به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نزدیک به 2 سال است که ساختمان اصلی اداره تئاتر برای تعمیر و بازسازی تعطیل شده و این اداره به آموزشگاهی در خیابان موسوی نقل مکان کرده است در این میان هنرمندان چشم امید به بازسازی هرچه زودتر این مکان داشتند و توقع نمی‌رفت که پس از گذشت 2 سال حتی این ساختمان تخریب هم نشود چه رسد به بازسازی..

مریم معترف مدیر اداره تئاتر در این‌باره به هنرآنلاین گفت: علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد طی هفته گذشته از اداره تئاتر بازدید کرد و گزارش کاملی از وضعیت موجود ساختمان اداره تئاتر به وی ارائه شد که دستور پیگیری سریع ساختن اداره تئاتر را دادند و گویا نامه‌ای هم در این زمینه برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند.

معترف درباره روند بازسازی اداره تئاتر گفت: در دوره گذشته صحبت‌هایی برای تخریب مکان کنونی و ساخت آن شد ولی اتفاقی نیافتاد. البته سند ساختمان مشکل داشت و همچنین مالک ساختمان مجاور هم قول فروش آن را داده بود اما اقدامی نمی‌کرد و اینگونه وقت را تلف کرد.

وی در ادامه افزود: در ابتدا قرار بود ساختمان بازساری شود ولی از آنجا که مکان 47ساله است قدرت بازسازی را نداشت و هر آن امکان ریزش آن وجود داشت. ستون‌ها باید ضخیم‌تر می‌شد که البته سقف هم کوتاه‌تر می‌شود. ضمن اینکه پی ساختمان خراب است و استحکام آن زیاد نیست. امیدواریم اقدامات مرادخانی باعث شود جامعه تئاتری دوباره بتوانند دور هم در این مکان جمع شوند و تعداد پلاتوهای تمرین افزایش پیدا کند.

یادآور می‌شود، اداره برنامه‌های تئاتر در سال 1336 با عنوان "اداره هنرهای دراماتیک" و با ریاست دکتر مهدی فروغ، در حد فاصل میدان بهارستان و چهار راه مخبر‌الدوله تاسیس شد و جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به عنوان نخستین کارمند هنرمند این اداره به استخدام آن در آمد.

سال 1337 بود که در کنار اداره هنرهای دراماتیک، هنرستان آزاد هنرهای نمایشی شکل گرفت و در سال 1343 تبدیل به دانشکده هنرهای دراماتیک شد که مکان آن در چهار راه "آب سردار" نرسیده به میدان "شهدا" قرار داشت که در حقیقت نخستین دانشکده هنر تئاتر ایران محسوب می‌شد.

اداره هنرهای دراماتیک به دو بخش "دانشکده هنرهای دراماتیک" به ریاست دکتر مهدی فروغ و "اداره برنامه های تئاتر" زیرنظر اداره کل فعالیت های هنری و به ریاست "عظمت ژانتی" تقسیم شد و در سال 1347 به خیابان پارس که محل فعلی این اداره محسوب می‌شود انتقال پیدا کرد.

مدیران و سرپرستان اداره برنامه های تئاتر از آغاز تاکنون: 1. دکتر مهدی فروغ 2. عظمت ژانتی 3. علی نصیریان 4. جمشید مشایخی 5. مجید جعفری 6. هوشنگ توکلی 7. نوراله حسین خانی 8. محمد امین 9. برزو عیوضی 10. مجید جهان تاب 11. نوراله حسین خانی 12. امیر لواسانی 13 دکتر محمود عزیزی 14. مرتضی حاج محمدی 15. خسرو شجاع زاده 16. داوود فتحعلی بیگی 17. مهرداد بیات 18 محمود فرهنگ 19. مریم معترف هستند.

پایان پیام/الف