به گزارش خبرنگار هنرآنلاین/ نخستین نشست رسانه‌ای معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه، گفت: از 11 شهریور که فعالیتم را به صورت رسمی آغاز کردم، تلاش کردم بدانم معاونت امور هنری در چه وضعیتی قرار دارد. همچنین با همکاری دوستان امکانات، بودجه وکیفیت انجام فعالیت‌ها را در یک زمان مشخص ارزیابی کردیم تا جایگاه خودمان را بهتر بشناسیم. در همین زمان چند جشنواره تئاتر، جشنواره‌های استانی و جشنواره‌های سنتی برگزار شد که خوشبختانه تمامی کارها در زمان مقرر با موفقیت انجام شد. همچنین یکی از مهم‌ترین مسائل این بود که بدانیم جشنواره‌ها چه‌قدر تاثیرگذار هستند، به همین دلیل بررسی‌هایی در این زمینه انجام شد که بسیار مثبت بود.

تعامل با هنرمندان برای ایجاد آرامش

مرادخانی تاکید کرد: نخستین برنامه اساسی ما این است که فضایی آرام برای هنرمندان به وجود آوریم تا بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند. بنابراین تلاش کردیم تعاملی بین دولت و هنرمندان به وجود آوریم تا این تعامل سبب آرامش همه شود که خوشبختانه تا به امروز موفقیت‌آمیز بوده و به نتیجه مطلوب نزدیک شدیم. ما از همان ابتدا با مشکلاتی مثل آن‌چه در ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک بود مواجه شدیم که این مشکلات در حال بررسی هستند و به زودی حل می‌شوند. همچنین در حوزه هنرهای تجسمی از همان روزهای نخست با انجمن گرافیک همکاری کردیم و با انجمن‌هایی که به صورت خودجوش فعال هستند در تعامل هستیم.

در 5 سال اخیر حتی یک جلد کتاب برای موزه خریداری نشده است

در ادامه، معاون هنری وزیر ارشاد به بحث اقتصاد هنر در دولت جدید پرداخت: در دولت جدید بحث اقتصاد هنر مطرح شده است. ما تا امروز فعالیت‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم تا به نتیجه مطلوب برسیم. ولی نگرانی‌هایی نیز وجود دارد چون باید اقداماتی انجام دهیم تا بخش‌های مختلف مثل هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی را با امکانات غیر دولتی مواجه کنیم و دری دیگر را به روی آن‌ها باز کنیم تا از این طریق وابستگی‌ها کم‌تر شود. چون صندوق‌های بیمه بدهکارند و این موضوع باعث شده فعالیت‌ها خدشه‌دار شوند. بنابراین سعی کردیم در این مدت با همکاری مدیران مشکلات را یک به یک برطرف کنیم. من از تمامی مدیران خواستم در ابتدا کمک کنند تا کارها واضح و شفاف مشخص شود زیرا مدتی طول می‌کشد تا وضعیت اقتصادی هنر مشخص شود. همچنین باید چندین بار گزارش می‌گرفتیم تا موقعیت خودمان را بهتر می‌شناختیم؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سال 1390 بهترین سال از نظر ایجاد تعهدات بوده و این نتایج را محاسبه کردیم تا جایگاه خودمان را از نظر وضعیت اعتباری بهتر بشناسیم تا بتوانیم کارها و قول‌هایمان را منطبق با واقعیت ارائه دهیم.

مرادخانی به کمبود اعتبارات نیز اشاره کرد: مهم‌ترین مساله برای ما این بود که اگر روزی امکانات لازم وجود نداشته باشد چه اتفاقاتی برای حوزه هنر می‌افتد. در نتیجه در تلاش هستیم تا هم باری از دوش دولت برداریم و هم کار و فعالیت هنرمندان را رونق بدهیم تا به نتیجه دلخواه برسیم. متاسفانه در پنج سال اخیر حتی یک جلد کتاب هم برای کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران و کتابخانه نیاوران خریداری نشده و این ضعف بزرگی است. همچنین در این مدت امکاناتی برای خرید اثر هنری برای گنجینه موزه هنرهای معاصر موجود نبوده و حتی در حراجی‌های منطقه نیز نتوانسته‌ایم یک اثر هنری برای غنی‌سازی گنجینه موزه خریداری کنیم. متاسفانه ما در بدو ورودمان به معاونت هنری با نبود اعتبارات مواجه شدیم در نتیجه دو میلیارد و پانصد میلیون را صرف بخش‌های مختلف کردیم. بخشی از این مبلغ صرف بدهی، حقوق کارمندان، سنوات، حقوق اعضای ارکستر ملی و سمفونیک، بدهی‌های روزمره و... شده است. هدف دیگر ما این است که جشنواره‌های فجر به خوبی برگزار شوند و به تعهداتی که دادیم به خوبی عمل کنیم. همچنین یکی از مهم‌ترین سیاست‌گذاری‌های ما این است که در عرصه بین‌الملل با قدرت ظاهر شویم و کارهای خودمان را در این زمینه به خوبی ارائه دهیم.

