به گزارش هنرآنلاین ؛ آیدین آغداشلو با بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه داوری و برگزیده شدن هنرمندان در جشنواره‌ها خط و مسیری را برای علاقه‌مندان به هنر مشخص می‌کند، به ستاد خبری سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، گفت: داوری و ارزیابی آثار جشنواره‌ای چون هنر مقاومت آسان نیست ولی اگر برای نشان دادن جنگ 8 ساله، مقاومت و اعتراضات اخیر کشورهای عربی و حاصل آن به نتیجه برسیم، می‌بینیم که احساسات پاک و نیت خیری در پس تمام آن‌ها بوده که نشان از پایبندی هنرمند به ایده‌ها است.

آغداشلو با بیان اینکه انتخاب و هیات انتخاب آثار نقش مهمی در سطح جشنواره دارند، تاکید کرد: برپایی جشنواره به فضای فرهنگی و هنری جامعه در یک دهه و یا یک سال بازمی‌گردد ولی اگر با همراهی و برنامه‌ریزی خوبی همراه باشد نتیجه و بازخورد خوبی خواهد داشت.

این هنرمند مطرح افزود: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم اینست که پرداختن به هنر بر حسب قابلیت هنری جامعه‌ای است که این نوع هنر را بوجود می‌آورد.

وی همچنین تشریح کرد: همواره از میان خیل عظیم کارها، برخی از آثار ماندگار و بعضی دیگر جنبه شعارزدگی پیدا می‌کنند که البته اینگونه کارها در لحظه موثر هستند اما در دراز مدت جاودان نیستند. گرچه شاید انواع درست این زمینه هنری را بتوانیم در هر دو سراغ بگیریم- یعنی در شعاری که چه در جامعه و چه در ذهن هنرمند جایگزین شده باشد- اما بطور طبیعی هنرمند تجسمی در انتهای کار، به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اثرش را داوری می‌کند که در مواجهه با هنر مقاومت داوری خیلی مستقیم‌تری خواهد داشت زیرا ذهن و اعتقادات جمعیت عظیمی را نشانه می‌گیرد که چند لایه بودن اثر هنری در آن جایی ندارد.

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به اینکه؛ آنچه در این میان باقی می‌ماند، داوری عمیق هنرمند است که نسبت به رویارویی حق و باطل ارزیابی می‌شود، تاکید کرد: بنابراین هنرمند نقش فوق‌العاده پر اهمیتی را در ماندگاری آثارش ایفا می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هنرمند در جریان ارائه اثر، صرفا یک پیام دهنده نیست چراکه پیام را در طول زمان و با توجه به موقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و جهانی کسب کرده، بنابراین در ارزیابی کارش نیز باید به شکل هم هنرمندانه و هم قابل دریافت و درک برای دیگران عمل کند.

گفتنی است، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با ریاست جواد جباری و دبیر کلی حبیب‌ا... صادقی، آذرماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در 12 رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/32/