به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ در ابتدای این مراسم دکتر سیدرضا مرتضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مهندس مهدی اصل فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر به عنوان مولفان کتاب "بنیان‌های طراحی در زیباسازی شهری" با بیان انگیزه‌های خود از نگارش این کتاب به تشریح روند پژوهش و آماده‌سازی کتاب و نیز اهمیت زیباسازی شهری پرداخته و سپس دکتر محمد رزاقی و دکتر عبدالهادی دانش‌پور به عنوان مهمانان حاضر در سخنانی نظرات خود را درباره این کتاب برای حاضران در این مراسم مطرح کردند.

کتاب حاضر که حاصل ۱۵ سال پژوهش سیدرضا مرتضایی و مهدی اصل‌فلاح است، اثری بین رشته‌ای در قلمرو زیباسازی شهری به حساب می‌آید که موضوع زیباسازی را به عنوان زمینه‌ای چند تخصصی در عرصه شهر مورد پژوهش قرار داده است.

مولفان این کتاب برای نگارش و تدوین این اثر، مطالعات خود را به فراتر از ایران برده و تجربیات کشورهای مختلف و آخرین دستاوردهای علمی و عملی زیباسازی شهری را مدنظر قرار داده‌اند.

کتاب "بنیان‌های طراحی در زیباسازی شهری" ۵۸۸ صفحه دارد و از چهار بخش تشکیل شده است. در این کتاب در کنار متن‌های مروری و تحلیلی، از ۵۶۶ تصویر نیز برای تشریح مطالب استفاده شده است. این تصاویر از ۷۵ شهر در ۲۶ کشور جهان تهیه شده و اغلب آنها را نگارندگان کتاب ثبت کرده‌اند.

بخش اول کتاب به بنیان‌ها و مفاهیم پایه در زمینه‌هایی چون شناخت‌شناسی پدیده شهر و فضاهای عمومی شهری و زیبایی شناسی شهری پرداخته است.

بخش دوم، عناصر سازنده در زیباسازی شهری را در برمی‌گیرد و بخش سوم، دو عامل تاثیرگذار بر زیباسازی شهری (فرهنگ و وندالیسم) را مورد بررسی قرار داده است.

در بخش چهارم، به رویکردهای تخصصی در زیباسازی شهری پرداخته شده که در آن بحث‌هایی در زمینه‌های طراحی فراگیر، طراحی پایدار، سمانتیک شهری و زیباسازی زمینه‌گرا ارائه شده است.

از نکته‌های قابل تامل این کتاب می‌توان به فراگیری پژوهشی این کتاب برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان اعم از استادان دانشگاه و دانشجویان رشته‌های طراحی صنعتی، گرافیک محیطی، نقاشی، مجسمه‌سازی و نیز مدیران و کارشناسان شهری اشاره کرد.

سازمان زیباسازی شهر تهران پیش از این ۸۰ عنوان اثر را در موضوعات مرتبط با زیباسازی و فرهنگ شهری منتشر کرده است که جملگی به قلم اساتید دانشگاه و پژوهشگرانی است که با تکیه بر مطالعات و تجربیات خود، سعی در تحکیم و تثبیت موضوع زیباسازی به عنوان مقوله‌ای با اهمیت در زندگی شهری امروز داشته‌اند.

گفتنی است، کتاب "بنیان‌های طراحی در زیباسازی شهری" که بعد از ظهر روز گذشته، 17 دی ماه، در فروشگاه مرکزی شهرکتاب رونمایی شد، تنها به مدت دو ماه در این فروشگاه توزیع می‌شود.

انتهای پیام/32/