روح‌انگیز نجفی، طراح لباس ضمن اشاره به قابلیت طراحان ایرانی برای رقابت با کشورهای غربی در این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به طور حتم طراحان ایرانی قابلیت و خلاقیت لازم را برای رقابت با بازار مد جهانی و اروپایی را دارند اما مسئله اینجاست که باید برای سیاست‌گذاری در این عرصه از طراحان با تجربه بیشتر استفاده کنیم و از این افراد به صورت جدی بهره‌مند شویم.

او در ادامه افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته حضور طراحان به اندازه تولیدکنندگان پررنگ نبود و به جرات می‌توان گفت نبود این عنصر سبب شده است که در این سال قبل نوآوری‌های بحث مد و لباس به اندازه مورد انتظار نباشد.این طراح لباس فعالیت در این عرصه را نیازمند عشق و علاقه دانست و اظهار کرد: ما سال ها از عرصه مد و لباس دور بوده‌ایم به همین خاطر سایه ایده‌های تحمیلی در این عرصه بسیار سنگین است به نحوی که عناصر فرنگی پررنگ ظاهر شدند.

نجفی درباره جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: به شخصه نمی‌خواستم در دوره قبل جشنواره شرکت کنم اما بعدها با خودم فکر کردم که اگر ما طراحان عرصه را خالی کنیم چه کسی باید به این حوزه شکل بدهد.او تصریح کرد: به عنوان یک طراح ایرانی به طرح‌های ایرانی و پوشیده فکر می‌کنم لذا این مسیر را انتخاب کردم اما به دلیل اینکه حضور تولیدی‌ها در این گونه برنامه‌ها بیشتر از طراحان دیده شد، انگیزه‌ها کمرنگ شد.

این طراح لباس ادامه داد: طراحان ما در این جشنواره پنهان بودند و اصلا فرصتی برای ارائه کار وجود نداشت برای اینکه حضور تولیدی‌ها بسیار چشمگیر بود. درست است که طراحان ما تجربه شکل دادن به بازار این عرصه را نداشتند اما قطعا هنر و خلاقیت لازم در آنان وجود دارد. متاسفانه شکل دادن جشنواره به صورت حراج این فرصت را از طراحان گرفت.

او افزود: وسعت جشنواره مهم نیست بلکه کیفیت و ارزشگذاری به طرح‌ها اهمیت دارد. به طور حتم استفاده از تولیدی‌ها صرفا موثر نیست بلکه در برخی از مواقع ارائه چند کار جدید و نوآورانه می‌تواند حداکثرها و وسعت مد نظر را پوشش دهد.جشنواره محل فروش نیست بلکه برای شروع خلاقیت در عرصه تولید شکل داده می‌شود اما چنین اقدامی شروع سرمایه گذاری بر طرح‌ها را کمرنگ می‌کند.

نجفی درباره تفاوت‌های فاحش قیمت در جشنواره گذشته گفت: مسلما یک کار خاص با یک کار معمولی تفاوت زمین تا آسمان دارد لذا باید به مردم کمک کنیم که این کیفیت را بشناسند در غیر اینصورت چنین فرهنگسازی‌هایی جواب نمی‌دهد. ما سال ها از عرصه بازار و لباس دور بودیم پس نیازمند فعالیت طولانی مدت برای جا انداختن چنین عرصه‌ای هستیم.

او درباره مشکلات موجود طراحان برای همکاری با تولیدکنندگان گفت: متاسفانه این اختلافات در ایران وجود دارد اما اگر طراح کار را با تولیدی همراه کند موفق است منتها برای این امر یک سری برنامه هوشمند نیاز است.

این طراح لباس بیان کرد: به عنوان یک طراح هدف من این است که بتوانم به کشورم کمک کنم اما نیازمند به حمایت هستم. باید دولت و مسئولان در کنار ما قرار بگیرند. ما می‌توانیم با پوشش اسلامی خودمان با کشورهای غربی و کسانی که مدعی آزادی هستند، رقابت کنیم اما این امر نیازمند بها دادن به این عرصه است.

انتهای پیام