محمد امیر یار احمدی رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر درباره مشکلات این انجمن به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: وظیفه کانون پیگیری حقوق صنفی نمایشنامه‌نویسان است. اما اینکه کانون بر پایه اساسنامه خانه تئاتر و آئین‌نامه‌های داخلی تا چه اندازه توانسته است در این مسیر گام بردارد، مسئله‌ای است که برای پاسخ به آن لازم است نخست به مشکلاتی که نظام تولید تئاتر ما با آن مواجه است بپردازیم و سپس عملکرد کانون نمایشنامه‌نویسان را در مواجه با این دشواری‌ها مورد ارزیابی قرار دهیم.

یاراحمدی در بیان این مشکلات گفت: به طور خلاصه می‌توان گفت با توجه به بی‌علاقه‌گی مدیریت دولتی در گذشته نسبت به توسعه منطقی تئاتر کشور، امروز هنرمندان تئاتر ما با بحران بیکاری و نبود امنیت شغلی روبرو هستند. بی‌تردید رفع این دشواری‌ها جز با توسعه امکانات و سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی میسر نیست و تا زمانی که ساز کار لازم و منطقی برای تولید تئاتر فراهم نشود این مشکلات همچنان پا برجا خواهد بود . لذا در شرایطی که میان امکانات موجود با مطالبات حرفه‌ای روز افزون کمترین تناسبی وجود ندارد و توجه به هشدارهای مکرر خانه تئاتر تمایلی از سوی مسئولین برای غلبه بر این بحران و ایجاد تحول در نظام تولید تئاتر دیده نمی‌شود. بدیهی است که تلاش‌های خانه تئاتر و نیز تشکل‌های زیر مجموعه آن از جمله کانون نمایشنامه‌نویسان برای ایجاد امنیت حرفه‌ای هنرمندان تئاتر راه به جایی نخواهد برد و فعالیت‌های آن صرفا به تامین بیمه درمانی، انتشار بیانیه‌های اعتراضی و چاپ چند نشریه داخلی و کارهایی از این دست خلاصه می‌شود.

او در ادامه افزود: اما مهم‌ترین چالشی که کانون با آن روبروست مسئله سانسور است. عاملی که باعث شده است تا تئاتر ما به شکل آشکاری فرتوت و زمین‌گیر شود و حتی در آستانه ورشکستگی قرار گیرد. گرچه به نظر می‌رسد سانسور فقط در حیطه متن و یا اجرا اعمال می‌شود؛ اما توسعه‌نیافتگی تئاتر و فقر زدگی آن نیز نوعی اعمال سانسور است. لذا من به عنوان عضوی از کانون نمایشنامه‌نویسان معتقدم سانسور بی‌قاعده تحت هر عنوان و با هر روش که انجام شود نه فقط باعث انحطاط تئاتر و مختل کردن امنیت روانی هنرمند می‌شود، بلکه جامعه را نیز از حق کسب آگاهی و برخورداری از فرهنگ معقول محروم می‌کند. با این حال امیدوارم که در فضای فرهنگی جدید زمینه برای رفع بازدارندگی و گشایش و توسعه همه جانبه تئاتر ما فراهم شود و متولیان تئاتر به این موضوع توجه نشان دهند که نمی‌توان برای جامعه از تدبیر و امید سخن گفت در حالی که صدای آن در تئاتر شنیده نمی‌شود.

