به گزارش خبرنگار هنرآنلاین ؛ نمایش عکس‌های رابرت کاپا در خانه عکس مجارستان، نمایش آثار فریدا کالو و دیه‌گو ریورا از شخصیت‌های تاثیرگدار هنری مکزیک در موزه اورانژری پاریس، نمایش تعدادی از آثار هنری موجو در موزه هنرهای ملی تایوان متشکل از بیش از هفتصد هزار اثر هنری و تاریخی هنر چین باستان در موزه ملی توکیو، نمایش مجموعه‌ای نادر از جواهرات و اشیای گرانبهای تمدن اتروسک در موزه مایول پاریس، نمایش 280 تابلو نقاشی اثر آلبرشت دورر در موزه بزرگ اشتدل فرانکفورت در آلمان، پرده‌برداری و نمایش 30 تابلو نقاشی اثر سیلوستر استالونه برای نخستین بار در موزه آثار هنری سن‌پترزبورگ در روسیه، نمایش بیش از 70 نقاشی‌ نادر چینی با قدمتی بیش از ۱۲۰۰ سال در موزه ویکتوریا و آلبرت‌ لندن، و از جمله نمایشگاه‌هایی مهم و قابل توجه هنری هستند که این روزها در نقاط مختلف دنیا برپا شده است.

نمایشگاه عکس‌های "رابرت کاپا" در بوداپست

مرکز بین‌المللی عکس نیویورک به مناسبت صدمین سالروز تولد رابرت کاپا، عکاس مشهور مجاری که بزرگترین عکاس جنگ لقب گرفته، تعداد ۹۳۷ اثر انتخابی این هنرمند در سه گروه طبقه‌بندی و در موزه ملی مجارستان به نمایش درآمده‌اند.

کاپا در ۲۲ اکتبر ۱۹۱۳ میلادی در بوداپست به دنیا آمد و تنها چهل سال زندگی کرد و سرانجام در میدان جنگ کشته شد. او مردی شجاع و بی‌پروا بود و عکس‌های بی‌نظیری از 5 جنگ مهم جهان شامل جنگ‌های داخلی اسپانیا، جنگ دوم چین و ژاپن، جنگ جهانی دوم، جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸میلادی و اولین جنگ هند و چین تهیه کرد و سرانجام در میدان نبرد در جنگ هند و چین کشته شد.

کاپا هنوز هجده سالش نشده بود که کشورش را ترک گفت و ماجراجویی را آغاز کرد. او در برلین به تحصیل در علوم پایه عکاسی پرداخت. شجاعت و حساسیت کاپا نسبت به موضوعات روز جهان منجر شد که 70 هزار نگاتیو فیلم از آثار او به یادگار بماند و در مرکز عکاسی بین‌المللی نیویورک نگهداری شود. از این مجموعه بزرگ تعداد ۹۳۷ اثر انتخاب شدند و در سه گروه طبقه‌بندی شدند که هم اکنون در موزه ملی مجارستان به نمایش درآمده‌اند.

او اولین عکاسی بود که از ورود نیروهای متفقین در منطقه نرماندی فرانسه عکس گرفت. سربازان آمریکایی مشغول نبرد در منطقه لایپزیک آلمان در سال ۱۹۴۵ میلادی نیز تنها سه متر با او فاصله داشتند. او همیشه تا جای امکان به موضوع عکس‌هایش نزدیک می‌شد و به ثبت لحظه‌ها می‌پرداخت. او سعی داشت عکس‌هایی از لحظات بسیار شکننده مواجه انسان با خطر و گاه با تهدید مرگ در میدان‌های جنگ تهیه کند.

پس از جنگ کاپا به کمک همکارانش، آژانس عکس مگنوم را در پاریس تاسیس کرد که اولین آژانس همکاری برای عکاسان آزاد سراسر جهان بود.

موزه اورانژری پاریس میزبان آثار زوج هنرمند مکزیکی

نمایشگاهی از آثار فریدا کالو و دیه‌گو ریورا از شخصیت‌های تاثیرگدار هنری مکزیک در موزه اورانژری پاریس برپا شده است.

این نمایشگاه، زندگی آشفته و آثار پریشان فریدا و جدا نبودن آنها از آثار شوهر سابقش دیه گو را به نمایش گذاشته است. اینکه چگونه هر دو علی‌رغم داشتن سبک‌های مختلف، تبدیل به افسانه هنری قرن بیستم مکزیک شده‌اند. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان به کشف داستان روابط خصوصی این زوج هنری می‌پردازند.

سفرهای ریورا در سراسر اروپا و زجر کشیدن‌ها و مشقت‌های زندگی کالو بعد از یک تصادف و سه سقط جنین در سری پرتره‌هایی که از خود کشیده، قابل مشاهده و بررسی است.

همچنین آثار فریدا کالو قریب به پانزده سال است که در فرانسه به نمایش گذاشته نشده، اما حالا در پاریس به آثار یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های قرن بیستم مکزیک نگاه دقیق‌تری شده است. این نمایشگاه تا ماه ژانویه در موزه اورانژری پاریس برپاست.

موزه ملی توکیو میزبان آثار هنری چین باستان

تعدادی از آثار هنری موجود در موزه هنرهای ملی تایپه که متشکل از بیش از 700 هزار اثر هنری و تاریخی و یکی از بزرگترین مراکز هنر چین باستان در جهان محسوب می‌شود، در موزه ملی توکیوی ژاپن به نمایش درآمده است.

این موزه مظهر استقلال مردم تایوان از چین است و قدمت برخی از این آثار به هشت هزار سال می‌رسد. مهم‌ترین اثر این مجموعه، یک کلم ساخته شده از سنگ یشم است که دو جیرجیرک بر آن خانه کرده‌اند. این مظهر پاکی و ادامه نسل، تحفه‌ای برای همسر یک امپراتور در اواخر قرن نوزدهم بوده است.

همچنین اشیاء ساخته شده از سرامیک، بخش اعظم این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد که برخی از آنها با بیش از ششصد سال قدمت، در جهان بی‌نظیر هستند.

گرانبهاترین و محبوب‌ترین قطعه این موزه هم صورت بودایی است که از برنز ساخته شده است. این نقاب که بیش از 1500 سال قدمت دارد و با تاریخی که بر روی آن نقش بسته و در امان ماندن آن از گزند زمان، بر ارزش آن را دوچندان کرده است.

تمدن اتروسک در موزه مایول پاریس

موزه مایول در پاریس مجموعه‌ای نادر از جواهرات و اشیای گران‌بهای تمدن اتروسک در معرض تماشای عموم قرار داده است.

"اتروسک‌ها"، تمدنی با تبار غیر هند و اروپایی در قلب اروپا بودند. آنها از حدود سال ۷۰۰ پیش از میلاد تا میانه‌های سده اول پیش از میلاد در شبه جزیره ایتالیا ماندند و اندک و اندک با به قدرت رسیدن امپراتوری روم ناپدید گردیدند. ریشه و تبار اتروسک‌ها همچنان نامعلوم است اما گفته می‌شود هم‌تباری بین آنها و برخی از اقوام آسیایی وجود دارد.

نمایشگاه تمدن اتروسک تا ماه اواخر ماه فوریه 2014 میلادی در موزه مایول ادامه دارد.

نمایش 280 تابلو آلبرشت دورر در موزه بزرگ اشتدل فرانکفورت

نمایشگاه بزرگی از نقاشی‌های آلبرشت دورر، شامل 280 تابلو، برای معرفی ابعاد گوناگون هنر این نقاش بزرگ دورره رنسانس در موزه بزرگ اشتدل فرانکفورت برپا شده است.

آلبرشت دورر، نقاش بزرگ آلمانی، یکی از چهره‌های نادر تاریخ هنر بود که در زمان حیات به اوج شهرت و محبوبیت رسید. نام و آوازه او در اروپای قرن 16 میلادی پیچیده بود و آثار او در هر کاخ و سرایی دیده می‌شد.

هم درباریان و اشراف خواستار هنر او بودند و هم مردم عادی از کارهای نبوغ‌آمیز او لذت می‌بردند. و در واقع شکی نیست که نجبا و اشراف از او تابلوهای بزرگ و دیوارنگاری‌های پرشکوه می‌خواستند، در حالی‌که مردم عادی به طرح‌های کوچک و ظریف او قناعت می‌کردند.

گراور معروف "دستان دعاگو" تا امروز در بسیاری از خانه‌ها به دیوار آویخته است. دورر در تمام رشته‌های هنری زمان خود استاد بود و در هر رشته کارهای فراوانی به جا گذاشته است. نخستین مرحله آموزش هنری او مهارت در زرگری و طلاکاری بود که فن آن را در زادگاه خود نورنبرگ از پدر خود فرا گرفت و در ۱۵ سالگی همه اهالی شهر او را زرکاری ماهر می‌دانستند که پیچیده‌ترین طرح‌ها را بر سطح طلا و مس اجرا می‌کرد.

آلبرشت دورر با طرح‌های قلمی و کارهای گرافیک خود تا امروز یکی از برجسته‌ترین طراحان شناخته می‌شود که تنها با خط‌زنی‌های استادانه تابلوهای کاملی عرضه کرده است. برخی از طرح‌های او، بدون هرگونه آرایش و رنگ و لعاب اضافی، دنیایی کامل از مناظر طبیعی یا چهره‌های انسانی ارائه می‌دهند. به نوشته دویچه‌وله، دورر هنرمندی نوجو بود و آخرین دستاوردهای بازنمایی تصویری را دنبال می‌کرد. او با تکمیل فنونی مانند نقره و کنده‌کاری روی فلز یا چوب، از پیشگامان هنر گراورسازی به شمار می‌رود که با تکثیر آثار خود، افراد هرچه بیشتری را به بازار هنر دعوت کرد.

