به گزارش هنرآنلاین// سوم آذر فصلی نو برای خواست ملت ایران در جهت دستیابی صلح‌آمیز به انرژی هسته‌ای بود. یک دهه چالش‌های سیاسی که تحریم‌های مختلفی را برای ایران و همین طور فشارهای اقتصادی را برای ملت ایران به همراه داشت، سرانجام پایمردی ملت توانست در یک معادله دیپلماتیک حل و سرآغازی باشد برای رسیدن به گام‌های بعدی خواست ملت ایران. در این راه هنرمندان نیز در حمایت از تدبیر به امید رسیدن روزهای باشکوه‌تر برای ایران هم‌نوا با ملت در این عرصه صبر و تلاش کردند و حال در این پیروزی با مردم که مخاطبان آنها نیز هستند به تهنیت‌گویی بر آمده‌اند.

خرد مسئولین قابل تقدیر است

پری صابری پیشکسوت عرصه تئاتر، توافق هسته‌ای را در چهارچوب تامین حق قانونی و منافع ملی ایران تبریک گفت. این کارگردان به هنرآنلاین گفت: از توافق حاصل شده درباره حق استفاده از انرژی هسته‌ای کشورمان بسیار خرسندم و از این تلاشی که افراد با خرد و مسئول مملکت در عرض این 3 ماه نشان دادند تقدیر می‌کنم و به همه تبریک می‌گویم.

وی درباره تاثیر برداشتن شدن تحریم‌ها بر فضای هنری کشور گفت: این که بر اثر تحریم‌ها مردم ایران در درد و رنج زندگی کنند و در کنج عزلت باشند، ناخوشایند است و اسباب دلمردگی می‌شود. دولتمردان ما همواره برتوافق هسته‌ای که خواست معقول مملکت باشد و برای دفاع از حقوق ملی باشد تاکید داشتند و حال که این تحریم‌ها برداشته می‌شود، حوزه فرهنگ که نیاز به حمایت دارد بهتر از سوی دولتمردان حمایت خواهد شد.

انتخابات نشان داد روزهای نشاط و شادی به خانه‌های مردم باز می‌گردد

داوود گنجه‌ای، از پیشکسوتان عرصه موسیقی نیز درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته به هنرآنلاین گفت: به طورکلی از زمانی که انتخابات برگزار شد من در چشم تمامی هموطنان امید را دیدم و مطمئن بودم که روزی نشاط و شادی دوباره به خانه‌های مردم باز می‌گردد.

این موسیقیدان در ادامه بیان کرد: به طورکلی من به هر موضوعی که باعث سربلندی ایران و ایرانی شود، افتخار می کنم زیرا ما نشان دادیم که از مواضع خودمان پایین نمی‌آییم و فقط به دنبال احترام متقابل هستیم و خوشبختانه به این احترام رسیدیم که این موضوع بسیار شعف انگیز است.

داوود گنجه‌ای در پاسخ به این پرسش که توافقات هسته ای چه تاثیری در جامعه هنری دارد، تاکید کرد: به طورکلی اقتصاد هنر بسیار موضوع حساس و مهمی است؛ زیرا تمامی مسائل بر هنر و هنر بر اجتماع تاثیر عمیقی دارد در نتیجه اگر ذهن هنرمند آسوده باشد به راحتی می‌تواند آثار هنری خلق کند. همچنین این موضوع بر بودجه موسیقی و هنر نیز تاثیرگذار است زیرا بخش فرهنگی از نظر بودجه در تنگنا است در نتیجه اگر امکانات لازم از نظر مادی فراهم شود همه ایران به سمت وحدت و همدلی پیش می رود.

درمبخش:خوشحالم ایران به حق مسلم خود رسید

کامبیزدرمبخش درباره روند مذاکرات هسته‌ای به هنرآنلاین گفت: من هم مثل هر ایرانی دیگر از روند مذاکرات ژنو خوشحال هستم و امیدوارم که بزودی بار تحریم‌ها که بر دوش ملت ایران گذاشته شده است، برداشته شود و ایران نیز به حق مسلم خود برای غنی‌سازی اورانیوم برسد.

وی افزود: متاسفانه درسال های اخیر به واسطه تحریم‌هایی که اعمال شد؛ ملت ایران روزهای بدی را ازنظر سیاسی و اقتصادی پشت سر گذاشتند و این موضوع تاثیرسویی نیز بر روی وضیعت هنر و هنرمندان گذاشت.

این کاریکاتوریست پیشکسوت درباره تاثیرتحریم ها درعرصه هنر گفت: متاسفانه تحریم‌ها به شدت بر زندگی هنرمندان تاثیر گذاشت و یکی از نمودهای بارز تحریم‌ها بر زندگی هنرمندان این بود که بسیاری از هنرمندان ایرانی در این دوران افتخارات مهمی درعرصه بین الملی کسب کردند، اما برای دریافت روادید با مشکل مواجه شدند و نتوانستند درمراسم تقدیرشان شرکت کنند.

