دارد که سعادت، سلامت، ترقی و تعالی جوامع بشری در گرو صلح و ثبات پایدار است.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود : خوشبختانه اهالی فرهنگ و هنر در ایران نیز با درک عمیق و احساس دقیق از نیاز جامعه انسانی به توسعه معاشرت و تقویت مسالمت، در تلاش هستند تا آثاری فاخر و دلنشین مبتنی بر اصل محبت و روح صمیمیت ارائه دهند که اغلب برای جهانیان جالب و جذاب و سرشار از معنی و محتواست و در عین حال ظرافت های ادبی و هنری برجسته ای را در خود لحاظ کرده است .

بنابر تقویم تنظیمی، جشنواره بین المللی صلح و امید در تابستان 2014 در محیط خوش آب و هوا و منطقه گردشگری کوه تینتیشته (Tjentište) واقع در مرز صربستان با بوسنی و هرزگوین برگزار خواهد شد .

انتهای پیام/

320