به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ، عصر روز چهارشنبه 18 دی ماه مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ "هنر برای صلح" با در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، به دلیل همزمانی برگزاری این مراسم با دیدار هنرمندان با ریاست جمهوری، تعداد هنرمندان شرکت کننده در این مراسم کمتر بود.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا اردلان ضمن خیر مقدم‌گویی به همه هنرمندان و صلح دوستان گفت: هنر ذاتاً به دنبال صلح است، اگرچه گاهی در تاریخ در جنگ‌ها و درگیری‌ها از هنر سوءاستفاده شده است و در جهتی خلاف دوستی و انسان دوستی از آن بهره برده‌اند، ولی ذات هنر هم چنان از جنس صلح است. واژه هنر از دیرباز به معنای فضیلت مورد استفاده واقع می‌شده است، هنر به عنوان صرفاً امری زیبا قدمت طولانی در تاریخ زندگی انسان نداشته است، آنچه هنر را ارزشمند می‌سازد، فضیلت و نیکی آن است.

معاون هنری خانه هنرمندان ایران درباره فعالیت یونیمای ایران گفت: یونیمای ایران از زمان تشکیل خود تا به امروز فعالیت‌های بسیار زیادی داشته است، اما هدف اصلی یونیما ایران ترویج و انتشار پیام صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان است.

پیام آریایی دبیر اجرایی جشنواره "هنر برای صلح" گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که کشوری جنگ زده است، از سوی دیگر نیز منطقه ما، چند سالی است که در جنگ و درگیری فرو رفته است. همه آثار جنگ در زندگی امروز ما تاثیر گذاشته است. اما تنها آنچه می‌تواند ما را از جنگ و داستان‌های آن دور سازد، حرکت به سمت صلح و دوستی افراد با یکدیگر است. در این میان هنر و رویکرد هنرمندان به موضوع صلح قطعاً می‌تواند تاثیرات جنگ و خشونت را کم رنگ‌تر سازد.

او افزود: موضوع صلح از درون ما شکل می‌گیرد و در جامعه منتشر می‌شود. هنرمندان بسیاری هستند که آثاری را با موضوع صلح خلق کرده‌اند، به همین منظور تصمیم گرفتیم این آثار را جمع‌آوری کنیم و در قالب یک پروژه با عنوان "هنر برای صلح" ارائه دهیم، تا صلح دوستی ایرانیان بیش از پیش خود را برای همگان به نمایش بگذارد.

او افزود: با این که بسیاری از هنرمندان ایرانی برای خلق اثر ضد جنگ ، به خود مقوله جنگ پرداخته‌اند و این موضوع جشنواره ما نبود و این آثار در داوری ما بررسی نمی‌شد اما برای این نمایشگاه آثار خوبی خلق شد که در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

آریایی در بخش دیگر سخنانش به نوپا بودن این جشنواره اشاره کرد و گفت: این برای نخستین بار است که جشنواره‌ای به این شکل پیرامون موضوع صلح برگزار می‌شود و ما در این زمینه بسیار نوپا هستیم و امیداوریم در سال‌های آتی بتوانیم نقایص احتمالی را برطرف کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اهمیت موضوع صلح و مدارا در میان آدمیان، به هدف اصلی یونسکو در جهان پرداخت و گفت: سازمان جهانی یونسکو برای صلح و آرامش در میان آدمیان در جهان تاسیس شد، صلح نه از طریق مذاکرات دولت‌ها با یکدیگر بلکه از طریق فرهنگ، هنر، علم و آموزش در جهان ترویج داده خواهد شد.

او افزود: اگر ایده جنگ در ذهن انسان‌ها شروع می‌شود، باید دفاع از صلح نیز در ذهن آن‌ها آغاز شود. در واقع هدف اصلی تاسیس یونسکو تلاش برای آموزش صلح و مدارا بوده است. در این راستا هنر و زبان آن می‌تواند بهترین وسیله باشد. امروز برای رسیدن به صلح باید پنجره هنر و فرهنگ را باز کرد، امروز باید بکوشیم از سیاست به سمت گفتمان فرهنگ و هنر برویم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در ادامه صحبت‌های خود به ویژگی‌های اخلاق صلح و مدارا اشاره کرد و گفت: گوش دادن به دیگری، ویژگی اصلی اخلاق صلح و مدارا است. تفکر ویژگی دیگری است. نکته دیگر آنکه دیگری خلائی نیست که نتوانیم هنرمندانه آن را پر کنیم.

