به گزارش خبرنگار سینمایی هنرآنلاین؛ جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات یک ساله سینمای ایران است. تهیه‌کنندگان به عنوان عنصر اصلی یک فیلم و بانیان تولید یک پروژه در سینمای ایران، در جشواره فیلم فجر آثار خود را به مخاطبان عرضه می‌کنند. امسال هم همانند سال‌های گذشته تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران خود را برای حضور در مهمترین اتفاق سینمایی سال آماده می‌کنند.

امسال جشنواره فیلم فجر شاهد حضور طیف‌های مختلفی از سینماگران است که در این جشنواره حضور خواهند داشت و فیلم‌های بسیاری متقاضی حضور در این فستیوال هستند. اما سهم تهیه‌کنندگان سینمای ایران چه قدر است؟ امیر سمواتی، و سعید سعدی از تهیه‌کنندگان پرکار جشنواره 32 هستند که هر کدام با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. سیدجمال ساداتیان، جواد نوروز‌بیگی و منوچهر محمدی در رتبه های بعدی قرار می گیرند. بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری هم امسال فیلم‌هایی برای عرضه به مخاطبان خود دارند. در این گزارش نگاهی می‌کنیم به تهیه‌کنندگان پر کار سینمای ایران:

سعید سعدی؛ تهیه کننده جوان گرا

سعید سعدی یکی از تهیه کنندگان پرکاری است که امسال با سه فیلم "سیزده" به کارگردانی هومن سیدی، "پنجاه قدم آخر" کیومرث پور احمد و "آرایش غلیظ" حمید نعمت الله در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. سعدی از آن دسته تهیه کنندگان سینمای ایران است که به جوانان بها می دهد و اعتماد می کند او در کارنامه خود تهیه کنندگی فیلم تحسین شده اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی را در کارنامه خود دارد و امسال با فیلم سیزده هومن سیدی در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم حضور خواهد داشت.

آرایش غلیظ دومین فیلم مهمی است که سعدی تهیه کنندگی آن را بر عهده گرفت است، حمید نعمت الله که ساخت فیلم های بی پولی و بوتیک را در کارنامه خود دارد، تهیه کنندگس سومین فیلمش را به سعدی واگذار کرد.

فیلم دیگری که سعدی از آن حمایت کرده آخرین ساخته کیومرث پور احمد است که سرمایه گذاری آن بر عهده انحمن سینمای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بوده و سعدی آن را تهیه کرده است.

منوچهر محمدی؛ سینمای ارزشی

نام منوچهر محمدی تداعی کننده فیلم های تحسین شده در سینمای ایران است، تهیه کننده ای که دغدغه سینمای ارزشی دارد و در فیلم هایش به سراغ مضامینی می‌رود که مردم با آنها ارتباط برقرار کرده باشند و آنها را درک کنند. فیلم های طلا و مس به کارگردانی همایون اسعدیان و حوض نقاشی مازیار میری از فیلم های شاخصی بودند که نام محمدی به عنوان تهیه کننده در آن ها درج شده است.

محمدی امسال با فیلم های "مهمان داریم" به کارگردانی محمد عسگرپور و "فرشته ها با هم می‌آیند" اولین تجربه کارگردانی فرزندش در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. از میان این دو فیلم فیلم عسگر پور مضمونی تازه دارد و فیلم حوزه هنری است، داستان خانواده شهیدی در این فیلم روایت می شود که یک مهمان ویژه دارند و قرار است مقام معظم رهبری به دیدار پدر این خانواده در منزلشان حضور بهم برسانند و فیلم بر اساس این اتقاق ساخته شده است و پرویز پرستویی نقش این پدر را ایفا می کند.