این نمایشنامه‌نویس تصریح کرد: نداشتن بودجه و فقر امکانات فنی و نیز برخی اختلاف سلیقه‎ها میان کانون و هیات مدیره خانه تئاتر و همچنین محدودیت‌هایی که در اساسنامه خانه تئاتر وجود دارد، باعث می‌شود تا کانون در انجام برنامه‌های خود با مشکل مواجه شود و یا از انجام آن صرف نظر کند. از دیگر مشکلات کانون چگونگی ترکیب هیات مدیره خانه تئاتر و شیوه انتخابات آنها است؛ چرا که کانون نمایشنامه‎نویسان به دلیل کم بودن تعداد اعضای آن همواره در مجمع عمومی برای انتخاب هیات مدیره اصلی خانه تئاتر از آرای کمی برخوردار است و همواره از داشتن نماینده‌ای با حق رای در هیات مدیره خانه تئاتر بی‌نصیب می‌ماند. لذا تا امروز ترکیب اصلی هیات مدیره خانه تئاتر را عموما بازیگران تشکیل داده‌اند که این مسئله باعث بروز مشکلاتی در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان در ادامه درباره تامین بودجه این کانون توضیح داد: بودجه کانون بر اساس مصوبات هیات مدیره از بودجه کلی خانه تئاتر پرداخت می‌شود . البته کانون بر اساس تفاهم نامه‌ای هم که با مرکز هنرهای نمایشی دارد، هرساله مبلغی را معادل یک پنجم بودجه خانه تئاتر برای برگزاری جایزه ادبیات نمایشی خانه تئاتر دریافت می‌کند که متاسفانه در سال گذشته این بودجه به طور کامل تامین نشد و با گذشت قریب به یکسال که از اعلام نتایج ششمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی می‌گذرد، هنوز برخی از هزینه‌ها پرداخت نشده است. البته با قول مساعدی که ریاست مرکز هنرهای نمایشی داده‌اند امیدواریم که بزودی کسری بودجه جبران شود و برای برگزاری هفتمین دوره جایزه ادبیات نمایشی نیز حمایت لازم انجام شود.

یار احمدی تعدادی از برنامه‌های اجرایی پیش روی کانون نمایشنامه‌نویسان را برشمرد و گفت: در حال حاضر هیات مدیره کانون خود را برای برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین دوره جایزه برتر ادبیات نمایشی آماده می‌کند که برگزاری آن به دلیل مشکلاتی که گفته شد، چند ماه به تعویق افتاد و به زمستان امسال موکول شد. از دیگر برنامه‌های این کانون برگزاری نشست با نمایشنامه‌نویسان کشور ارمنستان در تهران است. طبق توافق‌نامه‌ای که بین کانون نمایشنامه‌نویسان ایران و انجمن نویسندگان ارمنستان به امضا رسیده است، هر ساله نشست‌هایی تخصصی و جلسات نمایشنامه‌خوانی و نیز رونمایی از آثار ترجمه شده از نمایشنامه نویسان ایرانی و ارمنی در دو کشور برگزار می‌شود که خوشبختانه در این زمینه نیز مرکز هنرهای نمایشی وعده مساعدت برای میزبانی از میهمانان را داده است. ضمنا این دومین سفر نمایشنامه‌نویسان ارمنستان به ایران است که امیدواریم با همکاری و حضور اعضای کانون این برنامه‌ها به شکل مناسبی برگزار شود.

او ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها نمایشنامه‌خوانی در فرهنگسرای ابن‌سینا است که هر هفته در روزهای 5شنبه‌ و جمعه‌ برگزار می‌شود. تا کنون شش جلسه نمایشنامه‌خوانی در این فر هنگسرا برگزار شده که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو شده است .

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون طرح‌هایی از سوی کانون نمایشنامه‌نویسان مطرح شده که به هر دلیلی ناکام مانده باشد گفت: تاکنون چند طرح را به هیات مدیره خانه تئاتر ارائه داده‌ایم که با انجام آن موافقت شده اما به دلیل مشکلات کمبود بودجه و یا نداشتن امکانات تخصصی و تجهیزات فنی این طرح‌ها به مرحله اجرا نرسیده است. برای نمونه می‌توانم به راه‌اندازی سایت کانون نمایشنامه‌نویسان، طرح تولید آثار نمایشی به صورت سی‌دی با همکاری انجمن کارگردان‌ها و بازیگران و ایجاد کتابخانه تخصصی اشاره کنم. همچنین طرح برگزاری کارگاه‌های آموزشی با هدف تولید متن از دیگر طرح‌هایی بوده است که البته نسبت به تحقق آن ناامید نیستیم و انجام آن منوط به آماده شدن ساختمان جدید خانه تئاتر است.

انتهای پیام/الف