به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، عصر روز یازدهم آبان ماه؛ افتتاح نمایشگاه به "روایت عکاسان معاصر" زمینه حضور بسیاری از عکاسان و هنرمندان را در پردیس سینمای ملت فراهم کرد. از علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر تا پرویز کلانتری و آیدین آغداشلو مو سفیدان هنر نقاشی ایران را به پردیس سینمای ملت کشاند. علیرضا سمیع آذر، سیدهادی منبتی، سیف الله صمدیان، آرمان استپانیان، گیزلا وارگا سینایی، فرح اصولی، جواد مجابی، محمد خوشرو، علیرضا فانی، مرتضی ظفرزاده و.... از دیگر حاضران در این رویداد هنری بودند.
علی مرادخانی درباره نمایشگاه به روایت عکاسان معاصر گفت: نمایشگاههای مختلف هنری به خصوص نمایشگاه عکس جزیی از ملزومات زندگی هنری جامعه ماست زیرا به نوعی تبلور واقعیتها ، روال و روند زندگی است. در این نمایشگاه آثار بسیار خوبی را شاهد هستیم و نکته حائز اهمیت آن حضور جوانان است که همگام با بزرگان حرکت میکنند و آثاری ارائه میدهند که قابل تامل است و جای تشویق دارد. از این رو میتوان بر روی نمایش و سرمایهگذاری آثار جوانان فکرهای اساسی داشت تا بیش از آن حدی که تاکنون شاهد بودیم شکوفا شوند.
به گفته مرادخانی با برگزاری نمایشگاههای از این دست زمینهای به وجود میآید که جوانان در کنار بزرگان خودشان را نشان بدهند و معاونت هنری از هر رویدادی که کمک کند هنرمندان عرصههای هنری بتوانند آثارشان را به بهترین شکل به نمایش بگذارند حمایت خواهد کرد.
وی در خصوص این که وزارت فرهنگ و ارشاد از نمایشگاههای از این دست چه حمایتی خواهد کرد،گفت: ما قصد داریم که از هنرمندان حمایت کنیم و زمینه حضورشان را در عرصههای بین المللی فراهم کنیم تاکنون زمانی که یک هنرمند نمایشگاهی خارج از کشور برگزار میکرد همه از او میپرسیدند که از چه کانالی این امر میسر شده است؛ اما امروزه هدف عمده ما این است که برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور را امری عرفی و عادی کنیم و هنرمندان همان گونه که میتواند در داخل کشور نمایشگاه بگذارند در خارج از کشور نیز این امر برایشان میسر شود.
مرادخانی در مورد روند اقتصاد هنر عکاسی در این سالها گفت: فروش عکس را باید در معدل جهانی در کنار فروش آثار نقاشی گذاشت، گاه میبینیم که یک عکس نه فقط در حوزه هنر، حتی در حوزه خبر میلیونها دلار معامله میشود؛ در واقع سهم درایت و بینش عکاس از یک موضوع ناگهان او را تبدیل به عکاسی موفق در دنیا میکند و به نظر من بسیاری از این عکسها تنها جنبه مستند دارند و هیچ تغییری پس از ثبت بر روی آنها انجام نشده است.
او اضافه کرد: امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از عکسها در حراجهای بزرگ با قیمتهای بالایی فروش میروند زیرا جایگاه خود را پیدا کردهاند. شناخت در هر زمینهای باعث میشود تا هنرمند جایگاه خود را پیدا کند و ارزش اقتصادی آثارش عیان شود.
مرتضی کاظمی مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: برگزاری این نمایشگاه بسیار مهم است. این نمایشگاهها ما را به این سمت سوق می دهد که عکاسی ما در مقایسه با سایر رشته های هنری در کجا ایستاده است.
به گفته کاظمی، تا سال پیش مقولهای چون فتو آرت در کشور ما مطرح نبود و برخی از عکاسان برای جا انداختن این موضوع بسیار تلاش کردهاند، بخشی از این موضوع را ناشی از راهیابی عکس به موزه هنرهای معاصر تهران هستیم.
وی افزود:در چند سال گذشته دیدیم که فوتو آرت جای خود را در جریان هنر معاصر کشور باز کرده است و نمایشگاه حاضر نیز آخرین بروز و ظهور این هنر است. نکته دیگر که در این نمایشگاه حائز اهمیت است، حضور نمایشگاهگردان است که تا اندازه زیادی توانسته موثر واقع شود. این مسئله از خلاءهای موجود در نمایشگاههای هنری ما محسوب میشود و امیدوارم حضور نمایشگاهگردان در کنار مدیر گالری که بسیار موثر است در برگزاری نمایشگاههای هنری جای خود را باز کند.
او افزود: بدون تردید میتوان گفت آینده روشنی را در زمینه هنر عکاسی شاهد خواهیم بود به ویژه آنکه در حراجهای دوبی و تهران هم هنر عکاسی جای خودش را باز کرده است و برگزاری چنین نمایشگاههایی به حضور قویتر هنر عکاسی در جریان حراجهای هنری کمک میکند.
