با حکم حجت الله ایوبی دستور تجهیز سینماهای کشور به سیستم دیجیتال همزمان با آغاز سی و دومین جشنوارع فیلم فجر داده شده است و مسئولین سینمایی کشور کمتر از 55 روز مانده به جشنواره فیلم فجر در تلاش اند که این امکان را برای نمایش فیلم های ایرانی مهیا کنند. در این بین بحث بر سر سرورهای خارجی و ایرانی این روزها به معضلی در ارتباط با این موضوع تبدیل شده است تولید کنندگان داخلی می خواهند که تولیدات خود را جایگزین سیستم های خارجی کنند و سینما داران تمایل دارند از سیستم خارجی استفاده کنند.بخش دولتی هم می خواهد با کمترین هزینه به این قائله خاتمه دهد. موضوع مورد بحث جنس ایرانی و خارجی نیست، نمایش قدرت مسئولان سینمایی کشور بر سر واردات کالاهای خارجی در شرایط بحران اقتصادی است .

مجیدمس چی؛ مدیر عامل موسسه سینما شهر در گفت‌وگو با خبرنگار سینما هنرآنلاین درباره تجهیز سالن های سینما به سیستم دیجیتال همزمان با جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر ده روز از سال برگزار می شود و 355 روز ما بقی سال هم سینماها باید کار کنند و به فعالیت بپردازند. جهان به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند و نسخه های 35 میلی متری دیگر از بین رفته و کارخانه های خود را تعطیل کرده اند. دیگر امکان نمایش نسخه های 35 میلی متری وجود ندارد و هرچه سریع تر باید سیستم های دیجیتال جایگزین آن ها شوند.

مس چی در خصوص بحث سرورهای ایرانی و خارجی که این روزها در سینمای ایران به یک معضل تبدیل شده است گفت: سِرورها در بحث تجهیز سالن های سینما نقش کوچکی دارند و بخشی از ماجرا هستند. تجهیزات سالن از خرید پروجکشن و کامل کردن سیستم های سخت افزاری آغاز می شود و در نهایت به سِرور می رسد. سِرور یک کامپیوتر معمولی است که از نظر بحث سخت افزاری فرقی با سیستم های رایج ندارد و فقط نرم افزارهایی که روی آنها نصب می شوند حائز اهمیت بسیار هستند. ساختن سرور پیچیده نیست و اکثر کشورهای دنیا این سرورها را تولید می کنند.

مس چی ادامه داد: یکی از بحث های مهم در خصوص سِرورها این است که مشکل فنی نداشته باشند و شرکت های تولید کننده خدمات پس از فروش قابل قبولی را به مصرف کنندگان ارائه کنند. اگر فرض کنیم یک سرور با مشکلاتی مواجه شود، ضرری که سینما دار با آن مواجه می شود این است که باید سالن خود را تعطیل کند تا آن دستگاه خراب را تعمیر کند. طی جلساتی که با انجمن سینما داران داشتیم، این امکان را به خود آنها واگذار کردیم که تشیخص دهند برای سالن های سینمای خود کدام سرور را خریداری کنند و ما بودجه لازم را در اختیار آنها قرار دهیم.

مس چی یاد آور شد: در حال حاضر دو شرکت ایرانی به ساخت سرورهای مختلف پرداخته اند که یکی به صورت مستقل و با اقتباس از سیستم های خارجی نرم افزاری ایرانی را بر روی سرور نصب کرده و این امکان را به آپاراتچی می دهد که در حین نمایش فیلم اگر به مشکلی خورد آن را مرتفع کند. شرکت دیگر تحت لیسانس شرکت های خارجی است که سرورها را در این جا تدوین و به بازار عرضه می کنند. در خصوص خرید سرورها به سینما داران گفته ایم که اگر شما سرور ایرانی را تهیه کنید تمام هزینه خرید آن بر عهده ماست و اگر می خواهید در سالن های خود از سیستم خارجی استفاده کنید تا سقف خرید قیمت ایرانی را به شما پرداخت خواهیم کرد و مابقی را خودتان باید بپردازید.

