هنرآنلاین : سادات در جامعه ایرانی در هر منصب و شغلی که باشند همواره مورد تکریم قرار می‌گیرند و هرساله در عید غدیر خم این عرضه ارادت بیش از پیش می‌شود.

جامعه هنری نیز از خاندان نبوت کم به خود ندیده و بسیاری از سادات در بدنه جامعه هنر مشغول آفرینش هنری هستند. همین موضوع باعث شد به مناسبت فرارسیدن ایام عید غدیر به برخی از سادات جامعه هنر به گفت و گو بنشینم تا هم رسمی به احترام از سادات به جای آورده باشیم و هم از حال و هوای این روزها از این سیدین و سادان هنری پرس‌وجو کنیم.

برومند: از سادات بودن به خودم می‌بالم/پدرم با کشوی یخچال جلوی میهمان‌ها میوه گذاشت

مرضیه برومند کارگردان قدیمی و صاحب نام سینمای ایران از سادات سینمایی است که شاید تا به امروز کمتر کسی از این موضوع خبر داشته و کمتر این موضوع مطرح شده است.

مرضیه برومند که این روزها مشغول کارگردانی پروژه بزرگ "شهر موشها "2 است؛ درباره سادات بودن خود و حال هوای عید غدیر خم گفت: من مرضیه السادات برومندی یزدی هستم و بسیار از این پسوند و پیشوندهای نامم راضی‌ام، بیشتر از همه چیز از این که جز خانواده سادات‌ام خوشحالم و یکی دیگر از افتخارات زندگی‌ام این است که اهل یزد هستم.

خالق "زی زی گولو" و "شهر موشها" ادامه داد: از زمان کودکی‌ام عید غدیر برایم بسیار جذاب بود، پدرم بزرگ محل بود و روزهای عید از سرتاسر محل به دیدار پدرم و خانواده ما می‌آمدند. از ساعت پنج و شش صبح میزبان مهمانانی بودیم که برای تبریک عید غدیر به خانه ما می‌آمدند. خاطرم هست در زمان کودکی و روز عید غدیر ساعت شش صبح، با صدای میهمان‌هایی که به خانه ما آمدند از خواب برخواستم و از پله‌ها آمدم پایین دیدم که پدرم میوه‌هایی که برای این روز تدارک دیده بود با کشو مخصوص داخل یخچال جلوی مهمان‌ها گذاشته است و این یکی از خاطرات خوب من در ایام کودکی است.

مرضیه برومند اضافه کرد: هر سال روز عید غدیر به یاد پدر مرحومم می افتم و خاطراتی برایم زنده می‌شود. زیرا هرسال در این روز فضای روحانی در خانواده ما حاکم می‌شد و پدرم با شال سبز مخصوصی که داشت و بر گردن می‌انداخت به تمام کودکان عیدی می‌داد و من هم تلاش کردم این رسمی که از پدرم بر جای مانده است را اجرا کنم و هر سال به مناسبت عید غدیر به خانواده‌ام عیدی می‌دهم.

این کارگردان قدیمی و کهنه‌کار سینما ایران یاد آور شد: عید غدیر خم را به تمام هموطنان خود تبریک می‌گویم و امیدوارم که همه نه در حرف و شعار بلکه در عمل و کردار همانند مولای متقیان علی(ع) عمل کنند.

عمامه‌پیچ : بچه که بودم همیشه عید غدیر عیدی می‌گرفتم

یعقوب عمامه‌پیچ یکی دیگر از سادات عرصه هنر نیز گفت: عید غدیر از دوران کودکی با خاطرات خوشی برای من رقم خورده است و در آن دوران من در روز عید غدیر همواره به همراه خانواده به عید دیدنی می‌رفتیم و عیدی می‌گرفتم.

وی افزود: اما سال‌هاست که دیگر در روز عید غدیر به من عیدی نداده‌اند و دیگر با نوع زندگی شهرنشینی که داریم کمتر کسی به عید غدیر توجه می‌کند. اما با این همه اگر کسی روز عید غدیر از من عیدی بخواهد حتما به او عیدی خواهم داد. این هنرمند نقاش درباره این که آیا تاکنون اثری با موضوع غدیر خلق کرده است یا نه گفت: من یک هنرمند طبیعت‌گرا هستم و هر چیزی که به تصویر می‌کشم برای من باید جنبه بصری داشته باشد از این رو موضوعات فلسفی و عمیقی چون غدیر که برای من بعد تصویری ندارند را نمی‌توانم به تصویر بکشم.

عمامه‌پیچ درباره آثاری که تاکنون پیرامون این موضوع خلق شده‌اند نیز گفت: به نظرم هنوز آن‌گونه که باید به این موضوع پرداخته نشده است و چنین موضوعات آن قدر عمیق هستند که اگر کاری برآیند حال خاصی نباشد نمی‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

میرعلینقی: عید غدیر به یاد اثر عظیم علامه امینی "الغدیر" می‌افتم

سید علیرضا میرعلینقی، پژوهشگر، محقق و منتقد موسیقی ضمن تبریک عید غدیر به هموطنان خود تاکید کرد: من هر ساله همزمان با عید غدیر به یاد کار عظیم علامه امینی "الغدیر" می‌افتم زیرا این مرد دانشمند و بی‌نظیر تمام عمر خود را صرف این واقعه کرد که به نظر من این کتاب در دنیای تحقیق کم‌نظیر است. همچنین علامه امینی در این کتاب واقعه غدیر را بسیار زیبا به تصویر کشیده است.