مرادخانی درباره ساختمان‌هایی که به بخش‌های هنری اختصاص دارند و فرسوده شده‌اند، گفت: مثلا ساختمان تئاترشهر مشکلات زیادی دارد که طبق صحبت با مسئولان مربوطه این مشکلات باید به سرعت برطرف شوند. همچنین وضعیت موزه هنرهای معاصر، برج آزادی و... بسیار نامطلوب است که درصدد هستیم یک به یک این مشکلات را از سر راهمان برداریم. جلسه‌ای هم با معاون شهردار داشتیم تا برای زنده نگه‌داشتن این مجموعه‌ها اقدامات لازم انجام شود. همچنین در تمامی استان‌ها باید مجموعه تئاترشهر و... داشته باشیم که این موارد در دستور کار است.

سیستم اداری معاونت هنری لاغر می‌شود

او به کوچک کردن سیستم اداری معاونت هم اشاره کرد: همچنین حدود 215 نفر اضافه در این سازمان فعالیت می‌کردند که ماهی 300 میلیون حقوق اضافه داده می‌شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم سیستم اداری و دیوانی را کوچک‌تر کنیم تا این هزینه‌ها صرف بخش هنر شوند و به جای این‌که امکانات موجود را صرف پرداخت حقوق کنیم به سمت اجرای برنامه‌ها پیش برویم. امیدواریم به گونه‌ای عمل کنیم تا در فضای هنری امید و اعتماد متقابل میان ما و هنرمندان به وجود آید. ما دوست داریم به جای این‌که رقیب باشیم رفیق هنرمندان باشیم چون بسیاری از فعالیت‌ها با کمک خود هنرمندان انجام می‌شود.

بودجه معاونت هنری کفاف بخش تئاتر را هم نمی‌دهد

علی مرادخانی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در این مدت تحلیل‌ها بسیار خوب و مثبت بوده که نشان‌دهنده این است که سیستم پویا است. همچنین ما در این مدت تلاش کردیم تا کارها را سامان‌دهی کنیم چون بودجه هنر بسیار ضعیف و نحیف است. معاونت هنری در طول سال 12 میلیارد بودجه دارد که این بودجه حتی کفاف بخش تئاتر را نمی‌دهد. متاسفانه زمانی که معاونت هنری به من تحویل داده شد 13 میلیارد تومان بدهی داشت که از این رقم تنها سه میلیارد و 400 میلیون تومان آن مربوط به بخش تئاتر است. در حال حاضر مهم‌ترین اولویت ما پرداخت این بدهی است و مهم‌ترین اولویت پرداخت مربوط به بدهی 450 میلیونی ارکستر سمفونیک است که رای دادگاه برای پرداخت آن صادر شده است. اگر این مبلغ را پرداخت نکنیم به آن جریمه تعلق می‌گیرد. البته برخی از هنرمندان این بخش شکایت‌های خود را پس گرفته‌اند. اگر بتوانیم این بدهی‌ها را پرداخت کنیم، تازه به نقطه صفر آغاز فعالیت در بخش ارکستر سمفونیک خواهیم رسید. ارکستر سمفونیک باید 70 نفر عضو داشته باشد که اگر این اعضا ماهیانه یک تا دو میلیون حقوق دریافت کنند با احتساب ارکستر ملی و گروه کر باید سالیانه 400 میلیارد برای این بخش تخصیص دهیم و این رقم بدون احتساب هزینه‌های آهنگسازی، سولیست و رهبر ارکستر مهمان است. البته جای خوشحالی است که در ارکستر سمفونیک رپرتوار داریم، اما در ارکستر ملی این امکان را نداریم و باید سفارش کار بدهیم.