مدیر عامل موسسه سینما شهر در خصوص مزایای استفاده از سرورهای ایرانی گفت: تعداد زیادی از سرورهای ایرانی در سالن‌های سینما نصب شده و حدود یک سال و نیم است که کار می کنند و با مشکلی مواجه نشده اند. در یکی از سینماهای ما در گناباد این سیستم ها نصب هستند که تا به امروز با موردی مواجه نشده ایم و همین آزمون ها می تواند تبلیغ خوبی برای سرورهای ایرانی باشد. ما در بحث حقوقی میان شرکت ها وارد نخواهیم شد و فقط در بحث تجهیز سینماها وظیفه داریم که حمایت مالی کنیم. حدود 60 سرور ایرانی مربوط به شرکتی ایرانی در سراسر کشور نصب شده و در حال کار کردن است.

مس چی در خصوص انحصاری شدن بازار تولید کنندگان ایرانی گفت: در این امر باید یک بازار رقابتی داشته وجود داشته باشد تا شرکت ها در بحث خدمات پس از فروش با یکدیگر رقابت کنند اگر مونو پولیسم و انحصار به وجود آید دیگر هیچ کس به فکر خدمات پس از فروس نخواهد بود و اگر سروری خراب شود و تولید کننده آن به فکر نباشد به تعطیلی سینما ها منجر خواهد شد.

سِرورهای خارجی؛ امکان کپی غیر مجاز فیلم ها رابه راحتی فراهم می کند

فریبرز نیک راد تولید کننده سرورهای ایرانی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی هنرآنلاین در خصوص بحث استفاده از سرورهای ایرانی و خارجی گفت: من یکی از تولید کننده های سرور ایرانی هستم که دستگاه های شرکت ما در 60 سینمای کشور تجهیز شدند و حدود دوسال است که سرور های نیک راد در سالن های سینمایی کشور نصب شده اند و تا به امروز به مشکل نخوردند.

نیک راد ادامه داد: دفتر جشنواره فیلم فجر که امسال می خواهد سینماها را به سیستم دیجیتال تجهیز کنند تمایل ندارد از سیستم های ایرانی در سالن های سینما استفاده کند و می خواهد سیستم های هندی را جایگزین سرورهای ایرانی کند. در صورتی که امکان تولید سرور ها در ایران وجود دارد و ما توانستیم به زبان فارسی نرم افزاری را برای سرورهای خود تجهیز کنیم تا مسولین سینما به مشکل نخورند.

نیک راد در خصوص پشتیبانی شرکت اش گفت: در طول یک سال گذشته هیچ کدام از سرورهای ما به مشکل فنی شدید نخورده است و اگر هم ایرادی بوده در کمتر از 60 دقیقه نیرو به سینمای مورد نظر اعزام شده است. یک مورد در سینمای هویزه مشهد خطا در سیستم داشته ایم که بلافاصله نیرو به همراه سرور نو اعزام شد و مشکل را برطرف کرد. سینما نمی تواند برای یک ساعت هم تعطیل شود چون هزینه های جبران نا پذیری به سینما دار وارد خواهد شد.

نیک راد یاد آور شد: علیرغم نامه نگاری های فراوان با رییس سازمان سینمایی درباره استفاده از سرورهای ایرانی به جای سرورهای هندی، هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده ام و دوستان می‌خواهند به بهانه جشنواره فیلم فجر سرورهای هندی را جایگزین سیستم های ایرانی کنند. سیستم امنیتی سرورهای هندی به گونه ای است که امکان کپی غیر مجاز فیلم ها رابه راحتی فراهم می کند و کپی فیلم به راحتی از خروجی آن بیرون می آید. سئوال من از مسئولین سینمایی این است که چرا وقتی کالایی در داخل تولید می شود و بهتر از جنس های خارجی کار می کند ،به آن بها نمی دهند . . . ؟

انتهای پیام/55