این پژوهشگر گفت: "الغدیر" نام کتابی‌ به قلم علامه امینی است که در ۱۱ جلد به زبان عربی نوشته شده که در ۲۲ جلد به زبان فارسی ترجمه شده‌ است. همچنین موضوع کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است و نویسنده در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را روایت کرده‌اند اشاره می‌کند، سپس ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را بر می‌شمارد، همچنین در پایان هم اشعار شاعران مختلف را درباره این موضوع ذکر می‌کند.

میرعلینقی در پایان افزود: من به همه پیشنهاد می کنم این کتاب را به مناسبت عید غدیر خم مطالعه کنند زیرا از نزدیک با تمامی وقایع غدیر آشنا می شوند.

شباهنگی: هنر حق مطلب را در رابطه با غدیر ادا نکرده است

جلال شباهنگی از هنرمندان سادات عرصه نقاشی نیز گفت: عید غدیر از دوران کودکی همواره در ذهن من جایگاه ویژه‌ای داشته است ، اما هیچ‌گاه خودم را به عنوان یک نقاش در اندازه‌ای ندیدم که بخواهم روی این موضوع کار کنم و این موضوع مهم دینی و فلسفی را به تصویر بکشم، اما امیدوارم روزی حال خاصی بر من غالب شود که متاثر از آن دست به رنگ و قلم ببرم.

وی درباره آثاری که پیرامون موضوع غدیر خلق شده‌اند گفت: به نظر من بخش عمده آثاری که در این زمینه خلق شده‌اند، بیشتر جنبه سفارشی به خود گرفته‌اند و من با این جنس از آثار ارتباط خاصی برقرار نمی‌کنم و به نظرم موضوع غدیر آن قدر عظیم است که با وجود آثار متعددی که پیرامون این موضوع خلق شده است اما هنوز حق مطلب در این خصوص ادا نشده است.

یحیوی : غدیر بهانه‌ای برای فراموش نکردن آیین‌های مسلمانی است

سید جواد یحیوی درباره مفهوم عید غدیر و بزرگی این روز گفت: عید غدیر خم بهانه‌ای است که ما برخی از آیین‌ها و مفهوم ها را از خاطر نبریم و دریابیم که چرا شخصیتی همانند امیر المومنین برگزیده می‌شود و رهبری امتی را برعهده می‌گیرد. اگر به سیره عملی و شیوه زندگی این امام نگاه کنیم به عمق این مفهوم پی می‌بریم. غدیر بهانه است برای فراموش نکردن برخی از مفهوم‌ها و آیین‌هایی که از خاطرمان رفته است.

میرطاهر مظلومی: سعی می‌کنم ازمنش امام علی (ع) در زندگی بهره ببریم

میرطاهر مظلومی هم درباره فرا رسیدن عید سعید غدیر خم گفت: فرا رسیدن عید سعید غدیر خم را به تمام هموطنان و مسلمانان جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم که بتوانیم در زندگی خود از بزرگی و منش حضرت امیر‌المومنین بهره کافی ببریم و آرزو می‌کنم که تمام مسلمانان جهان پیوسته در پناه مولا علی باشند.

عامل هاشمی: تئاتر در مورد غدیر کوتاهی کرده است

سیدهادی عامل هاشمی نیز با تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم گفت:من جز سادات هستم یعنی هم از طرف مادر و هم از طرف پدر سید هستم .

وی که این روزها نمایش " مضحکه دزدها" را در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه دارد، درباره عید غدیر خم گفت: وظیفه هنرمندان عرصه تئاتر دراماتیزه کردن واقعه غدیر است که در تاریخ اسلام رخ داده ولی متاسفانه هنرمندان زیاد به آن نپرداخته‌اند و به نظرم هنرمندان در این زمینه کوتاهی کرده‌اند.

عامل در ادامه افزود: خاطرم هست که یک اثری درباره ولادت حضرت امیر (ع) دیدم که در خانه خدا اتفاق افتاده بود در طراحی صحنه خانه خدا با آیات قرآن مزین شده بود در صورتی که در زمان ولادت حضرت امیر هنوز اسلام ظهور نکرده بود و این واقعا تاسف‌بار است که دراین‌باره هیچ مطالعه دقیق و جدی نداریم.

هادی عامل که خود تحصیل کرده رشته فلسفه و کلام اسلامی است افزود: در حوزه تاریخ اسلام و درباره امام علی (ع) هرچه که هست و اجرا شده کلیشه‌ای است و نگاه جدی تاکنون به این مسئله نشده است شاید یکی از دلایلش این باشد که نزدیک شدن به کار مذهبی محدودیت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند این چیزی است که جز اصول و اعتقادات ماست و همه باید به این مقوله احترام بگذاریم اما همانطور که اشاره شده محدویت‌ها در این زمینه زیاد است. مثلا من سالها پیش داستان حضرت خزر و موسی را از داخل قرآن آوردم با اینکه در قرآن بود اما هیات بازبین اجازه اجرا نداد؛ خب هنرمندان با این محدودیت‌ها روبرو هستند و نمی‌توانند در این زمینه دست به نوآوری بزنند نمی‌دانم شاید مخاطب ما به این مرحله از بلوغ برای دیدن نگاه‌های نو به موضوعات دینی و مذهبی نرسیده باشد.

این سادات جامعه تئاتر در پایان گفت: دلم می‌خواست اثری درباره امیرالمومنین به صحنه ببرم ولی متاسفانه ما در زمینه متن هم کمبود داریم و متون نمایشی قوی در این زمینه نداریم؛ تنها متن خوبی که در این زمینه دیده‌ام نمایشنامه " امیر" نوشته محمد رحمانیان است که بخشی از زندگی علی (ع) را روایت می‌کند و ادای دینی به این امام همام است.

انتهای پیام/