جمشید حقیقت شناس؛ مدیر گالری‌های خانه هنرمندان ایران درباره اتفاقی که همزمان با برگزاری نمایشگاه پرسبوک رقم خورد گفت: من در زمان برپایی نمایشگاه پرسبوک در خانه هنرمندان نبودم و با توجه به اتفاقات پیش آمده از همه هنرمندان شرکت کننده در این رویداد عذر می‌خواهم.

وی افزود: اگر به برنامه نمایشگاه‌هایی که تاکنون در خانه هنرمندان ایران برگزار شده توجه کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که این جنس اتفاقات بسیار جدید است و پیشتر سابقه این رویدادها را نداشته‌ایم.

حقیقت‌شناس در خصوص این مطلب که آیا پیش از برگزاری این نمایشگاه، آثار را ندیده است، گفت: با توجه به این که تا آخرین لحظه به چنین نمایشگاه‌های اثر اضافه می‌شود من فرصت این را نکردم که آثار این نمایشگاه را بینیم.

علی اتحاد که کار انتخاب و نمایشگاه‌گردانی این جشنواره را بر عهده داشت با توجه به تعطیلی نمایشگاه پرسبوک گفت: با این که نمایشگاه از یک روز پیش چیده شده بود و تمام استیمنت‌ها در کنار آثار نصب شده بود و مدیریت خانه هنرمندان فرصت و امکان بازبینی تمام آثار را داشت؛ اما با گذشت یک ساعت و نیم از افتتاح نمایشگاه، مدیریت روابط عمومی بدون هماهنگی با کیوریتورها و حتی با خبر کردن مسئولان گالری‌ها شروع به جمع‌آوری برخی از آثار و استیمنت‌ها کرد و مانع ورود خبرنگاران و عکاسان به نمایشگاه شد.

وی افزود: از ساعت هفت عصر نیز در حالی که یک ساعت از پایان زمان اعلام شده باقی مانده بود، در گالری‌ها به نوبت قفل و چراغ راهروها خاموش شدند و مخاطبان را از مجموعه بیرون کردند. تلاش‌های گروه گالری‌ها نیز برای جلوگیری از قانون شکنی مدیریت روابط عمومی که خارج از حوزه مسئولیت‌هایش اقدام می‌کرد، ناکام ماند و سر انجام خانه هنرمندان ایران 40دقیقه پیش از زمان معمول تعطیل شد.

به گفته اتحاد؛ روز سه شنبه نیز کلیه بنرها و تابلوهای ورودی باز هم بدون هماهنگی با کیوریتورهای این سالانه حذف و معدوم شد و خانه هنرمندان نیز خارج از برنامه تعطیل شد. این در حالی است که پیش‌تر٬ روز سه‌شنبه به عنوان روز بازدید اعلام شده بود.

همین موضوع موجب شد که کیوریتورهای این نمایشگاه تصمیم به قطع همکاری با این مجموعه گرفتند تا مراسم اختتامیه این نمایشگاه را نیز در مکان دیگری برگزار کنند.

پس از پیگیری‌های خبرنگار تجسمی هنرآنلاین از صدرایی مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان؛ عنوان شد که این تصمیم ربطی به روابط عمومی نداشته و مدیر گالری‌ها جمشید حقیقت شناس باید پاسخگو باشد.

لازم به یادآوری است، در این نمایشگاه که با کیوریتوری نیما زاغیان و علی اتحاد و با آثار نزدیک به 80 هنرمند در دو بخش مسابقه و خارج از مسابقه به نمایش در آمد. این نمایشگاه که به صورت همزمان در هفت گالری (بهار٬ تابستان٬ پاییز٬ زمستان٬ ممیز٬ میرمیران و نامی) خانه هنرمندان رونمایی شد و مخاطبان بسیاری را به خانه هنرمندان کشاند؛ تا جایی که طی دو ساعت نخست نزدیک به دوهزار نفر از این سالانه دیدار کردند. اما هنوز یک ساعت و نیم پس از آغاز نمایشگاه نگذشته بود که برای این نمایشگاه سرنوشت دیگری رقم خورد.

این در حالی است که در یک ماه اخیر نیز چنین اتفاقی برای نمایشگاه پوسترهای تبلیغاتی دهه 20 تا 50 گالری "ایده" نیز در خانه هنرمندان ایران رقم خورد و در زمان افتتاح نمایشگاه مانع حضور خبرنگاران و عکاسان شدند .

انتهای پیام/ 320 /الف