دورر از نخستین هنرمندانی بود که آرمان‌های روشنگری را که با جنبش نوزایی در افق فرهنگی اروپا دیده شده بود، درک کرد و آن را با قدرت در آثار خود بازتاب داد.

روح و پیام عصر نو، با گرایش به خردگرایی و انسان‌دوستی، به روشنی در هنر دورر دیده می‌شود. هم در توجه دقیق او به موازین علمی و آکادمیک نقاشی، مانند پرسپکتیو و آناتومی و رنگ‌شناسی، هم در توجه به زندگی مردم عادی و هم در گرایش به ترسیم موشکافانه و استادانه‌ پدیده‌های طبیعی. طرح‌های ظریف و زیبای دورر از دنیای گیاهی و عالم جانوران تا امروز ذره‌ای از اعتبار و شادابی خود را از دست نداده است.

نمایشگاه بزرگ آثار آلبرشت دورر، که در آن ۲۸۰ اثر این هنرمند بزرگ عرضه شده، در موزه بزرگ اشتدل شهر فرانکفورت تا روز دوم ماه فوریه ۲۰۱۴ میلادی (13 بهمن ماه) ادامه دارد.

نقاشی‌های سیلوستر استالونه در موزه هنرهای سن‌پترزبورگ روسیه

سیلوستر استالونه، ستاره سرشناس هالیوود برای پرده‌برداری و نمایش 30 تابلو نقاشی خود در موزه آثار هنری سن‌پترزبورگ به روسیه سفر کرده است.

تا پیش از برگزاری این نمایشگاه کمتر کسی در دنیای هنر از علاقه سیلوستر استالونه؛ بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده شناخته شده هالیوود به هنرهای تجسمی، به ویژه نقاشی مطلع بود تا اینکه این چهره مشهور سینما تصمیم گرفت از 30 تابلو نقاشی خود که طی چهار دهه گذشته خلق کرده، در موزه آثار هنری سن‌پترزبورگ پرده‌برداری و آنها برای عموم به نمایش بگذارد.

نقاشی‌های سیلوستر استالونه که قدیمی‌ترین آن به سال 1975میلادی بازمی‌گردد، از رنگ‌آمیزی بسیار متنوع و شادی برخوردار هستند و به قول مدیر موزه سن‌پتربزبورگ نشاندهنده شخصیت پرشور و در عین حال ساده و صمیمی او است.

نمایشگاه نقاشی‌های سیلوستر استالونه در حالی آغاز به کار کرده که در نخستین روز برپایی این نمایشگاه بیش از هزار نفر برای بازدید از تابلوهای نقاشی این چهره آشنای جهانی، منتظر باز شدن درهای موزه بودند و همین امر باعث شد تا بعضی از منتقدان و گالری‌داران بین‌المللی با سوءظن بیشتری درباره این نمایشگاه نظر بدهند و برپایی چنین نمایشگاهی را برای موزه آثار هنری سن‌پترزبورگ که سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد، حرکتی هماهنگ شده بین استالونه و مدیر این موزه بدانند که می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان این موزه بشود.

نمایشگاه نقاشی‌های سیلوستر استالون؛ بازیگر، کارگردان و تهیه کننده صاحب‌نام و شناخته شده هالیوودی، شامل 30 تابلو نقاشی که بین سال‌های 1975 تا 2012 میلادی خلق شده، به مدت یک ماه در موزه آثار هنری سن‌پترزبورگ برپا خواهد بود.

نمایش 70 تابلو نفیس چین باستان در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن

نمایشگاهی از هفتاد نقاشی‌ نادر چینی با قدمتی بیش از ۱۲۰۰ سال مربوط به دوران حکومت سلسله تانگ، در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن برپا شده که اثر "نه اژدها" یکی از برجسته‌ترین آثار این نمایشگاه است.

این آثار که در دوره زمانی قرن هشتم تا نوزدهم میلادی خلق شده‌اند، به سه دوره تقسیم می‌شوند: در دوره اول بیشتر آثار مربوط به خدایان و سمبل‌های آیینی است. در دومین دوره نقاشی‌ها بر روی طبیعت متمرکز شده‌اند و دوره سوم که نقاشی‌هایی مقارن با قرن نوزدهم میلادی را دربرمی‌گیرد، طراحی چهره افراد اهمیت داشته و این آغاز تاثیر هنر غرب بر نقاشی این کشور بوده است.

در این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه برگزار شده در بریتانیا، پس از نمایشگاه آکادمی سلطنتی بریتانیا در سال ۱۹۳۰ میلادی است، تمام زندگی چینی را می‌توان به صورت مینیاتور مشاهده کرد.

این نمایشگاه تا روز 19 ژانویه 2014 (۲۹ دی‌ماه) برای بازدید عموم دایر است.

انتهای پیام/32/