به گزارش هنرآنلاین ، جشنواره سال جاری همانند سال قبل به صورت غیر متمرکز برگزار خواهد شد و تا نیمه فروردین ادامه خواهد داشت.

در کارگاه تخصصی سال جاری مواد طبیعی مختلفی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در اولین کارگاه هنرمندان شرکت کننده با استفاده از گل بومی ساحل دریا آثار خودشان را ارائه دادند. به عقیده هنرمند ژاپنی "کاکرو اوهاشی" یکی از گل های جزیره که مشابه مراکشی آن به ژاپن وارد می شود ارزش درمانی و آرایشی دارد. به همین دلیل این هنرمند ژاپنی برای یک روز کامل سراسر پیکر خود را با گل پوشانید. این عمل پیوندی است بین هنر و درمان طبیعی. هنرمند ژاپنی علاوه بر کار در طبیعت در تعامل با هنرمندان ایرانی خط نوشته های ژاپنی را بر روی دیوارهای مسیر منتهی به موزه دکتر نادعلیان اجرا کرد. از سال های قبل هنرمندان بین المللی بسیاری با زبان های مختلف همچون آلمانی، ایتالیائی، انگلیسی، روسی، فرانسوی، پرتقالی، چینی، هندی ، ... در کوچه های هرمز نوشته اند. این نوشته های فرهنگی علاوه بر ابلاغ پیام های فرهنگی مسیر راهنمای بازدیدکنندگان هستند که بازدید کنندگان مسیرشان را گم نکنند.

علاوه بر هنرمندان در حال حاضر پنج کارگاه نقاشی در جزیره وجود دارد که زنان بومی با استفاده از خاک های رنگی طرح های نادعلیان را اجرا می کنند و این آثار در موزه به فروش می رسند. در بهمن ماه سال جاری کوره سنتی پخت سفال که با هیزم کار می کند مورد بهره برداری قرار می گیرد و یکی از استادان سفالگر به همراه چند نفر از دانشجویان برای بهره برداری از آن به جزیره هرمز خواهد آمد. از سال قبل دو اطاق از اطاق های هنرمند سرا به عنوان خانه شخصی احمد نادعلیان حریم شخصی تلقی شده است. استادان و هنرمندانی که میهمان موزه هستند در صورتی که تعداد آنها کم باشد ضمن هماهنگی قبلی می توانند در این اطاق ها ساکن شوند.

هنرمند سرا و مرکز بین المللی هنرهای محیطی پردیس در جزیره هرمز خانه احمد نادعلیان، هنرمند محیطی است. آثار این هنرمند در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده است و در هنرمند سرا نیز به نمایش در آمده است. در روز چهارم آبان بنا به رای شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای تجسمی مجوز فعالیت "موزه دکتر احمد نادعلیان" در جزیره هرمز صادر شده بود. با نمایش آثار شخصی و مشترک با بومی ها این موزه از روز پنجم آبان فعالیت خود را آغاز کرده است. حالا دیگر دلیلی برای دخالت، کارشکنی برای صدور مجوز جشنواره وجود ندارد و بدون دغدغه و نگرانی موزه دکتر احمد نادعلیان می تواند میزبان بازدید کنندگان موزه باشد.

این موزه در در نوروز 1388 به عنوان هنرمند سرا راه اندازی شد. این خانه در محله ی قدیمی شهر هرمز واقع شده است. مکان هنرمند سرا قبل از تبدیل شدن به موزه ی دائمی هنرهای محیطی پاتوق افرادی بود که مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می کردند. اما حالا هنرمند سرا و بناهای وابسته به آن جائی است که گردشگران و دوستداران هنر و طبیعت از آن بازدید می کنند. هنرمند سرا همچنین یک موزه ی دائمی هنرهای محیطی است. تمامی دیوارهای بنا و محله اطراف را هنرمندان ایرانی و بین المللی با خاک های رنگی هرمز نقاشی کرده اند.

در سال های قبل برای دریافت مجوز و مکاتبه با نیروی انتظامی مرکز پردیس همواره با مشکل روبرو بود. در مجوز ها شروط غیر ممکن طرح می شد و در دوسال گذشته مرکز پردیس در چهارچوب محدودی بدون مجوز به کار خودش ادامه می داد. در سال جاری حتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان مکاتبه با نیروی انتظامی مشروط به مصالحه در خصوص شکایت از اعضای سابق انجمن هنرهای تجسمی هرمزگان بود. این در حالیست که شکایت احمد نادعلیان برای مخدوش شدن مالکیت مادی و معنوی اثر او و همراهانشان همواره وجود داشته است و در سال جاری در بخش بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکایتی تنظیم شده است و حالا تخلف اعضای سابق انجمن هنرهای تجسمی تائید شده است و به صورت همزمان در محاکم قضائی و بخش بازرسی این تخلف پیگیری خواهد شد.

موزه شدن خانه دکتر نادعلیان حالا آن خانه را به عنوان موسسه تک منظوره فرهنگی تثبیت نموده است و این خانه مجاز خواهد بود کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار نماید. برای سال جاری با استفاده از عکس های زندگی و آثار احمد نادعلیان در گوشه کنار دنیا و مراکز سه گانه پلور ، تهران و جزیره هرمز فیلم گزارشی با عنوان "رنج ها و گنج ها " تهیه شده است و برای آگاهی و آموزش بازدید کنندگان این فیلم به نمایش در می آید. از آنجا که فیلم نارسائی های حفاظت محیط زیست، چالش هائی که این هنرمند این زمینه با آن روبرو است و مهم تر از آن ابعاد مهم فرهنگی و اجتماعی کار نادعلیان را با کلام خود هنرمند بازگو می کند بازدید کنندگان تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

انتهای پیام/