او در بخش دیگر سخنانش گفت: باید با عزم ملی برای صلح فعالیت کنیم و امیدوارم که در سال‌های آثار درخشانی در عرصه هنر توسط هنرمندان ایرانی خلق شود.

در ادامه ویدئو کلیپی که توسط هوشنگ کامکار ساخته شده بود پخش شد و پس از آن هوشنگ کامکار در سخنان کوتاهی گفت: 6 ماه پیش نسبت به حوادث هولناکی که در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد، به شدت احساساتی شدم و متاثر از این اتفاقات تصمیم گرفتم که قطعه‌ای بسازم، بدون این که سفارشی از جایی گرفته باشم یا ارکستری در اختیار داشته باشم و همه کارهایی که برای ساخت این قطعه انجام دادم با همکاری دوستان و اعضای خانواده‌ام بود.

او افزود: برای این که این اثر در سطح بین‌المللی هم مخاطبانی داشته باشد به همراه زیرنویس انگلیسی در یوتویوب آن را منتشر کردیم که واقعا بازخورد خوبی داشت.

این موزیسین در ادامه سخنانش گفت: ما ایرانی‌ها همواره صلح طلب هستیم و خیلی خوشحالم که هنرمندان ایرانی صلح را دست‌مایه کارشان قرار داده‌اند و آثار ارزشمندی خلق کرده‌اند.

سجاد محمد یارزاده در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از برگزار کنندگان گفت: سال 2008 نمایشگاهی پیرامون صلح در چین برپا شد که در این نمایشگاه از میان 500 غرفه شرکت کننده آثار پرویز کلانتری با اقبال ویژه‌ای روبرو شد. به همین خاطر باید با بهره‌گیری از فرهنگ و هنر ایرانی صلح را در جهان رواج بدهیم.

بهنام کامرانی هم در سخنان کوتاهی گفت: بخشندگی و مهربانی پیام صلح است و هنر برای صلح الزاما به معنای مخالفت با هنر برای جنگ نیست. در این زمینه انجمن‌های مختلفی در سطح جهان مشغول به فعالیت هستند.

به گفته این نقاش؛ ایرانیان از دیرباز صلح طلب بوده‌اند اگر تخت جمشید را نگاه کنید در آن هیچ صحنه جنگی نمی‌بینید. در هنر معاصر ایران نیز جنبه‌های مختلفی از توجه هنرمندان به صلح به چشم می‌خورد. مثلا در نقاشی‌های ابوالقاسم سعیدی و یا سهراب سپهری و حتی آیدین آغداشلو که نگارگری را در آثارش خلق می‌کند و بعد آن را می سوزاند جنبه هایی از صلح طلبی به چشم می خورد.

او در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این جشنواره تداوم داشته باشد. در ادامه مراسم یک گروه نمایشی به کارگردانی هانی صالحی بخش‌هایی از یک نمایشنامه را اجرا کردند.

فریدون فربد مدیر هماهنگی پروژه هنر بین المللی هنر برای صلح گفت: بسیار خرسندم که در ایران برای نخستین بار توانستیم جشنواره "هنر برای صلح" را برگزار کنیم. در ابتدا فکر نمی‌کردیم که استقبال از این جشنواره به این شکل باشد و امیدواریم سال آینده بتوانیم این جشنواره را با کیفت بهتری برگزار کنیم.

در پایان مراسم از حامیان جشنواره "هنر برای صلح" حمیدرضا بنی اردلان، پریسا پهلون مدیر گالری ویستا، هوشنگ کامکار، شیوا دولت آبادی، حسن قاضی مراد و بهنام کامرانی تقدیر شد و در پایان عکس یادگاری نخستین جشنواره "هنر برای صلح" با حضور تقدیر‌شدگان و حاضران در مراسم گرفته شد.

نمایشگاه آثار نقاشی، مجسمه و عکس 20 تا 25 دی ماه در گالری محسن برپا خواهد شد. نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران 23 تا 28 دی ماه میزبان نمایشگاه پوسترهای گرافیک خواهد بود و نمایشگاه آثار تصویرگری 4 تا 14 بهمن در نگارخانه ویستا برپا می‌شود.

انتهای پیام/