امیدوارم که این توافقات پا برجا بماند

علیرضا داوودنژاد نیز درباره موفقیت تیم هسته‌ای ایران در مذاکرات ژنو به هنرآنلاین گفت: من از این اتفاق بسیار خوشحالم و این موفقیت را به مردم خوب کشورم صمیمانه تبریک می گویم. تاثیری که این تحریم‌ها در این سالها بر ملت ایران گذاشت بسیار سنگین بود و امیدوارم که این توافقات پا برجا بماند.

این کارگردان سینمای ایران اضافه کرد: از آغاز کار دولت حسن روحانی مشخص بود که اتفاقات مثبتی در زمینه فرهنگی خواهد افتاد.

کلهرنیا: تحریم‌ها راه نفس کشیدن هنر را در ایران بسته بود

بهرام کلهرنیا نیز معتقد است که تحریم‌ها هر روز دایره خود را بر زندگی ملت ایران تنگ‌تر می‌کرد و این موضوع موجب شده بود که ملت ایران از نظر اقتصادی با مشکلات متعددی روبرو باشند و هنر هم به راحتی نتواند نفس بکشد.

این هنرمند پیشکسوت درباره روند مذاکرات هسته‌ای به هنرآنلاین گفت: متاسفانه به واسطه تحریم‌ها و نپذیرفتن حقوق مسلم ایران از سوی مجامع بین‌المللی، ایرانی‌ها روزها بسیار بدی را پشت سر گذاشتند و بحران‌های سیاسی و اقتصادی راه نفس کشیدن هنر را بسته بود.

این گرافیست پیشکسوت با بیان این مطلب که روند مذاکرات ژنو در سوم آذرماه مسیر جدیدی را پیش گرفت گفت: بالاخره دولت‌ها دیگر به این نتیجه رسیدند که حق مسلم ایرانیان را برای غنی‌سازی بپذیرند و این موضوع اتفاق مهمی در عرصه ملی و بین‌الملی محسوب می شود که در گام نخست امید و شوق زندگی را در مردم ایران به وجود آورد و این موضوع بر سرنوشت مردم و هنرمندان بسیار تاثیر گذار است.

سوم آذرماه روز تاریخی برای ملت ایران

فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس درباره توافق‌نامه نشست ژنو به هنرآنلاین گفت: سوم آذرماه روز تاریخی برای ملت ایران خواهد بود و من به شخصه از این اتفاق بسیار خوشحال و خرسند هستم و امیدوارم که این توافق‌نامه و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ملت ایران راه‌گشای مشکلات باشد و به رشد و اعتلای کشور برای رسیدن به ایرانی آباد کمک کند. برای رسیدن به ایرانی آباد همه باید در کنار یکدیگر باشیم و کنارهم در جهت رشد کشور بکوشیم.

توحیدی درباره تاثیرات این توافق نامه بر سینمای ایران گفت: به عقیده من لغو تحریم‌ها باعث می‌شود که فضای امنی برای سرمایه‌گذاری در تمامی شاخه‌ها از جمله فرهنگ و هنر فراهم شود و همین امر باعث می شود رونق اقتصادی به سینمای ایران باز گردد.

وقتی حال مردم خوب است، حال سینما هم خوب می‌شود

منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده سینمای ایران؛ درباره اتفاق تاریخی سوم آذر ماه 92 به هنرآنلاین گفت: خیلی خوشحال ام و تبریک می گویم به ملت ایران که با انتخاب هوشمندانه خود توانستند بار دیگر حادثه‌ساز شوند. تبریک می گویم به تیم مذاکره کننده هسته‌ای که در اوج نامیدی، امید آفریدند و نام خود را در طول تاریخ جاودانه کردند. دست مریزاد می‌گویم به دولت تدبیر و امید که به جِد امید را در دل‌های مردم ایران زنده کرد. تبریک به رییس جمهور منتخب ملت ایران که پاسخ اعتماد مردمش را داد و نشان داد که می‌توان شعار داد و برای تحقق آن کوشید و به نتیجه رسید.

حکمت ادامه داد: سوم آذر 92 برگ زرینی در تاریخ ملت ایران است که امیدوارم مردم ایران قدر این روز را بدانند و به این زودی‌ها سوم آذر 92 را فراموش نکنند. ما روزهای سختی را سپری کردیم تا به این جایگاهی که داریم رسیده‌ایم، سعی کنیم این تاریخ را هیچ گاه فراموش نکنیم.

اتفاقات مثبت سیاسی به نفع هنر است

سامان احتشامی، نیز به هنرآنلاین گفت: به طورکلی هر اتفاق مثبتی که در امور سیاسی پیش می‌آید به نفع هنر است و سبب می‌شود هنرمندان بتوانند هنر خود را ارائه دهند.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: توافق هسته‌ای زمانی می تواند مطلوب باشد که نتایج مثبت آن دیده شود. به نظر من این اتفاق برای همه خوشایند است و امیدواریم در آینده شاهد برطرف شدن مشکلات حوزه هنر باشیم زیرا هنرمند به دنبال این است که هنر خود را به نمایش بگذارد و نیاز به فضایی دارد که بدون استرس فعالیت کند.

احتشامی تاکید کرد: همچنین مشکلات دیگری وجود دارد که امیدوارم با برداشتن تحریم‌ها این معضلات ریشه‌کن شود و در نتیجه این اتفاق شاهد شکوفایی هنر و هنرمندان باشیم.