تعامل با شهرداری و میراث فرهنگی برای پیشبرد پروژه‌ها

معاون هنری وزیر، درباره لزوم فراهم کردن زمینه‌ای برای دریافت حمایت‌های مالی از بخش‌های اقتصادی و خصوصی گفت: در حال حاضر از چند موسسه بزرگ به عنوان حامی مالی دعوت کردیم که با توجه به تغییر و تحولات در همه نهادها، باید منتظر تثبیت شرایط باشیم تا به نتیجه خوبی برسیم. البته پیش از این چند نهاد مثل سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در بخش هنر فعالیت می‌کردند که در حال تعامل با این سازمان‌ها هستیم تا با هم برخی از پروژه‌های فرهنگی را پیش ببریم و به جای این که 50 اتومبیل را در یک مسیر راه بیندازیم، یک قطار با یک لوکوموتیو را راه‌اندازی کنیم.

در ادامه این نشست، علی مرادخانی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی مدیران مشخص می‌شوند، گفت: در این مدت با خیلی‌ها صحبت کردم ولی زمانی‌که پیشنهاد همکاری می‌دادم مخالفت می‌کردند چون معتقدند حوزه مدیریت دولتی بسیار سخت و دشوار است، بودجه کافی در این حوزه وجود ندارد و دوندگی‌ها زیاد است. با این حال فهرست مدیران مشخص شده و به زودی اخبار دقیق آن منتشر می‌شود.

او تاکید کرد: مشکلات توسط افراد کاردان یک به یک در حال بررسی است. همچنین مشکلاتی از دوره قبل باقی مانده و باید بدهی‌ها پرداخت شود. ما معتقدیم نباید تعهد جدیدی ایجاد شود و از منابع موجود استفاده کنیم. همچنین مهم است که همه چیز به صورت شفاف ارائه شود.

معاون هنری وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت موسسه ارکستر ایران که قرار بوده در بخش موسیقی فعالیت کند و برنامه ارکسترها زیر نظر این موسسه انجام شود، گفت: در دوره پیش موسسات بسیاری راه‌اندازی شده‌اند که متاسفانه جایگاه‌شان مشخص نیست و موسسه ارکستر ایران هم در شمار همین موسسات قرار می‌گیرد. پیش از راه‌اندازی موسسه ارکستر ایران، بنیاد رودکی برای تمرکز و فعالیت در این بخش راه‌اندازی شد تا برنامه نهادهای بزرگ را حمایت کند.

مدیران استانی ارشاد باید دغدغه فرهنگی داشته باشند

مرادخانی همچنین درباره کنسرت‌هایی که در تهران مجوز گرفته‌اند اما در شهرستان‌ها مجوزشان از سوی مدیران ارشاد لغو شده، گفت: در استان‌ها شوراهایی برای تامین برنامه‌ها وجود دارد که برنامه‌های اجرایی در آن شوراها هماهنگ می‌شود. باید بر این شوراها نظارت دقیق‌تری داشته باشیم تا چنین مشکلاتی پیش نیاید. همچنین فردی که به عنوان رییس اداره فرهنگ و ارشاد استان‌ها منصوب می‌شود، باید نسبت به موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی دغدغه داشته باشد و اساس کار را قبول داشته باشد و اگر نقد و نظری هم دارد برای برطرف کردن مشکلات موجود پای میز گفت‌وگو بنشیند. پیش از این بیش‌تر به مشکلات هنر در استان تهران توجه شده است اما من برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات موجود در شهرستان‌ها تاکنون به چند شهرستان سفر کرده‌ام.

معاون هنری وزیر ارشاد به وضیعت خانه تئاتر هم اشاره کرد: متاسفانه خانه تئاتر از آغاز سال تاکنون یک ریال هم از معاونت هنری دریافت نکرده و 80 میلیون تومان بدهی دارد که برای فراهم کردن زمینه فعالیت این خانه 200 میلیون تومان به خانه تئاتر پرداخت خواهیم کرد تا بخشی از فعالیت‌های روزمره‌اش سر و سامان پیدا کند.

300 سالن تئاتر بدون استفاده داریم

مرادخانی درباره کمبود سالن‌های تئاتر نیز گفت: بر اساس برآوردی که در بخش آموزش دانشگاهی انجام داده‌ایم سالانه 1400 دانش‌آموخته تئاتر داریم که این افراد بدون این که برایشان برنامه‌ریزی شود وارد محیط کار می‌شوند. این در حالی است که هر روز امکانات این بخش کم‌تر می‌شود. البته در بخش تجسمی چون فعالیت هنرمندان به صورت مستقل است مشکلات به این شکل مواجه نیستیم، اما در بخش موسیقی نیز با این مشکلات مواجهیم که باید برطرف شوند. برای برطرف کردن مشکل سالن تئاتر در تهران و شهرستان‌ها با شهرداری وارد گفت‌وگو شده‌ایم که در هر منطقه مکان‌هایی را برای تمرین تئاتر در اختیار گروه‌های نمایشی بگذارند. در حال حاضر در تهران نزدیک به 300 سالن داریم که تاکنون از امکانات این سالن‌ها به درستی استفاده نکرده‌ایم.

معرفی چند گروه از سوی معاونت هنری به جشنواره موسیقی فجر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. معاون هنری وزیر در این‌باره گفت: من خودم گروه موسیقی ندارم که بخواهم به جشنواره موسیقی فجر معرفی کنم. البته از این پس تمام گروه‌های موسیقی گروه من هستند و باید به عنوان یک مسئول برای این گروه‌ها زمینه کار و کسب درآمد فراهم کنم. در مورد گروه‌هایی که من به جشنواره موسیقی معرفی کرده‌ام، باید بگویم که همواره مرسوم است که از سوی رایزن‌های فرهنگی، گروه‌های موسیقی به معاونت هنری معرفی می‌شود و تا کنون چند گروه موسیقی از سوی رایزن فرهنگی صوفیه به معاونت معرفی شده است که برای بررسی فعالیت این گروه‌ها، آن‌ها را به انجمن موسیقی معرفی کرده‌ایم.

او همچنین به اهمیت ورود تهیه‌کننده به حوزه موسیقی پرداخت: متاسفانه برخی از هنرمندان فکر می‌کنند که اگر تمام کارهای گروه را خودشان انجام بدهند، هزینه‌ها سرشکن خواهد شد. اما وقتی یک گروه تهیه کننده داشته باشد بهتر می‌تواند فعالیت کند و یک تهیه‌کننده خوب به راحتی می‌تواند برای گروه حامی مالی نیز بگیرد.

باید به حوزه تبلیغات توجه جدی شود

مرادخانی همچنین از لزوم برگزاری مسترکلاس‌های تبلیغات برای گروه‌های موسیقی گفت: متاسفانه خیلی از گروه‌ها نسبت به تبلیغات نگاه مثبت ندارند. اگر به اهمیت این موضوع پی ببرند به راحتی می‌توانند برای گروه‌شان تامین درآمد کنند و تنها درآمدشان معطوف به فروش بلیت نخواهد بود. البته بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای با این مشکل مواجه نمی‌شوند و با تبلیغات کم می‌توانند کار خودشان را پیش ببرند.

او برخی فعالیت‌های انجام شده در بخش هنری را با بناهایی که در شهرک سینمایی ساخته می‌شوند مقایسه کرد و گفت: برخی از این برنامه‌ها مثل این بناها هستند که وقتی از روبه‌رو آن‌ها را می‌بینیم بسیار زیبا و دلنشین هستند؛ اما وقتی کمی به آن‌ها دقت می‌کنیم، می‌بینیم که مثل بناهای شهرک سینمایی تنها دکور هستند و با یک فشار کوچک ممکن است فرو بریزند. ما در بخش هنر قصد داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم که به جای ساختن بناهای بی‌بنیه، شهرهایی با معماری‌های دقیق بسازیم.

