به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نمایش" 13- 13 تبصره 8 "نوشته و کارگردانی همایون غنی‌زاده محصول مشترک ایران و استونی روز گذشته با دو اجرا در تالار انتظامی خانه هنرمندان به صحنه رفت .

کف صحنه مربع شکل سفید است و بازیگران سرتا پا سفید هستند. طراحی لباس به گونه‌ای است که هیچ کدام از بازیگران دست ندارند و گویی ملافه پیچ شده‌اند.

تنها در گوشه بالا مردی که روی یک توالت فرنگی نشسته ردای سفید با آستین‌های بلند پوشیده اما همچنان دستانش نا پیداست. در وسط صحنه مربع قرمز کوچکی وجود دارد. نمایش 5 شخصیت دارد .شاه، ملکه، دکتر، خدمتکار وفادار که هر کدام در یک گوشه مربع هستند و همین طور که اشاره شد شاه به روی یک توالت نشسته است. در جلوی صحنه و آوانسن بازیگری که ژوکر نام دارد با هیبتی عجیب نشسته ،گویی بر روی تیوبی نشسته و کلا از سر تا پا ملافه پیچ شده و فقط گردی صورتش پیداست.

داستان از زبان ژوکر تعریف می‌شود؛ روزی روزگاری در سرزمینی پادشاهی بود که دست به اصلاح نژادی و جهش ژنتیکی مردمانش زد تا به قول خودش انسان کاملی بسازد.

آدم ها دست ندارند و گویا در روند این اصلاح نژادی تغییراتی در آن ها رخ داده است .در قصر پادشاه رسمی قدیمی است که " سرمونی مربع پادشاهی" نامیده میشود. افراد باید در درون آن مربع ضمن حرکت مربع های دیگری بسازند یعنی 4مربع در یک مربع. شاه نام افراد را می خواند و بازی آغاز می شود هر کسی در مرحله ای از بازی خارج یا به بازی دعوت می شود مربع که نماد نظم و قانون است و هر حرکت اشتباهی در آن به منزله نقض قانون است .زندگی آنها این گونه می‌گذرد هر حرفی و هر حرکتی بر اساس قانون و مصوبه شماره فلان تفسیر می‌شود..

شاه در اجرای قوانین سخت‌گیر است .اصلاح طبیعت هم باعث سردی هوا می‌شود در صورتی که از بیرون خبر می رسد که در کشورهای همسایه آفتاب می تابد. قصر هر لحظه سردتر می شود و کسی هم نمی تواند شوفاژها را روشن کند تحمل این سرما سخت است ضمن اینکه پادشاه عفونت مثانه گرفته و بوی ادرار همه قصر را در بر گرفته است همسر پادشاه هم به قول خودش مدام صدای ترق و تروق می شنود..

بازی بر اساس مصوبات قانونی تکرار و ادامه دارد و بازیگران در طول صحنه مدام به شکل مربع حرکت می‌کنند پادشاه همه دایره‌ها را از بین برده مرغ ها دیگر تخم نمی کنند و ملکه هم نمی تواند بچه دار شود..

سرانجام خدمتکار و ملکه خسته می‌شوند و خدمتکار یک صفحه موسیقی دایره را در مرکز مربع قرار می‌دهد و حرکات حول محور دایره شکل می‌گیرد . همه خسته شده‌اند و ملکه مدام صدای ترق و تروق می‌شنود .هرکسی چیزی می‌گوید اما صدایی از بیرون از آنها می‌خواهد که آرام باشند صدای پرستار تیمارستان که از بیماران می‌خواهد بر سر جای خود بنشینند...

انتهای پیام/