علیرضا سمیعآذر مدرس تاریخ هنر و مدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران؛ ضمن اشاره به آنکه این نمایشگاه به بهترین وجه نشان دهنده رشد عکاسی معاصر ایران است گفت: در این نمایشگاه کیفیتهای ارتقا یافته، جنبه مفهومی عکسها و جنبه زیباشناختی آنها کاملا مشهود است. در واقع این نمایشگاه یکی از معاصرترین نمایشگاههای گروهی است که میتواند به عنوان یک کارنامه و دستاورد عکاسان معاصر کشور به خصوص آنهایی که سلیقه هنری بیشتری دارند، مورد ارزیابی قرار گیرد و برآیند عکاسی ما با همه تلاطم، تنوع و گوناگونیهای ذهنی عکاسان باشد.
او اضافه کرد: هنر عکاسی با توجه به شرایط تاریخی و فنی خاص خودش موفقیت قابل توجهای در مارکت هنر ایران داشته است. اگر به صحنههای بین المللی عکس و به حراجیهای بزرگ دنیا در نیویورک و لندن هم نگاه کنیم و حجم فروش و رکوردهای فروش عکسها را با نقاشی مقایسه کنیم؛ میبینیم فاصله آن از ایران کمتر نیست و حتی در منطقه به طور مشخص حراج کریستیز برای نمونه در پانزدهمین دوره آن که چند روز پیش شاهد برپایی آن بودیم، میبینیم که تعداد عکاسان ایرانی از مجموع تعداد عکاسان 20 کشور دیگر مثل مصر، ترکیه، لبنان، مراکش، عراق و ... کمتر نیست و رکورد فروش عکس ایران هم از آنها کمتر نیست بنابراین میتوان گفت درخششهایی که ما در حوزه نقاشی داشتیم با یک تناسبی در حوزه عکس هم وجود دارد و مارکت عکس رو به رشد است. وی با اشاره به این نکته که ضرورت برگزاری این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران احساس میشد گفت: امیدواریم بزودی شاهد برپایی یک نمایشگاه بزرگ و با هویت در موزه باشیم. هر چند که پردیس سینمای ملت از قابلیتهای خوبی برای نمایش عکس برخوردار است.
مهدی مقیم نژاد کیوریتور نمایشگاه به روایت عکاسان ایرانی نیز درباره این نمایشگاه گفت: به روایت عکاسان ایرانی بر اساس این ایده شکل گرفت که هر عکاس دو عکس از مجموعه شناخته شدهاش انتخاب کند و من برای انتخاب عکسها نقشی نداشتم و فقط هر کجا که خود عکاسان میخواستند به آنها مشاوره میدادم.
به گفته مقیمنژاد؛ این عکسها به گونهای خصلتها و ویژگی کاری هر عکاس در هر دوره را نشان میدهد.
وی با بیان این مطلب که این نمایشگاه دعوتی است به درون گفت: در واقع با برگزاری این نمایشگاه از عکاسان خواستم که به گذشته کاری خود رجوع کنند و آثار پیش خود را که قابل دفاع و قابل تامل باشد را برای این نمایشگاه انتخاب کنند.
به گفته مقیم نژاد در این نمایشگاه عکاسانی انتخاب شدهاند که رویکردی تالیفی و پژوهشی و پیوسته در کارنامه کاریشان را شاهد هستیم و این موضوع به شکلهای مختلف در آثارشان نمود پیدا کرده است. از این رو برخی از عکاسان که چنین تداومی در کارشان سراغ نداشتیم در این نمایشگاه حضور ندارند.
این عکاس دباره شیوه قیمتگذاری آثار گفت: قیمت آثار توسط خود عکاسها صورت گرفته است و مثلا چون عباس کیارستمی تا زمان برپایی نمایشگاه در سفر بودند، در روز نخست هنوز قیمت آثار او مشخص نشده است.
سیف الله صمدیان عکاس و فیلمبردار که با چهار قطعه عکس از مجموعه "احمد شاملو" در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: در این نمایشگاه برآیند خوبی از هنر عکاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق کنند.
او اضافه کرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشیهای کپی میلیونها تومان پول خرج کنند اما عکس را در خانههایشان نمیپذیرند. پس با بسترسازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمتهای مناسب برای آثار میتوان کمک کرد که اقتصاد هنر عکاسی رشد کند.
به گفته صمدیان عکسهای این نمایشگاه بسیار متنوع است و استفاده از تکنیکهای مختلف برای چاپ به جذابیت این عکسها افزوده است. به نظر من باید از هر فرصتی برای جمع شدن عکاسان در کنار هم بهره برد و کارهای مشترک زمینه جدیدی را برای رویدادها دیگر فراهم میکند.
وی درباره اقتصاد عکس گفت: هیچ فردی از اقتصاد سالم بدش نمیآید من همان طور که از مهجور بودن عکس ناراحت میشوم از قیمتگذاری نامناسب عکس با رقمهای نجومی ناراحت میشوم ؛ زیرا این موضوع به اقتصاد عکس صدمه جدی میزند.