مرادخانی معتقد است که باید به یک درجه‌بندی دقیق برای گروه‌های موسیقی و تئاتری رسید: متاسفانه همه گروه‌ها وقتی می‌خواهند برنامه‌ای روی صحنه ببرند در نخستین گام به فکر گرفتن سالن اصلی تئاترشهر یا تالار وحدت هستند و وقتی پاسخ منفی می‌شنوند با نامه‌نگاری به معاونت هنری و برخی جنجال‌ها، قصد دارند فضا را به نفع خود تغییر بدهند. اگر هر کسی در هر شرایطی که باشد، جایگاه واقعی خودش را بداند چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

حضور استادان در کنار مدیران سالن‌های نمایش

او همچنین درباره راه‌اندازی شورا در برخی سالن‌ها گفت: به تازگی طرحی را ارائه کرده‌ام که مثلا در تئاترشهر یک مدیر داشته باشیم و چند نفر از استادان این بخش نیز به عنوان مشاور با او همکاری کنند و این گروه با هم برنامه سالانه تئاترشهر را تنظیم کنند و مدیر مرکز هنرهای نمایشی بر اساس این برنامه‌ها با مدیران سالن‌ها به تفاهم برسد.

به گفته مرادخانی اگر سندیکاهای مختلفی در بخش هنری داشتیم بی‌شک مشکلی در این بخش نداشتیم و بخشی از فعالیت‌ها را این سندیکاها پیش می‌بردند.

چهره فرسوده جشنواره‌های دولتی باید تغییر کند

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره جشنواره‌های متعددی که با بهره‌برداری از امکانات دولتی برگزار می‌شود گفت: وضیعت این جشنوارها مثل صندوق حمایت از هنرمندان است. این صندوق آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که شرایط عضویت افراد مختلفی را در این انجمن فراهم کردند و در نهایت 40 میلیون بدهی به بار آمده است. برای من فعالیت برخی از جشنواره‌ها قابل توجیه نیست و از برخی افراد که در این زمینه فعالیت می‌کنند، درخواست کرده‌ام که درباره فعالیت‌های این جشنواره‌ها من را توجیه کنند. وقتی ما بی‌ینال‌ها را داریم فکر نمی‌کنم که برگزاری برخی از جشنواره‌ها ضرورت داشته باشد. جشنوارها از همان آغاز با این دیدگاه راه‌اندازی شدند که روند فعالیت هنری در یک سال را به نمایش بگذارند تا به یک جمع‌بندی کلی در این زمینه برسیم. اما متاسفانه در ایران به سمتی رفته‌ایم که مخاطبان هنری هنگام برگزاری جشنواره موسیقی فجر انتظار دارند که مثلا مهم‌ترین استادان موسیقی را در صدر این جشنواره‌ها ببینند. به نظر من باید معاونت هنری چند جشنواره مستمر را برگزار کند و برگزاری باقی جشنواره‌های کوچک را به بخش خصوصی واگذار کند. جشنواره‌هایی هم که از سوی معاونت هنری برگزار می‌شوند باید رنگ‌و‌بوی دیگری به خود بگیرند و چهره فرسوده‌شان تغییر کند.

لغو نمایش "سقوط از ارتفاع پست" به خواست خود گروه بود

مرادخانی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این‌که کارگردان نمایش "سقوط از ارتفاع پست" ادعا کرده لغو و جایگزینی این نمایش با اجرای دیگری در تالار وحدت به دستور معاون امور هنری بوده، گفت: زمان آمدن بنده به معاونت هنری، اجرای این نمایش در برنامه‌های تالار قرار داشت و در شأن معاون هنری نیست که به این مسایل ورود کند. در برخی موارد نمایش‌های مناسبتی که آثار ارزشمندی هستند برای اجرا در ایامی مانند محرم و صفر در تالار وحدت پیشنهاد می‌شوند که این نمایش نیز جز همین اجراهاست. این گروه از اجرای خود انصراف دادند و بنیاد رودکی به عنوان متولی تالار وحدت، برای نمایش‌های لغو شده پروتکل‌هایی دارد چون از بابت لغو برنامه‌ها ضرر می‌کنند. این گروه پس از مدتی اعلام کرد که دوباره تقاضای اجرا دارند.

او با تاکید بر این‌که هنرمندان باید با همدیگر در تعامل باشند و قرار نیست هنرمندی جای دیگری را اشغال کند،گفت: برخی از دوستان برای اجراهای خود اجبار می‌کنند. برای نمایش "سقوط از ارتفاع پست" از همه جا توصیه‌نامه آمده بود و شخص آقای وزیر هم در این رابطه سفارش کردند. این در حالی است که اغلب دوستان درخواست استفاده از سالن به صورت رایگان را دارند و معاونت هنریهم برای این برنامه‌ها باید به بنیاد رودکی پول پرداخت کند. در همین زمینه ماه گذشته مبلغ 200 میلیون تومان از بودجهبابت برنامه‌های اجرا شده در تالار وحدت به بنیاد اختصاص پیدا کرد.

