به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ عصر روز یکشنبه سوم آذرماه، نگارخانه "نی" میزبان مجموعه‌ای از 44 خوشنویسی حبیب‌الله فضائلی شد. بخشی از این آثار جنبه موزه‌ای دارند و بخش نیز برای فروش در این نمایشگاه عرضه شده است.

بخش عمده آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است، آیاتی چند از قرآن کریم و اشعار عرفانی شعرای متاخر هستند که به خط نسخ نوشته شده‌اند.

جلیل رسولی درباره اهمیت این هنرمند گفت: حبیب‌الله فضائلی یکی از مهم‌ترین خوشنویسان معاصر ایران به شمار می‌روند که برای احیاء خوشنویسی در دوره معاصر زحمات بسیاری کشیدند و بخش عمده وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش بر روی خطوط اسلامی و ایرانی گذاشتند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین خطوطی که فضائلی بر روی آن تحقیق کرد خط کوفی است که برای کامل کردن این بخش از تحقیق‌اش بناهای مختلفی از معماری اسلامی را که در آن‌ها خط کوفی به کار رفته، بررسی کرده است.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه حبیب‌الله فضائلی گفت: برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است که خوشنویسان بتوانند آثار این هنرمند پیشکسوت را که در 40 سال فرصت و امکانی برای نمایش آن به وجود نیامده است را از نزدیک ببینند و حتی آن را بررسی کنند.

به گفته رسولی هنرمندان تاثیرگذاری چون فضائلی بسیار هستند که آن گونه که باید قدرشان شناخته نشده است، باید امیدوار بود که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به این گروه از هنرمندان شود.

همچنین مراسمی برای بزرگداشت این استاد خوشنویس در آخرین روز نمایشگاه از ساعت 10 تا 12 تدارک دیده شده‌ است.

زنده‌یاد حبیب‌اله فضائلی استاد خوشنویسی در سبک‌ها و اسلوب‌های مختلف را می‌توان یکی از احیاکنندگان خطوط اسلامی و ایرانی در قرن حاضر برشمرد. او دوازدهم اردیبهشت ماه سال 1301 شمسی در شهرستان سمیرم از توابع استان هنر پرور اصفهان دیده به جهان گشود.

از زنده‌یاد فضائلی کتاب و خط نوشته‌هایی زیادی در زمینه خوشنویسی به طبع رسیده که مهم‌ترین آنها اطلس خط و قرآن کریم به خط نسخ است. اطلس خط فضایلی پیش از انقلاب به‌عنوان کتاب سال برگزیده شده است. او به‌خاطر تسلط به ادبیات عرب و علاقمندی به موضوع خوشنویسی "اطلس خط" را سامان داد که در زمینه دانش و اطلاعات خوشنویسی و خط، به شهادت بزرگان این فن، بی‌نظیر است. استاد فضائلی "اطلس خط" خود را نتیجه بیست سال تحقیق و جمع آوری اطلاعات در این زمینه می‌دانست و هدف از تدوین این کتاب را بازشناسی ماهیت و جوهر هنر پرارزش خوشنویسی بیان می‌کرد.

زنده یاد حبیب‌اله فضائلی علاوه بر "اطلس خط" که از کتب مرجع در زمینه تاریخ خوشنویسی ایران است، کتاب "تعلیم خط" را به چاپ رساند. آیه نور، مرد آفرین روزگار، شناخت قرآن، اصحاب راس و در نهایت اثری جاوید یعنی کلام‌الله مجید به خط نسخ از دیگر تألیفات این استاد است.

سرپرستی انجمن خوشنویسان اصفهان، عضویت در شورای عالی انجمن خوشنویسان و عضویت در شورای تشخیص هنری از دیگر مسؤولیت‌های این استاد خوشنویس است. حبیب‌اله فضائلی، 12 آبان 1376 در سن 75 سالگی از دنیا رفت.

نگارخانه بین‌المللی نی در خیابان اقدسیه (موحد دانش) کوچه نیلوفر، پلاک 3 واقع است. نمایشگاه هر روز - به‌جز شنبه‌ها - از ساعت 10 تا 19 برپاست.

انتهای پیام/320