به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ در این نشست حسین پارسایی درباره داستان این نمایش گفت: داستان "خواهرانه به وقت خیزران" که از نوشته‌های محمدرضا کوهستانی است، روایت سه زن است که دختری را که در بیابانی گرفتار طوفان بلا شده به صورت مشترک در خواب‌هایشان می‌بینند. دخترک برای گریز از این بلا به سراغ پیری می‌رود که این پیر هر بار که دست در خاک می‌زند، خاک تبدیل به خون می‌شود. دخترک راز این کار را از پیر می‌پرسد و پیر می‌گوید راهی برای برگشت نیست و تو باید به این مسیر ادامه بدهی، بنابر این من کودکی تو را می‌گیرم و قلب خود را در اختیار تو می‌گذارم تا از اسرار نهان این خاک و خون آگاه شوی. دخترک قبل پیر را می‌ستاند، کودکی خود را می‌دهد و پیر می‌شود.

پارسایی در ادامه درباره جدیدترین تجربه خود افزود: "خواهرانه به وقت خیزران" همانند دو کار پیشین یعنی نمایش‌های "بانوی آب و آیینه" و "سردار مهر و ماه" سعی کردیم به کمک بهره‌گیری از مفاهیم مدرن و استفاده از عناصر مختلف هنرهای نمایشی تا جای ممکن به معاصرسازی مفاهیم دینی بپردازیم.

پارسایی با بیان اینکه؛ پس از این سه‌گانه می‌توانم بگویم که به سیاق منحصربفردی در مفاهیم دینی به عنوان تجربه‌ای شخصی دست پیدا کردم، افزود: در این نمایش هم تلاش کردم نگاهی متفاوت به مفاهیم دینی داشته باشم و سعی کردم با تاکید بر معاصرسازی فرم و اندیشه‌های دینی و استفاده از مولفه‌های تئاتر مدرن، اثری متفاوت در حوزه مفاهیم عاشورایی خلق کنم.

کارگردان "خواهرانه به وقت خیزران" همچنین با اشاره به تکمیل شدن سه‌گانه دینی مدنظر خود درباره تفاوت‌های این اثر نمایشی با دو نمایش "بانوی آب و آیینه" و "سردار مهر و ماه" که در سال‌های گذشته روی صحنه برده، اظهار داشت: در این اثر سعی کردم از عناصر دیداری و شنیداری نهایت استفاده را ببرم و در طراحی تصویر و استفاده از جلوه‌های بصری بصورت سه‌بعدی (که برای نخستین بار در ایران در یک نمایش استفاده می شود) طوری بهره بگیریم که کاملا در راستای فضای نمایش و در واقع در خدمت داستان نمایشنامه باشد.

پارسایی با بیان اینکه؛ ما معمولا در انتقال مفاهیم دینی در آثارمان دچار نوعی سردرگمی و کهنگی هستیم و در بسیاری از مواقع کمتر می‌توانیم نگاه زیبایی‌شناسی‌مان را به مخاطب منتقل کنیم، اظهار داشت: در دو دهه گذشته بعضی از نمایش‌ها با اشارات مستقیمی که به مفاهیم دینی داشته‌اند باعث به وجود آمدن نوعی تکرار شده‌اند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد منجر به دلزدگی مخاطبان شده است، ما به دلیل عدم تولید خلاق در زمینه نمایش‌های دینی، مخاطب گریز شده‌ایم و برای همین مخاطبان‌مان کمتر به سراغ کارهای دینی می‌روند.

این کارگردان افزود: ما در نمایش‌مان تصمیم گرفتیم زاویه دید اثر را تغییر دهیم وقتی این اتفاق می‌افتد زاویه دید مخاطب هم تغییر می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا تحولی در قصه به وجود بیاید و در کنار اینها از شیوه‌های نمایش‌های ایرانی هم استفاده کردیم و با مطرح کردن قصه‌ها در قصه بیشتر به سراغ خصلت‌ها رفتیم.

او درباره حرکات موزون در این نمایش نیز که نادر رجب‌پور طراحی ان را برعهده دارد، گفت: در این نمایش جلوه‌ای متفاوت از حرکات را به تصویر می‌کشیم و تمام حرکت‌ها براساس دیالوگ‌هایی که توسط بازیگران گفته‌ می‌شود صورت می‌گیرد و همانند دو نمایش قبلی حرکات کاملا نرم و در خدمت نمایش است.

پارسایی همچنین در این نشست با رد دریافت هر گونه کمک مالی از معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای این نمایش، درباره انتشار این سه‌گانه در شبکه نمایش خانگی گفت: من خودم مایل به این کار هستم اما عملی شدن این کار به دلائل حقوقی کمی زمان بر است و در واقع به توافق میان تهیه‌کنندگان این سه اثر که حوزه هنری، آقای مصطفی‌نژاد و مرکز هنرهای نمایشی هستند برمی‌گردد.

حسین پارسایی که پیش از این نمایش "بانوی آب و آیینه" را با بازی دانیال حکیمی و رویا نونهالی در تالار اندیشه حوزه هنری و "سردار مهر و ماه" را با بازی کوروش سلیمانی و سعید داخ در تالار وحدت روی صحنه برده، با به روی صحنه بردن نمایش "خواهرانه به وقت خیزران" با بازی بهناز جعفری، فقیهه سلطانی، تبسم هاشمی و عسل مردی (بازیگر خردسال) از روز 5 آذرماه جاری در تالار وحدت ،سه‌گانه نمایشی خود با مفاهیم دینی را تکمیل می‌کند.

مرتضی مصطفی‌نژاد، تهیه‌کننده، سعید داخ، مشاور کارگردان، نادر رجب‌پور، طراح حرکت، سیامک احصایی، مشاور هنری، علی براتی، دستیار طراح حرکت، هوشنگ هیهاوند، دراماتورژ، علاءالدین پژهان طراحی و پخش تصاویر و میثم احمدی، دستیار کارگردان و طراح صدا و موسیقی دیگر عوامل نمایش هستند.

گروه حرکات موزون این نمایش نیز متشکل از رضا راد، سروش کریمی‌نژاد، مهرداد آبجار، داوود اسداللهی، میلاد محمدزاده، محمدامین وظایفی، مجید فاطمی، محسن لطیفی، سعید خسروی‌مهر، یونس حمزه‌لویی، محمد بیات، محسن آچاک، محمود فیضی و آصف جاودان‌فرد هستند.

لازم به یادآوری است، نمایش "خواهرانه به وقت خیزران" در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته در دو سانس ۱۷ و ۱۹ اجرا می‌شود.

انتهای پیام/32/