او اظهار داشت: باید آهسته آهسته به اخلاق حرفه‌ای نزدیک شویم و اگر هنرمندی از برنامه‌ای صرف نظر کرد و برنامه دیگری جایگزین آن شد در این زمینه گله‌ای نکند.

جشنواره‌ها دولتی برگزار نمی‌شوند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با حمایت معاونت هنری از جشنواره تئاتر صاحبدلان گفت: می‌توان انواع جشنواره‌ها را برگزار کرد و معمولا بعد از این جشنواره‌ها جز یک بروشور با عکس تبلیغاتی از برگزارکنندگان چیزی باقی نمی‌ماند. از این پس ورود به محتوا در برگزاری جشنواره‌ها برای ما مهم است. اگر مقرر شد این جشنواره در سال جاری برگزار شود باید اساس کار به گونه‌ای باشد که امکان حمایت برای ما وجود داشته باشد. قرار است از این پس به غیر از موارد خاص در صورت امکان جشنواره‌ها را به صورت دولتی برگزار نکنیم. از این‌که نهادی مانند بسیج بودجه‌ای را در بخش فرهنگ هزینه کند استقبال و حمایت می‌کنیم.

تکلیف برگزاری بی‌ینال‌ها به زودی مشخص می‌شود

مرادخانی درباره برگزاری بی‌ینال‌ها تا پایان سال با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای موجود در معاونت هنری گفت: این موضوع در حال بررسی استو اگر هر خبری را اعلام کنم قطعی نیست. باید برای بی‌ینال برنامه‌ای گسترده پیش‌بینی کنیم چون از این پس برنامه‌ها به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود.البته ممکن است به این نتیجه برسیم که بی‌ینال تا پایان سال برگزار نشود و از رسانه‌ها می‌خواهم در این زمینه اخبار و تحلیل‌هایی ارایه کنند تا راهگشای ما باشد.

مرادخانی تاکید کرد: باید در حوزه بی‌ینال‌ها شناخت را بالا ببریم و به حوزه بین‌الملل توجه کنیم. اگر این برنامه‌ها محل عرضه آثار هنری ایران در سطح بین‌المللی باشد موفق بوده‌ایم، در غیر این صورت سودی برایمان نخواهد داشت.

ژورنال‌های مد و لباس به زودی منتشر می‌شوند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد این‌که آیا مدیریت جدید معاونت هنری برای افزایش استقبال مردمی از جشنواره‌های مد و لباس که پیش از این با عدم اقبال عمومی مواجه می‌شدند برنامه‌ای دارد یا نه، گفت: مد و لباس بخشی است که بعد از بحث‌های کوچک‌سازی دولت و این‌که در هر معاونت امکان وجود بیش از 5 اداره کل نبود به معاونت هنری پیوست. اگر چه به لحاظ هنری کمی هم ارتباط با این حوزه دارد. بخشی از مد و لباس در حوزه مسایل اجتماعی است.

او با بیان این‌که لباس نماد اجتماعی مردم بوده،به گونه‌ای که نوع پوشش مردم در دهه 50 با امروز کاملا متفاوت است،گفت:‌ پیش از این جشنواره‌هایی در حوزه مد و لباس برگزار شده که ظاهرا به دلیل عدم سازگاری با شرایط امروز، با استقبال مواجه نمی‌شد.امسال نیز این جشنواره برگزار می‌شود. هرچه تولیدات این جشنواره‌ها متجانس با سلیقه مردم باشد استقبال نیز بیش‌تر خواهد شد.

مرادخانی با اشاره به انتشار کتاب‌هایی در حوزه مد و لباس ادامه داد: همچنین در این زمینه قرار است ژورنال‌هایی تهیه شود تا مردم در جریان مدهای روز قرار گیرند.

