زهرا شراهی، طراح لباس و فعال این عرصه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره‌های مد و لباس در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برگزاری جشنواره مد و لباس و مطرح کردن مباحث مربوط به لباس در چند سال اخیر بسیار توانسته به این عرصه کمک کند اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان به این عرصه است.

او در ادامه افزود: سال گذشته جشنواره مد و لباس با مباحث و انتقادات زیادی همراه بود اما برای من یکی از مهم ترین مسائل این بود که برای بخش چیدمان و نمایش لباس‌ها افراد متخصصی انتخاب نشده بودند. به نحوی که برخی از لباس‌ها به دلیل عدم شناخت مسئولان این حوزه بسیار بد چیده شده بودند و حتی به برخی از آثار آسیب و صدمه نیز رسیده بود.

این طراح لباس درباره تکراری و معمولی بودن برخی از آثار اظهار کرد: کارهای تکراری و معمولی در نمایشگاه بسیار زیاد بود. یعنی بین کاری که مدت ها بر روی آن زمان گذاشته بودند با کارهای دیگری که مدتها زمان و تلاش برده بود تفاوتی وجود نداشت.

شراهی با اشاره به عدم وضوح معیارهای انتخاب گفت: به نظر می‌رسد معیار انتخاب یا عدم انتخاب کارها در جشنواره گذشته مشخص نبود. در حالی که طبق تیزر تبلیغاتی معیارهای انتخاب ذکر شد اما هرگز به شرکت کنندگان گفته نشد که دلیل انتخاب یا عدم انتخاب آثار آنان چیست؟ برای پیشرفت و حرکت کردن هنرمندان به سمت موفقیت نیازمند مشخص کردن مشکلات و انتقادات هستیم تا در گام بعدی این مسائل برطرف شود.

او درباره تاثیر طرح مالکیت معنوی بر بازار پوشاک اظهار کرد: مالکیت معنوی در جشنواره گذشته به بخشی از کارها تعلق گرفت و توانست قسمتی از مسائل موجود طراحان را در یک برهه زمانی تلطیف کند.

این طراح لباس درباره مشکلات موجود در این حوزه بیان کرد: متاسفانه علی رغم قول‌های مسئولان مبنی بر حل کردن مشکل بیمه هنرمندان طراح لباس هنوز این مساله به قوت خود باقی است این در حالی است که پیگیری‌های زیادی از سوی ما انجام شده است.شراهی خرید آثار را گامی مثبت دانست و ادامه داد: خریداری کارها در جشنواره گذشته بسیار خوب بود. این امر توانست بخشی از هزینه‌های طراحان را تامین کند اگر چه مبلغی که برای خرید طرح‌ها تعیین می‌شود بسیار کمتر از سودی است که تولیدکننده می‌برد اما بهتر از سال‌های گذشته بود با این حال طراحان سودی از این خرید نبردند.

او افزود: متاسفانه بر خلاف دیگر هنرهای مطرح شده در جامعه کسی طراحان را نمی‌شناسد. چندین سال پیش با فعالیت مجله صنعت پوشاک طراحان بسیاری در جامعه مطرح شدند که علاوه بر پیدا کردن بازار کار توانستند در عرصه تولید حضور یابند اما این گام در جشنواره مد و لباس برداشته نشده است.

این طراح لباس اظهار کرد: جشنواره‌ها در جهت یافت استعدادها و حمایت از آنان حرکت می‌کنند در حالیکه طراحان شناخته نشده باقی مانده‌اند. به این معنا که بنیاد ملی تنها یک طرح را تحت شرایط خاصی که در قرارداد است از طراح خریداری می‌کند اما هیچ گامی برای شناساندن جایگاه طراحان و زحمات آنان برداشته نمی‌شود در حالیکه انتظار طراحان این است که مانند سایر هنرمندان شناخته شوند این مرحله به نظر می‌رسد در سالهای طولانی اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام