به گزارش هنرآنلاین؛ آهنگساز مذهبی انگلیسی، جان تاونر، 21 آبان ماه جاری پس از تحمل سال‌ها بیماری قلبی در خانه‌اش درگذشت. شهرت تاونر مربوط است به آثار موسیقیایی مذهبیش که شامل "وال"، "نقاب نگهبان" و "ترانه برای آتن" است.

تاونر که در آغاز کار آهنگسازی بسیار تحت تاثیر "ایگور استراوینسکی" و "اولیویر مسیان"، آهنگسازان پیشرو قرن بیستم، بود در ادامه به سوی موسیقی تونال دیاتونیک گرایش پیدا کرد و بیشترین آثارش را در حیطه موسیقی مذهبی خلق کرد.

جان تاونر متولد 28 ژانویه 1944 در محله "ومبلی" لندن در 24 سالگی از سوی نشریه گاردین لقب "کشف سال" را گرفت. پدرش ارگ نواز کلیسایی در محله "هامپستید" لندن بود و تبارش به جان تاونر، آهنگساز قرن شانزدهم انگلیسی می‌رسد. او آموزش موسیقی را با دریافت بورس از مدرسه "هایگِیت" آغاز کرد؛ سپس به رویال آکادمی، یکی از مشهورترین مراکز آموزش موسیقی در انگلستان رفت. در این دوران در کلاس‌های " لنوکس برگلی" آهنگساز مطرح انگلیسی حاضر شد.

در سال 1968 کانتات دراماتیک وال (نهنگ) ساخته تاونر با گروه "سینفونی اتا" لندن بر روی صحنه رفت. این اثر توسط "بیتل‌ها" با برچسب "اَپِل" منتشر شد. او بر این عقیده بود که موسیقی نیایشی است متعلق به تک تک انسان‌ها.

تاونر در سال 1971 شروع به تدریس در کالج "ترینیتی" لندن کرد. در همین سالها "رکوئیم سلتیک" نوشت و Thérèse رابه سفارش رویال اوپرا لندن بر صحنه برد. تاونر در سال 1977 به آیین ارتدوکس روسی گروید. از این پس الهیات ارتدوکسی در آثارش به خوبی نمایان شد.

به عقیده برخی از سرشناسان موسیقی از جمله "پیتر ماکسول دیویس"، تاونر از بزرگترین آهنگ‌سازان معنوی قرن بیستم به شمار می‌آید.

سال 1992 قطعه Protecting Veil (نقاب نگهبان) برای ماه‌های متوالی در صدر فروش آثار موسیقیایی قرار گرفت. این اثر که برای ویولونسل و ارکستر زهی در 8 بخش نوشته شده در زمره برترین آثار موسیقی مذهبی قرن محسوب می‌شود.

جان تاونر در سال 2000 از سوی ملکه انگلستان لقب "سِر" دریافت کرد و در حالی شامگاه 21 آبان در 69 سالگی از دنیا رفت که آثار جدیدی از او به تازگی بر صحنه رفته بود.

انتهای پیام/

بابک ولی‌پور