تشکیل کارگروه برای بررسی قراردادهای تیپ

معاون هنری وزیر ارشاد همچنین در ارتباط با تعهد معاونت هنری جدید به قراردادهای تیپ هنرمندان تئاتر که در دوره قبل مورد قبول نبود گفت: باید این قراردادها را به یک شیوه نزدیک کنیمو در این زمینه به شاکله‌ای برسیم. کارگروهی برای بررسی قراردادهای تیپ تشکیل شده تا به نتیجه مشخصی در این زمینه برسیم و قطعا نتیجه اعلام شده اجرایی خواهد شد.

برنامه‌ریزی و سیاستگذاری فجر امسال انجام شده است

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با برگزاری جشنواره موسیقی و تئاتر فجر با توجه به مشکلات فعلی معاونت امور هنری، اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای محتوای این جشنواره انجام شده و برای بخش مالی نیز تقاضای بودجه کرده‌ایم که امیدواریم به زودی در اختیارمان قرار بگیرد. به حوزه مالی وزارتخانه اعلام کرده‌ایم که باید امروز بودجه به جشنواره فجر اختصاص پیدا کند تا قراردادها بسته و کارها پیگیری شود و یک ماه بعد از جشنواره این پول کارآیی نخواهد داشت.

او با تاکید بر این‌که در حوزه محتوایی و سیاستگذاری جشنواره فجر کم نگذاشته‌ایم، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک جشنواره‌ها بین‌المللی شوند.

مدیران استانی راهگشای مشکل برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها مرادخانی همچنین در مورد برنامه‌های معاونت هنری برای رایزنی با سایر بخش‌ها در جهت رفع مشکلاتی مانند برگزاری کنسرت در شهرهای دیگر به ویژه مشهد و عدم نمایش سازهای موسیقی در شبکه‌های سیما گفت: وزارتخانه‌ها و حوزه‌های اجرایی در حوزه باید و نبایدها کار می‌کنند. ما در حوزه حدود شرعی وارد نمی شویم ولی می توان در این زمینه گفت‌وگو کرد و گزارشی از وضعیت موجود ارایه داد. این مسایل مانند ماجرای پزشک و بیولوژیست است به طوری که ما بخش پزشکی را بر عهده داریم و باید مشکلات را گزارش کنیم.

مرادخانی با بیان این‌که در شهر مشهد برخی برنامه‌های موسیقی اجرا می‌شود ولی برگزاری کنسرت به شکل معمول وجود ندارد ادامه داد: ساز نیز اکنون در برخی شبکه‌ها مانند مستند و برخی برنامه‌های آموزشی دیده می‌شود. نمایش ساز از نگاه برخی علما دارای مشکل شرعی است و تا زمان به اجماع رسیدن در این موضوع نمی توانیم خیلی ورود کنیم. البته در حال حاضر به جز حوزه رسانه ملی در سایر بخش‌ها مانند شبکه ویدئویی، نمایش ساز مشکل ندارد.

او در مورد عدم صدور مجوز برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها تصریح کرد: در این زمینه شورای تامین استان و نظرات برخی تاثیرگذار است ولی در صورتی که مدیران استانی خود به این مساله اعتقاد داشته و راضی باشند می توانند مشکل را حل کنند.

مرادخانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به سابقه مدیریتی‌اش تصور می‌شود توجه در این دوره بر حوزه موسیقی باشد،گفت:‌ هر فردی علایقی دارد ولی بنده سعی می‌کنم حساسیت‌ها و علاقه‌مندی‌ها به حوزه‌های مختلف یکسان باشد و در این زمینه به تعادل برسیم. البته در برگزاری جلسه مدیران معاونت هنری سعی می‌شود تا مدیران به بخش‌های دیگر ورود کنند و از مسایل سایر بخش‌ها نیز مطلع شوند.

