به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ خانه هنرمندان ایران برای دومین بار در سال جاری میزبان نمایشگاه گروهی مجسمه شد. این نمایشگاه توسط انجمن مجسمه‌سازان ایران و با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خانه هنرمندان ایران برپا شده و در این نمایشگاه که فراخوان آن در ماه‌های اخیر منتشر شده است؛ اعضای انجمن مجسمه‌سازان و مجسمه‌سازانی که در زمینه مجسمه فیگوراتیو فعالیت می‌کنند، آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند. در این نمایشگاه شاهد مجسمه‌های متنوع فیگوراتیوی هستیم که در ابعاد و با تکنیک‌های مختلفی خلق شده‌اند و شاهد حضور آثار هنرمندان پیشکسوت در کنار آثار مجسمه‌سازان جوان هستیم. اما این نمایشگاه نیز همچون نمایشگاه‌های اخیر خانه هنرمندان همچون؛ نمایشگاه‌ "آگهی‌های تبلیغاتی دهه 20 تا 50" و نمایشگاه آثار جشنواره "پرسبوک" با حواشی همراه بود.

اثر حمیدرضا صادق‌زاده همزمان به افتتاح نمایشگاه حذف شد تا اعتراض این هنرمند را در پی داشته باشد. او درباره مجسمه‌ای که پیشتر به تایید هیات انتخاب نمایشگاه مجسمه فیگور رسیده و در کاتالوگ نمایشگاه نیز منتشر شده است و در آخرین لحظه از نمایشگاه حذف شده؛ گفت: این مجسمه یک فیگوراتیو است که هیات انتخاب انجمن مجسمه‌سازان ایران آن را تایید کرده‌اند و حتی تصویر آن در کاتالوگ نمایشگاه نیز منتشر شده است.

این مجسمه‌ساز افزود: روز پنج‌شنبه من این مجسمه را برای نمایش در این نمایشگاه تحوبل خانه هنرمندان ایران دادم و قرار بود که در نمایشگاه به نمایش در آید اما در آخرین لحظه توسط مسئولین خانه هنرمندان ایران از نمایشگاه حذف شد و به من عنوان کردند که این اثر قابل نمایش نیست. پس از پیگیری‌ها من معلوم شد که این اتفاق از سوی انجمن مجسمه‌سازان ایران رخ نداده است.

او افزود: من خیلی متاسفم که مجسمه من هم به سرنوشت جشنواره "پرسبوک" دچار شد و انگار این رویه جدیدی است که خانه هنرمندان ایران برای حذف آثار و نمایشگاه‌ها پیش گرفته است.

به گفته این مجسمه‌ساز جوان که تمام تمرکزش روی مجسمه‌های فیگوراتیو است؛ پیشتر در فصل تابستان یک مجسمه دیگر از همین مجموعه در نمایشگاه مخاطب انجمن مجسمه‌سازان که توسط انجمن برپا شده بود، در خانه هنرمندان ایران نمایش داده شد و هیچ مشکلی هم برایش پیش نیامد. اما انگار در یک ماه و نیم سال جاری خانه هنرمندان ایران، رویه جدیدی را پیش گرفته است.

صادق‌زاده ادامه داد: این مجسمه یک مرد است که گره‌های مختلفی دارد و با فایبرگلاس خلق شده است. این اثر عاری از جنبه‌های اروتیک و یک اثر مفهومی است.

سعید شهلاپور پیشکسوت مجسمه‌سازی نیز درباره نظارتی که از سوی خانه هنرمندان ایران از این نمایشگاه شده است گفت: طبیعی است که خانه هنرمندان با دیدگاه‌هایی که دارد بر روی نمایشگاه نظارت کند تا مسائل حاشیه‌ای به وجود نیاید. به نظر من تاکنون برای انجمن مجسمه‌سازان ایران هیچ نظارتی صورت نگرفته است و اتفاقی که برای اثر عین‌الله صادق زاده پیش از افتتاح نمایشگاه افتاد بسیار بدیهی است.

شهلاپور افزود: من تاکنون ندیده‌ام که خانه هنرمندان بر روی آثار یا یک نمایشگاه نظارتی عقیدتی و یا سیاسی اعمال کند. به نظر من خانه هنرمندان تاکنون هیچ نمایشگاهی را ممیزی فکری یا عقیدتی نکرده است.

لازم به یادآوری است؛ نمایشگاه مجسمه "فیگور" با بیش از 80 مجسمه از 71 مجسمه‌ساز در سه گالری طبقه دوم خانه هنرمندان ایران تا دهم آذرماه برپا است و سعید شهلا‌پور، حمید شانس، کامبیز صبری، آذر شیخ بهاالدین و سارا روحی صفت انتخاب این آثار را برعهده داشته‌اند. همچنین قرار است که همزمان با برپایی این نمایشگاه دو نشست با حضور کورش گلناری یکشنبه سوم آذرماه و هلیا دارابی هشتم آذرماه برای نقد و بررسی نمایشگاه در خانه هنرمندان ایران برپا شود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/320 /الف