امیر سمواتی؛ با دیگران

امیر سمواتی از آن دسته از تهیه‌کنندگان سینمای ایران است که معمولا زیاد پرکار نیست و پیش از این همراه ثابت فیلم‌های پرویز شهبازی بوده است. سمواتی همکاری‌اش را از اولین فیلم پرویز شهبازی تا آخرین فیلم او "دربند" که این روزها بر پرده‌های سینما در حال اکران است ادامه داده است. فیلم او در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر توانست با استقبال خوب منتقدین و مخاطبان روبرو شود و همین امر باعث ترغیب سمواتی برای حضور دوباره در سینمای ایران شد. سمواتی امسال با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

او فیلم‌های "با دیگران" به کارگردانی ناصر ضمیری، "پنج ستاره" به کارگردانی مهشید افشارزاده در فجر 32 حاضر است. نکته قابل توجه در سه فیلم که امیر سمواتی به عنوان تهیه‌کننده در آن‌ها حضور دارد این است که، هردو کارگردان فیلم اولی هستند.

باید منتظر بود و دید که در جشنواره امسال کدامیک از فیلم‌های سمواتی موفقیت "دربند" را برای او تکرار خواهند کرد.

سید جمال ساداتیان؛ مرد آرام سینمای ایران . . .

جمال ساداتیان مدت سه سال درگیر حواشی و اتفاقات فیلم "برف روی کاج‌ها" بود و تمام قد پشت این فیلم ایستاد و از زمان ایده تا عرضه نسخه خانگی از پیمان معادی و فیلمش دفاع کرد. او در این مدت تهیه‌کنندگی فیلمی را برعهده نگرفت تا مشکل "برف روی کاج‌ها"حل شد و بعد از به سرانجام رسیدن این فیلم، سراغ پروژه‌های بعدی رفت.

ساداتیان امسال تهیه‌کنندگی دو فیلم را بر عهده دارد و حضور فیلم "آذر،شهدخت، پرویز و دیگران" در بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر قطعی است. فیلم‌ بهروز افخمی با تهیه‌کنندگی سیدجمال ساداتیان در جشنواره فیلم فجر روی پرده خواهد رفت. اما هنوز اکران سایه روشن فرزاد موتمن در هاله ای از ابهام قرار دارد. یکی از نکات جالب در مورد این تهیه‌کننده آرام سینمای ایران این است که او به طور همزمان این دو فیلم را جلوی دوربین برد و هم اکنون در مرحله پیش تولید فیلم "جامه‌دران" به کارگردانی حمیدرضا قطبی است که این فیلم به جشنواره نخواهد رسید. قطبی از فیلم‌سازان جوانی است که "جامه‌دران" اولین فیلم بلند او محسوب می‌شود. ساداتیان یکی دیگر از تهیه‌کنندگان پرکار امسال است، که با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

نوروز بیگی و "طبقه حساس" اش . . .

جواد نوروزبیگی؛ تهیه‌کننده سینما و تلویزیون امسال با دو فیلم "طبقه حساس" کمال تبریزی و "ملبورن"به کارگردانی نیما جاویدی‌نیا در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. نوروز بیگی که هنوز فیلم "خرس" به کارگردانی خسرو معصومی را در نوبت اکران دارد، این بار بانی ساخت فیلمنامه‌ای به کارگردانی کمال تبریزی با عنوان "طبقه حساس" شده است. حضور کمال تبریزی و جواد نوروزبیگی با فیلم "طبقه حساس" در جشنواره فیلم فجر از اتفاقات مهم این فستیوال است.

"ملبورن" فیلم جوان دیگری در سینمای ایران است که از اولین تجربه او در سی و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد. نگار جواهریان و پیمان معادی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند و علی سرابی بازیگردانی این فیلم را برعهده دارد. نخستین اکران این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. نوروز بیگی بعد از سمواتی و ساداتیان رتبه سوم پرکاری در جشنواره فیلم فجر را خواهد داشت.

رضا میرکریمی، علی اکبر ثقفی، جهانگیر کوثری، بابک زنجانی، محمد نشاط . . . هرکدام با یک فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت. بنیاد سینمایی فارابی با فیلم "چمران" ابراهیم حاتمی‌کیا در جشنواره حاضر خواهد بود.

انتهای پیام/55