توجه به چهره‌های شاخص هنری برای جلب اعتماد همه هنرمندان

معاون امور هنری در مورد انتقاد رسانه‌ها از توجه مدیریت جدید معاونت هنری به چهره‌های شاخص هنری و بیم از کم شدن توجه به گروه‌ها و افراد کم‌تر شناخته شده تصریح کرد: اغلب این هنرمندان شاخص با بنده دوست هستند و همواره از گذشته نگرانی من این بوده که هنرمندان جوان با چهره‌های شاخص در ارتباط نیستند. در زمان مدیریت قبلی‌ام در وزارت ارشاد نیز تولد سینمای تجربی نتیجه این نگرانی و ساز و کار پیش‌بینی شده برای رفع آن بود چرا که احساس می‌شد فاصله‌ای عمیق بین حرفه‌ای‌های این هنر و کم‌تجربه‌ها وجود دارد. برای ارتباط بین استادان و هنرمندان شاخص و هنرمندان کم‌تجربه‌تر آتلیه‌ها می‌توانند موثر باشند. مشکل در این است که اغلب فعالیت‌های هنری به صورت خانوادگی و موروثی اداره می‌شود. اگر بتوانیم در این زمینه کارگاه‌هایی را ایجاد و هنرمندان جوان را معرفی کنیم کمک خواهد کرد.

مرادخانی تاکید کرد: اگر با هنرمندان شاخص ارتباط بیش‌تری دارم به این دلیل است که باید اعتماد آن‌ها به سیستم اجرایی کشور جلب شود چرا که به دنبال آن‌ها جوانان نیز به سیستم اعتماد خواهند کرد. این یک اقدام مدیریتی است که با احترام به عناصر شاخص بتوانیم هنرمندان جوان را به آن‌ها مرتبط کنیم تا جوان‌ترها نیز با این هنرمندان کار کنند.

ساختار تئاتر کشور و نیازهای بخش‌های مختلف در حال بررسی است

معاون هنری وزیر ارشاد در مورد مظلومیت هنر تئاتر و به ویژه تئاتر کودک و برنامه معاونت هنری برای توجه بیش‌تر به تئاتر کودک و نوجوان گفت:‌ همه بخش‌های تئاتر حرفه‌ای هم مشکلات تئاتر کودک را دارند. در صورتی که ساختار تئاتر کشور بررسی شود نیاز هر بخش مشخص خواهد شد. عنوان کردن مظلومیت تئاتر ابزاری است برای این‌که امکانات بیش‌تری بگیرد چرا که در حال حاضر بیش‌ترین بودجه معاون هنری به بخش تئاتر اختصاص دارد.

در کریستیز حضور یافتم تا نشان دهم این کار قانونی است

معاون امور هنری در ارتباط با علت و نتیجه حضورش در حراج کریستیز تصریح کرد: کریستیز و هر فضای دیگر در زمینه عرضه آثار هنری موقعیتی را برای فروش آثار هنرمندان ایران فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر تکلیف هنرمندان در مورد قانونی بودن یا غیرقانونی بودن حضور در این حراج‌ها مشخص نبود و حضور بنده در این اتفاق به این دلیل بود که نشان دهیم این اقدام غیرقانونی نیست تا هنرمندان دغدغه ای به دلیل حضور در این مکان‌ها را نداشته باشند چرا که این حضور در این رخدادها یک فعالیت حرفه ای است.

مرگ هنرمند الزام قانونی برای منع خروج آثارش از کشور ایجاد نمی‌کند

او در مورد معیار کارشناسی برای صدور مجوز خروج آثار هنری از کشور و فروش آثار هنرمندانی مانند سهراب سپهری در حراج کریستیز علی‌رغم این که سایر کشورها همچون انگلیس اجازه فروش این آثار خود را در خارج از کشورشان نمی‌دهند گفت: منع خروج آثار مربوط به آثار هنری است که کارشناسی شده باشد و در گنجینه ملی و یا موزه نگه داری می شود و اگر هویت ملی نیز ندارند اثری تک باشند حتی در کشور انگلیس این دسته‌بندی برای آثار هنری وجود دارد و بخشی از آثارشان را در خارج از مرزهای خود به فروش می‌رسانند.

مرادخانی ادامه داد: اگر هنرمندی از دنیا رفته باشد دلیلی بر ایجاد الزام قانونی برای نگهداری این آثار در داخل وجود ندارد و باید همواره مبادلات بین‌المللی برای عرضه آثار در سطح جهانی وجود داشته باشد.

ارتقا دفتر موسیقی به اداره کل موسیقی

او در ارتباط با برنامه معاونت هنری برای ارتقا دفتر موسیقی به مرکز گفت: برای تبدیل دفتر موسیقی به اداره کل تفاهم کرده‌ایم و باید برنامه‌ها برای ارتقا سطح آن به مرکز موسیقی جلو برود.

پایان پیام/