داوود شهیدی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره صحبت های علی مرادخانی که در نخستین نشست رسانه ای اش گفت: جامعه هنری به شدت با گفته های معاونت هنری پیرامون حذف بسیاری از جشنواره ها به ویژه در بخش تجسمی موافق است. حذف این جشنواره ها گام مهمی در راستای حمایت از اقتصاد هنر است.

او افزود: متاسفانه این جشنواره ها هیچ دستاوردی برای جامعه هنری نداشته اند و تاکنون هیچ گفتمانی در آن ها برای رونق هنر صورت نگرفته است. با حذف آن ها می توان، زمینه حمایت از سایر بخش های هنری را فراهم کرد.

به گفته این کاریکاتوریست؛ پیش از این بارها هنرمندان از نفس برگزاری و نحوه برگزاری جشنواره ها انتقاد کرده بودند اما هیچ یک از مسولان به این نکته توجه نکرده بودند و جشنواره ها همانند گذشته روند برگزاری شان را پی گرفته بودند.

شهیدی با بیان این مطلب که جای بسی خوشحالی است که بالاخره مدیری سر کار آمد که حرف هنرمندان را بفهمد گفت: البته باید امیدوار بود که معاون هنری تنها به بیان این مطالب اکتفا نکند و درعمل نیز حرف هایش را ثابت کند.

او درباره واگذاری برگزاری دوسالانه ها به انجمن ها گفت: البته باید دراین انجمن ها هم شاهد تغییر و تحولات اساسی باشیم و هنرمندان در شرایط منصفانه ای بتوانند نمایندگان واقعی خود را به عنوان هیات مدیره انجمن ها انتخاب کنند و پس از آن برگزاری دوسالانه ها به انجمن ها واگذار شود.

این کاریکاتوریست درادامه صحبت هایش عنوان کرد: برای بوجود آوردن فضای دموکراتیک در جامعه هنری، معاون هنری باید با هنرمندان تعامل خوبی داشته باشد و تجربه ثابت کرده است که مرادخانی رابطه خوبی با هنرمندان دارند، اما باید سطح این ارتباطات گسترده شود تا مشکلات تمام بخش های هنری در همین تعاملات مطرح شود تا زمینه ای برای برطرف کردن آن بوجود آید.

آموزش هنر، نکته ای که در صحبت های مرادخانی مغفول ماند

رزیتا شرف جهان گفت: معاونت هنری در نشست رسانه ای خود پیرامون مسائل مختلفی سخن گفت اما مهم ترین نکته ای که به آن نپرداخت، آموزش هنر بود.

رزیتا شرف جهان هم درباره صحبت های معاون هنری در نخستین نشست رسانه ای خود گفت: حضور مرادخانی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار مثبت تلقی می کنم و بسیار خوشحالم که او در نشست رسانه ای اش مسائلی را مطرح کرده که مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است. اما باید به این نکته توجه کنیم که تمام این گفته ها چگونه قراراست عملی شوند و در جامعه هنری نمود پیدا کنند.

او حذف جشنواره های متعدد در حوزه تجسمی را یکی از موضوعات مهم این نشست مطرح کرد و گفت: با حذف این جشنواره ها که هیچ تاثیر مثبتی در جامعه هنری نداشته اند، باید زمینه برای ارائه آثار هنری به بهترین شکل ممکن بوجود آید. همچنین معاونت هنری باید با هم اندیشی با هنرمندان، زمینه ای را برای فعال کردن هنرمندان درعرصه های مختلف هنری فراهم کند.

به گفته این مدرس دانشگاه؛ واگذاری برخی کارها به خود هنرمندان اتفاق بسیار خوبی است؛ اما اگر مسئولیت برگزاری دوسالانه یا برنامه ای به انجمن واگذار می شود، باید در برگزاری این برنامه ها هنرمندان با هم به تعامل برسند و فعالیت هایشان معطوف به گروه خاصی نشود، اگرانجمن ها فعال باشند و نمایندگان واقعی هنرمندان در راس امور باشند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

شرف جهان همچنین درباره سخنان معاونت هنری برای تجهیز کتابخانه و گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: معاونت هنری نباید تمام تمرکزش بر روی تجهیز مراکز هنری که در تهران فعال هستند؛ معطوف کند، بلکه باید شاهد راه اندازی و تجهیز موزه و کتابخانه در سایر استان ها هم باشیم.

این مدرس دانشگاه درباره یکی از مهم ترین بخش هایی که معاونت هنری در صحبت هایشان به آن توجه نکرده اند گفت: آموزش هنر یکی از مهم ترین نکاتی است که در صبحت های معاونت هنری به آن توجه ویژه ای نشده؛ با توجه به این که آموزشگاه های خصوصی و برخی هنرستان ها تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت می کنند، معاونت باید دراین بخش نظارت ویژه ای داشته باشد و با همکاری و تعامل با آموزش عالی زمینه ای را برای برطرف کردن مشکل این بخش فراهم کنند.

مدیر گالری طراحان آزاد همچین درباره صحبت های معاونت هنری برای خرید آثار هنری برای تجهیز موزه ها گفت: اگر قرار است که از هنرمندان اثری خریداری شود، نباید این خریدها معطوف به گروه یا رشته هنری خاصی باشد و نباید جنبه تجاری به خود بگیرد. البته به نظر من خیلی بهتر است که به جای خرید اثر هنری از هنرمندان، معاونت هنری بخش عمده فعالیت اش را صرف کارهای زیر بنایی درعرصه هنر کند تا اثر بخشی بیشتری در جامعه هنری داشته باشد.

انتهای پیام/

320