به گزارش هنرآنلاین ، استاد محمد ستاری نامی آشنا برای دانشجوهای رشته‌ی عکاسی و همچنین جامعه‌ی عکاسی کشور است. وی در کنار تدریس عکاسی، سابقه‌ای طولانی در تالیف و نگارش متون تئوریک و جنبه‌های گوناگون آن و همچنین تاریخی عکاسی در ایران دارد. وی که از سال 68 تا 76 مدیر مسئول و سردبیر مجله‌ی عکس بوده است، در نخستین دوره برگزاری جشنواره ملی عکس ایران به عنوان یکی از اعضای هیات داوران عکس‌های ارسال شده به دفتر جشنواره را گزینش و داوری کرده‌ است.

دکتر ستاری در توضیح و جایگاه عکاسی طبیعت در جامعه‌ی امروز بر این باور است که: از زمان اختراع عکاسی؛ دوربین، طبیعت را نشانه گرفته است؛ جهانی که منبع الهام، شگفتی و زیبایی است. امروزه با گسترش امکانات فنی و تکنولوژیک به تعداد کسانی که برای آرامش خاطر و رهایی از فشارهای عصبی زندگی ماشینی به عکاسی از طبیعت روی می‌آورند دائما افزوده می‌شود.

به طور کلی عکاسی طبیعت از بزرگ‌ترین موضوع موجود در طبیعت تا کوچک‌ترین آن را در بر می‌گیرد، که این شامل عکاسی از کهکشان‌ها تا تصاویری که میکروسکوپ‌های الکترونیکی از آن ارائه می‌دهند می‌شود، در حالی که موضوع اصلی عکاسی طبیعت را چشم‌اندازهای طبیعی - از کوه‌ها گرفته تا تصاویر در اندازه‌های طبیعی و کلوزآپ - تشکیل می‌دهد؛ اما انسان و آنچه او در ساختار آن دخالت داشته است در دایره‌ی این رشته از عکاسی قرار نمی‌گیرد. البته عده‌ای نیز معتقدند که عکاسی از یک گلزار یا باغچه‌ای که توسط انسان ایجاد شده نیز در ردیف عکاسی از طبیعت قرار دارد، چرا که در این نوع عکاسی نیز از همان ابزارها و فنون عکاسی طبیعت استفاده می‌شود.

در هر شرایطی، اما نه در شرایط جوی بسیار نامساعد، می‌توان عکس های جالبی از طبیعت گرفت. اکثر عکاسان حرفه‌ای و عکاسان آماتور ماهر همیشه به دنیال هوای آفتابی، مه‌آلود، برفی، توفانی و ساعات اولیه‌ی صبح یا شامگاهان هستند، اما عکاسان حیات وحش نه فقط روز‌ها و هفته‌ها باید در کمین موضوع مورد نظرشان به انتظار بنشینند، بلکه در انتخاب نوع شرایط جوی نیز امکان انتخاب کمتری دارند، برای اینکه دسترسی به موضوع، ارجح‌تر از خود شرایط جوی است. از طبیعت بیجان و از چشم‌اندازهای وسیع گرفته تا دنیاهای ناشناخته‌ی طبیعت، در گرو دستیابی ترکیب‌بندی‌های عالی و خلاقانه و کیفیت نور مناسب است.

وی در خلال گفته‌های خود در مورد ارتباط و تاثیری که عکسی از طبیعت می‌تواند در مخاطب خود ایجاد کند افزود: یک عکس خوب از طبیعت که منطبق با تعریفی که از عکاسی طبیعت به دست دادم می تواند علاوه بر انتقال حس زیبایی (در مقوله‌ی زیبایی شناسی) نشان از وجوه دیگری نیز داشته باشد. مثلا توجه دادن به جنبه‌هایی که از محیط زیست طبیعی، حیوانات، گونه‌های گیاهی و جانوری برای حفاظت از آن‌ها یا جنبه‌هایی از اکوسیستم طبیعی منطقه‌ی، ملی و غیره، برای جذب گردشگر و بازدیدکننده.

با توجه به رویکرد ویژه‌ی وی به تاریخ عکاسی در ایران ایشان در مورد جایگاه عکاسی از طبیعت در عرصه‌ی عکاسی حرفه‌ای و آماتور در کشور بر این باورند که: این شاخه‌ از عکاسی یعنی عکاسی از طبیعت از قدیمی‌ترین شاخه‌های عکاسی در ایران است و همواره دوش به دوش عکاسی پرتره از زمان ورود عکاسی به ایران تاکنون بوده است. در ایران بیشترین علاقه را در میان قشر آماتور و مردم عادی و حتی عکاسان حرفه‌ای برانگیخته است و هیچ فرد عادی، عکاس آماتور و یا عکاس حرفه‌ای را نمی‌توان سراغ گرفت که این شاخه از عکاسی را تجربه نکرده باشد.

این استاد دانشگاه در مورد انتخاب شاخه‌ی عکاسی طبیعت برای جشنواره‌ی ملی عکس ایران از سوی انجمن سینمای جوانان ایران ‌ گفت: انتخاب این عنوان بسیار هوشمندانه بوده، چرا که خیل عظیمی از عکاسان آماتور و حرفه‌ای اینگونه عکس‌ها را گرفته‌ یا در آرشیو خود دارند.

"سومین جشنواره ملی عکس ایران" توسط انجمن سینمای جوانان ایران از14 تا 28 دی ماه در تهران - موسسه فرهنگی صبا به دبیری هاشم میرزاخانی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/