در حالی که کمتر از سی روز تا آغاز مهمترین رویداد سینمایی سینمای ایران باقی مانده است، تمامی خانواده بزرگ سینمای ایران خود را برای حضور در این رویداد بزرگ آماده می‌کنند. بعد از انتشار لیست نهایی فیلم ها از سوی هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر و قطعی شدن نام فیلمسازانی که به فجر سی و دوم خواهند آمد، نام بازیگران پرکار و کم کار سی و دومین جشنواره فیلم فجر مهمترین سوژه های رسانه ها محتلف شد. به طور حتم مساله ای به عنوان پرکار و کم کار وجود ندارد، در سینمای ایران تعدادی بازیگر داریم که کارگردانان به سراغ آنها می‌روند. بازیگران سینمای ایران باید حداقل سالی دو فیلم را داشته باشند و اگر بیشتر از دو فیلم بازی کنند لقب پرکار می‌گیرند که برچسب جالبی نیست. امسال هم همانند سال های گذشته چهره های مختلف عرصه بازیگری در سینمای ایران با فیلم های مختلف در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. در این گزارش به سراغ بازیگران زن حاضر در جشنواره فیلم فجر رفتیم که به ترتیب معرفی می شوند، اکثر بانوان بازیگر شناخته شده سینمای ایران در دو فیلم حضور داشتند و بازیگرزنی که در چهار فیلم حضور داشته باشد در جشنواره فیلم فجر نخواهیم داشت.

مهناز افشار بازیگری که از میانه راه مسیر بازیگری خود را تغییر داد ، و از آن حالت بازیگر تجاری سینما خارج شد امسال با دوفیلم به جشنواره آمده است و هر دو فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران پذیرفته شدند. یکی از مهمترین فیلم های او امسال فیلم "مترو پل" به کارگردانی مسعود کیمیایی است. او در این فیلم نقش قهرمان فیلم استاد کهنه کار سینمای ایران را بازی می کند و حضور او در نقش اول فیلم کیمیایی که پیش از این قهرمانان فیلم هایش مردان بوده اند از مهمترین اتفاق های سی و دومین جشنواره فیلم فجر است. بعد از درخشش افشار در فیلم" برف روی کاج ها" پیمان معادی، در انتخاب هایش با وسواس بیشتری عمل کرد و بعد از "مترو پل" به گروه بهرام توکلی پیوست و در کنار پانته آ بهرام به ایفای نقش پرداخت. ترکیب بازیگران تازه ترین فیلم بهرام توکلی و حضور مهناز افشار در فیلمی از او مخاطبان را به تماشای "بیگانه" ترغیب خواهد کرد و باید تا سی روز دیگر منتظر این اتفاق بود.

پانته آبهرام امسال با دو فیلم "بیگانه" و "طبقه حساس" به فجر سی و دوم آمده است. او که سال گذشته در "روز روشن" حسین شهابی به ایفای نقش پرداخته بود امسال در فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی حضور دارد .فیلم دیگر بهرام بیگانه بهرام توکلی است که این فیلم اولین تجربه بهرام با توکلی بوده است.

یکی دیگر از چهره های دو فیلمه امسال طناز طباطبایی است که در فیلم "50 قدم آخر" کیومرث پور احمد و "آرایش غلیظ" حمید نعمت الله به ایفای نقش پرداخته است و بازی متفاوتی را از خود ارائه کرده است. فیلم نعمت الها هنوز به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا نکرده است اما حضور آن قطعی است.

مریلا زارعی که سال گذشته فقط در فیلم پوران درخشنده نقشی را ایفا کرده بود و برای این فیلم نامزد نفش مکمل زن شد امسال با دو فیلم "چ" ابراهیم حاتمی کیا و "همه چیز برای فروش" امیر ثقفی به فجر 32 خواهد آمد. او امسال در فیلم "شیار 143" نرگس آبیار نقش اصلی زن را بازی کرده بود که این فیلم از جشنواره کنار گذاشته شد و هنوز سرنوشت نامعلومی برای اکران در جشنواره فیلم فجر دارد. اگر این فیلم هم اضافه شود، زارعی تنها بازیگر زن سه فیلمه امسال است.

نیکی کریمی از چهره های دیگری است که امسال با دو فیلم "تمشک" سامان سالور و "زندگی جای دیگری است" منوچهر هادی که از کارگردانان جوان سینمای ایران هستند به فجر سی و دوم می آید. کریمی در فیلم سامان سالور به عنوان نقش اصلی زن حضور دارد و در فیلم هادی در کنار یکتا ناصر به ایفای نقش پرداخته است.

هانیه توسلی برنده سی مرغ بلورین نقش اول زن سال گذشته، امسال با فیلم "خط ویژه" مصطفی کیاییدر بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارد. توسلی در فیلم "مردن به وقت شهریور" هاتف علیمردانی هم نقش اصلی زن را ایفا کرده است اما این فیلم به دلیل ممیزی از جشنواره کنار گذاشته شده است اگر در ساعت های آخر این فیلم هم اضافه شود توسلی از بازیگران دو فیلمه امسال است.

سهیلا گلستانی چهره تازه ای است که از تئاتر به سینما آمده است و امسال یکی از پرکارترین بازیگران جشنواره است. دو فیلم او در بخش مسابقه سینمای ایران پذیرفته شده است. فیلم های "مهمان داریم" و "امروز" به کارگردانی عسگر پور و میرکریمی از فیلم هایی هست که او در آن ها حضور دارد. فیلم دیگری با عنوان" شب بیرون" به تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی کاوه سجادی حسینی با بازی سهیلا گلستانی و باران کوثری خارج از جشنواره ماند.

پدیده بازیگری سال گذشته جشنواره فیلم فجر و کشف پرویز شهبازی یعنی نازنین بیاتی امسال در چند فیلم به ایفای نقش پرداخته باست که دو فیلم با بازی او در جشنواره پذیرفته شده است. فیلم های ارسال "یک آگهی تسلیت برای روزنامه" به کارگردانی ابراهیم ابراهمیان و "فرشته ها باهم می‌آیند" به کارگردانی حامد محمدی دو فیلمی است که با بازی نازنین بیاتی در بخش نگاه نو پذیرفته شده است او در فیلم "مردن به وقت شهریور" هم به ایفای نقش پرداخته است که حضور این فیلم در جشنواره در هاله از ابهام قرار دارد.

بازیگران نسل سومی سینمای ایران یعنی باران کوثری و نگار جواهریان امسال به طور مشترک در "قصه ها" رخشان بنی اعتماد حضور دارند. باران کوثری ایفاگر نقش اصلی زن فیلم رضا درمیشیان است و نگار جواهریان در فیلم "ملبورن" به کارگردانی نیما جاویدی بازی کرده است.

شقایق فراهانی امسال با دو فیلم "کلاشینکف" سعید سهیلی و تینا "خانوم" پاکروان به جشنواره می آید. فراهانی در این فیلم خانوم نقشی متقاوت را ایفا کرده است و در این فیلم اپیزودیک یکی از نقش های اصلی را عهده دار شده است.

مهتاب کرامتی اسیر سرنوشت نا معلوم آخرین ساخته داریوش مهرجویی شده است. اگر این فیلم به بخش مسابقه اضافه شود، او با این فیلم و ناخواسته بروزو نیک نژاد در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

هنگامه قاضیانی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر امسال با یک فیلم "با دیگران" ناصر ضمیری در جشنواره حضور خواهد داشت. او فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو به کارگردانی روح االه حجازی را از سال گذشته آماده دارد که حضور این فیلم در جشنواره بلا تکلیف است.

انتهای پیام/55