سرویس تجسمی هنرآنلاین/

ابوالقاسم شمسی مجموعه‌ای از آثارش را باعنوان "هوای آفتاب" به نمایش درآورده است. به نظر می‌رسد خط نگاری‌های ابوالقاسم شمسی در درجهٔ اول ایجاد ترکیب‌بندی‌های چشم‌نواز و ارائه یک زبان تصویری خاص خود را مدنظردارد و کوشش ذهنی او تلاش محسوسی را در ایجاد هماهنگی بین مفهوم کلام و فضای نقاشانه نشان می‌دهد.

فضایی که او در آثارش دنبال می‌کند تلفیقی از هنر نوآورانه و رجوع به نشانه‌ها و مفاهیم آشنا است که هنرمند را در عرصه وسیعی از ظرفیت‌های تصویری قرار می‌دهد تا بتواند با تکنیک‌های خلاقانه‌ای که در این مسیر تجربه می‌کند به شکل‌گیری زبان خاص خود اقدام کند.

شمسی در در نگاه اول فرم و محتوی و شکل و مفهوم را یک جا به بیننده القا می‌کند و از سوی دیگر بدیع بودن و رابطه مفهوم و فرم را شکل می‌دهد.

او هنری منضبط و تعریف شده را با انگیزشی پر تب و تاب و پرحرکت می‌آمیزد و افقی از ضرباهنگ‌های شهودی پیش روی مخاطب می‌گذارد. تکرار عناصر تقریبا در تمام آثارش وجه غالب دارد که در این تکرار تفاوت‌هایی از جمله در رنگ و تیرگی و روشنی باهم پیدا می‌کنند .

خط نگاره‌های شمسی چه آن‌ها که بر نظمی ریاضی متکی هستند و چه آثاری که بر مبنای ترکیب‌بندی‌های رها و بی‌تکلف به وجود آمده‌اند، نشان از چالشی در ساخت و پرداخت هر یک توسط هنرمند دارد که او را در آزمونی رمزآلود قرار می‌دهد. هم‌پوشانی حروف و کلمات یکی از مشخصه‌های اصلی آثار او است. او موفق شده عنصر زمان را به شکلی که ردپای لحظه‌های ناب حضورش را رقم زده به آثارش وارد کند و تجربه وجودی‌اش را از منظری صمیمی و بی‌آلایش پیش روی ما قرار دهد.

انتهای پیام/

بهروز فایقیان