به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، محمدمهدی رحیمیان، دبیر این نمایشگاه در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: از آنجایی که ضرورت پرداختن به مقوله آماده‌سازی، گردآوری و پژوهش در حوزه تجسمی به خصوص کتاب‌های این حوزه حس می‌شود و بنا به درخواست خانواده جعفر پتگر به حفظ یافته‌ها و داشته‌های هنری دوران معاصر هنری جعفر پتگر این پروژه عظیم را پذیرفتم.

وی با اشاره به تحولات روز به روز هنرهای تجسمی بیان کرد: در دورانی به سر می‌بریم که هر روز با تحولات روبرو هستیم و با توجه به تراکم اطلاعات و داده‌ها همچنان به سمت نوشتن می‌رویم و دسترسی به میراث هنری گذشتگان سخت‌تر می‌شود که لزوم آماده‌سازی این کتاب و نمایش آثار جعفر پتگر در این زمینه احساس می‌شد.

رحیمیان با بیان این که کم و بیش با آثار پتگر آشنایی داشتم، اظهار کرد: در مورد نوع کاری پتگر آشنایی چندان نداشتم اما مشتاق بودم که این پروژه‌ را کار کنم و در جهت کتاب و کتاب‌سازی پیش بروم.

دبیر نمایشگاه نقاشی‌های استاد پتگر در ادامه به نحوه کار و تولید کتاب آثار وی پرداخت و گفت: ما برای آماده‌سازی کتاب آثار چعفر پتگر به فناوری‌های جدید در این زمینه نیاز داشتیم چرا که کتاب مجموعه‌ای از تصاویر تابلوهای استاد است که با امکانات دیجیتال و عکاسی دیجیتال این امر ممکن شد. بسیاری از خصوصیات و ویژگی‌های تابلوهای او در این تصاویر نشان داده شده است اما به هیچ‌وجه این تصاویر کمال و ویژگی‌های چشمگیر آثار هنری او را منتقل نمی‌کند.

او افزود: خیلی از همکاران حرفه‌ای در حوزه چاپ و لیتوگرافی برای چاپ دقیق این آثار مطمئن نبودند و گمان می‌کردم با چالشی بزرگ در این زمینه روبرو شویم اما با امکان بهره‌گیری از امکانات به‌روز این کتاب با تیراژ 1500 جلد و در 300 صفحه به چاپ رسید و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. مقدمه کتاب نیز توسط خانم هله پتگر نگاشته و توسط خانواده او به انگلیسی برگردانده شده است.

دبیر این نمایشگاه با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه گامی نخست و تلاش در جهت به نمایش گزاردن آثار بزرگانی چون جعفر پتگر است، توضیح داد: پروژه‌هایی با این وسعت توسط دولت حمایت می‌شود اما این پروژه تاکنون بدون حمایت دولت انجام شده است اما امیدواریم در آینده از این‌گونه آثار و هنرمندان حمایت صورت بگیرد.

هله پتگر، فرزند استاد جعفر پتگر نیز در این جلسه با اشاره به برخی سخنان پدرش گفت: جملاتی از جعفر پتگر در دست‌نوشته‌هایشان موجود است از جمله آنکه "هنرمندانی که با هنر خود اندیشیده‌اند با مردم اندیشه می‌کنند؛ هنرمندانی که با هنر خود گفت‌وگو می‌کنند با مردم گفت‌وگو می‌کنند؛ هنرمندانی که با هنر خود بازی می‌کنند با مردم بازی می‌کنند" و این جملات نشان‌گر تفاوت هنرمندان با هم است چرا که جعفر پتگر به وجه مردمی آثارشان بیش از حد توجه داشتند.

وی ادامه داد: به اعتقاد نه تنها من استاد پتگر یکی از هنرمندان عارف، متعهد، موظف و بسیار نکته‌سنجی بودند که در عرصه شناخت هنری غریب افتادند، او در زمان حیات‌شان اشتیاقی به شهرت نداشتند و مشتاق بررسی آثارشان نیز نبودند و به توجه متولیان و مسئولان وقت نیز محتاج نبودند اما به صراحت می‌گویم آرزوی او این بود که آثارشان در این کشور جمع‌آوری و حفظ شود تا مورد استفاده مردم و هنرجویان قرار بگیرد.

هله پتگر با تأکید بر اینکه جعفر پتگر کار هنری را به عنوان کاری سالکانه و عارفانه نگاه می‌کردند، گفت: پدر من همواره اعتقاد داشت باید به خودمان رجوع کنیم و او رجوع به خود را از ابتدای کارشان آغاز کردند. با توجه به اینکه اهمیت حفظ این آثار از همه چیز مهم‌تر است و من معتقدم که نیرویی ازلی از این آثار حمایت می‌کند از شما خبرنگاران درخواست دارم که حساسیت استاد و خانواده‌اش را به صورتی پررنگ نشان دهیم.

او درباره خرید برخی از آثار استاد پتگر نیز بیان کرد: کارهای پدرم هدایت کننده خلق معنا به عالم هستی است و بسیار افرادی بودند که طی هشت سالی که پدرم فوت کردند قصد خرید آثارشان را به قیمت های گزاف داشتند، اما من به عنوان یکی از وراث، به خودم اجازه نمی دهم که این آثار را بفروشم. نگرانی ما این است که به وصیت پدرم در خصوص جمع کردن و به نمایش گذاشتن آثارش عمل نکردیم.

هله پتگر خاطرنشان کرد: امیدوارم بنیادی برای آثار پدرم تاسیس شود تا آثارشان گردآوری شود و دانشجویان و علاقه مندان از آنها بهره بگیرند.

وی در ادامه به برخی از شاگردان استاد پتگر اشاره کرد و افزود: اتفاق مبارک افتتاح نمایشگاه آثار پدرم در صبا گشایشی در این راه است که آثارش جمع شود و امیدوارم خاطرات او که بسیار غنی است و به دوران مختلف و حضور شاگردان و دوستانش چون فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، سیمین دانشور، استاد شهریار و صادق هدایت بر می گردد، نیز منتشر شود.

مسعود ناصری، رییس مؤسسه صبا نیز در این جلسه با اشاره به سلسله‌بزرگداشت‌هایی که برای هنرمندان در مؤسسه صبا برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: گذشته از بزرگداشت‌هایی که برای هنرمندان بزرگی چون آیت‌اللهی در صبا برگزار شده است برای ما خیلی جالب است که تأثیرات خاندان‌های هنری را نیز مورد بررسی قرار دهیم مانند خاندان ارسنجانی‌ها، تجویدی‌ها، غفاری‌ها و پتگرها؛ علی‌اصغر و جعفر پتگر سلسله‌ای هنرمندانه از خود به جای گذاشتند که می‌توانیم به صورت مجزا روی آنها بررسی انجام دهیم.

وی به ویژگی‌های آثار استاد پتگر اشاره و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی آثار او مردم‌وار بودن و مردمی‌بودن است. همچنین آثار او واسطه بسیار خوبی بین نگارگری و طبیعت‌گرایی معاصر است. همچنین ما حلقه‌های مختلف هنری بین دوره قاجار و پهلوی اول در ورود به جهان معاصر داریم که جعفر پتگر یکی از این حلقه‌های کیفی ارتباطی بین ما و دوران معاصر هستند.

در این نمایشگاه که در گالری خیال شرقی افتتاح شد مجموعه متنوعی از آثار جعفر پتگر در معرض دید قرار گرفت.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

320