او در مورد آثاری که دراین نمایشگاه ارائه داده است گفت: چهار قطعه عکس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای 20 سال پیش است. در آن زمان امکان زمانی و شانس فرهنگی داشتم که به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عکسی از او تهیه کنم.
داریوش نهداران هم با بیان این مطلب که جای خالی نمایشگاه عکس با اهمیتی چون به روایت عکاسان معاصر ایران در کنار سایر رویدادهای هنری به خوبی احساس میشد گفت: در این نمایشگاه برخلاف سایر نمایشگاههای عکسی که در طول سال برگزار میشود جای خالی عکسهای اجتماعی و مستند خالی است و اتفاقا همین موضوع به هنری بودن این نمایشگاه کمک کرده است.
او درباره دو عکسی که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان گذاشته گفت: این دو عکس از مجموعه زندگی سایهها انتخاب شده است و پیش از این نیز یک عکس از این مجموعه در مجیک پریشیا به نمایش درآمده بود، تعدادی از عکسهای این مجموعه نیز در انگلیس و لندن به فروش رفته است.
نهداران با بیان این مطلب که انسانها هزار بُعد دارند ، اما سایهها تک بعدی هستند، در واقع خواستم با عکاسی این مجموعه بگویم که انسانها توانایی این را دارند که با تغییر موقیعت به سایهها جان بدهند.
مهرداد اسکویی نیز که در این نمایشگاه با سه عکس از مجموعه چهرهها حضور دارد گفت: من بسیار خوشحالم که در این نمایشگاه حضور دارم. این نمایشگاه میزبان نگاههای مختلف عکاسان ایرانی است و در تمام این سالها چنین اجتماعی را به این شکل شاهد نبودیم و باید در طول سال چنین نمایشگاهی برگزار شود تا زمینهای به وجود آورد برای تحقیق و پژوهش تا ببینم عکاسی معاصر ایران چه مسیری را پیش گرفته است.
به گفته این عکاس؛ شیوه برگزاری و انتخابهایی که در این نمایشگاه صورت گرفته بسیار راضی کننده است و جای امیدواری است که سازمان فرهنگی شهرداری تهران با امکاناتی که در اختیار دارد در این زمینه خوب عمل کند.
وی درباره ارائه سه عکس از مجموعه "چهرهها" در این نمایشگاه گفت: من خیلی علاقمند بودم که عکسهای دیگری را در این مجموعه به نمایش بگذارم و از مجموعههای "ابر و مه"،"طبیعت ایران" و "اسبها" مجموعه انتخاب کرده بودم، اما با توجه به فلسفه شکلگیری این نمایشگاه عکسهایی از مجموعه دیده شدهام را به نمایش گذاشتم.
به گفته اسکویی، نوع نگاه عکاسان ایرانی با هم بسیار متفاوت است و این تفاوت را حتی در شیوه چاپ عکسها هم شاهد هستیم و دیدن این همه تفاوت برای من بسیار جالب است. به نظرم اگر هر شش ماه یک بار چنین نمایشگاهی با حضور نسلهای مختلف عکاسی ایران برگزار شود، زمینه خوبی را برای عکاسی ایران رقم خواهد زد.
حمید جانیپور درباره این نمایشگاه گفت: عکسهایی که در نمایشگاه روایت شاهدش هستیم بسیار متنوع است و هیچ نگاه کلی بر این عکسها حاکم نیست و همین موضوع موجب شده که شاهد شیوههای مختلف نگاه کردن به جهان پیرامون خود باشیم.
وی با اشاره به حضور کیارستمی و کیانیان در این نمایشگاه گفت: من این دو سینماگر را در شمار بهترین عکاسان ایرانی میدانم که نگاه خاص خودشان را در عکاسی دارند .
لازم به یادآوری است؛ در این نمایشگاه 68 عکس از 36 عکاس بر روی دیوار رفته و عکسهایی که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند، توسط خود عکاسان از مجموعههای شناخته انتخاب شدهاند.
عکسهای این نمایشگاه هر یک به گونهای مبین نگاه و جهان عکاسی است که آن را ثبت کرده است و این موضوع را میتوان در انتخاب نوع تکنیکی که برای چاپ این عکسها انتخاب شده است نیز دید.
عکس های این نمایشگاه از یک و نیم میلیون تومان تا هشت میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند و عکس های عباس کیارستمی قیمت گذاری نشده. همچنین عکسهای صادق تیرافکن، رضا کیانیان، بهمن جلالی و رعنا جوادی از مجموعه های شخصی انتخاب شدهاند.
در این نمایشگاه عکسهایی از آزاده اخلاقی، کورش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیرافکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنهزاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمدرضا شریفزاده، بهنام صدیقی، سیفالله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیمنژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانیزاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی، حامد نوری، داریوش نهداران و مهدی وثوقنیا در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
این نمایشگاه تا ٢٢ آذرماه برپاستو علاقمندان می توانند به گالری پردیس سینمای ملت واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، روبروی کردستان مراجعه کنند.
320/ب