به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین؛ عصر روز شنبه 27 مهرماه خانه هنرمندان ایران روز شلوغ و کم‌سابقه ای را در ماه‌های اخیر پشت سر گذاشت. برگزاری جشن پنج سالگی آموزشگاه ایده و رونمایی کتاب 100 آگهی مطبوعات و افتتاح نمایشگاه آگهی‌های مطبوعات موجب شد که بیش از 500 نفر تنها برای شرکت در این برنامه به خانه هنرمندان بیایند و حضور این تعداد علاقمند حتی مانع از این شد که علاقمندان بتواند از نمایشگاه بازدید کنند و برخی هم بازدید از این نمایشگاه را در آگهی تبلیغاتی آن عنوان شده که ورود برای عموم آزاد نیست را به زمان دیگری موکول کردند.

در ابتدا جشن پنج سالگی ایده که توسط سعید باباوند اجرا می‌شد؛ آرش سلطانعلی مدیر گالری ایده پیرامون چگونگی شکل‌گیری آموزشگاه ایده پرداخت و گفت:در طول پنج سال راه اندازی این موسسه 16 دوره آموزش هنری بلند مدت و 100 دوره آموزشی کوتاه مدت و 60 نمایشگاه به همراه نشست‌های هنری برگزار شده است.

او در بخش دیگر گفته‌هایش با اشاره به اهمیت فراهم شدن منابع مورد نظر گرافیست‌ها گفت: با راه اندازی انتشارات ایده تلاش کرده‌ایم زمینه‌ای را برای تالیف و انتشار کتاب در این زمینه را فراهم کنیم و تاکنون نیز شاهد انتشار 10 عنوان کتاب هستیم.

پس از آن عباس مشهد‌زاده درباره اهمیت آگهی های تبلیغاتی سخن گفت که بخش‌های از این گفت‌وگو شامل ذکر خاطراتی از خلق آگهی‌های تبلیغاتی و تبلیغاتی که ماندگار شده‌اند بود.

او در ادامه با اشاره به میدان آزادی که در دوران پیش از انقلاب با نام شهیاد شناخته می‌شد گفت: بنای میدان آزادی به مناسبت جشن‌های 2500 ساله ساخته و افتتاح شد و این میدان یکی از نمادهای تبلیغاتی دوران پهلوی به شمار می‌رود که برای ساخت و نصب آن در میدان آزادی دولت هزینه‌های متعددی کرد که بخشی از این هزینه‌ها ساخت پل‌های متعددی برای حمل این اثر هنری بود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی ، این سازه که با نام شهیاد نام‌گذاری شده بود فرو ریخت و مردم آن را بنای آزادی نام‌گذاری کردند.

به گفته مشهدی‌زاده گفت: در طول تاریخ گرافیک آن؛ تبلیعات متعددی چون بنای شهیاد، برای بزرگ‌نمایی و معرفی یک موضوع ساخته شده است اما باید دید عمر این تبلیغات است. در واقع باید دید این فیل هوا کردن‌ها چقدر دوام می‌آورند.

او در پایان سخنانش از کامران کاتوزیان به عنوان یکی از برگترین هنرمندان عرصه تبلیغات یاد کرد که ایده‌های خوب و تداوم‌اش در عرصه تبلیغات بسیار تاثیرگذار بوده است.

پس از آن آرش تنهایی مدیر پروژه کتاب 100با یادی از بزرگان عرصه هنری تبلیغات گفت: پروژه 100 براساس دغدغه شخصی من در آرشیوسازی شکل گرفت و اگر حمایت‌های آرش سلطانعلی مدید ایده نبود هرگز این رویای من محقق نمی‌شد.

به گفته تنهایی؛ ما نباید تنها تخت جمشید را میراث فرهنگی بدانیم و باید به آثار به جا مانده از بزرگان‌مان در هر عرصه نیز به چشم میراث فرهنگی نگاه کنیم. برای ما باید جای تاسف باشد که از طرح‌های داوینچی 1200 برگ باقی مانده اما ما یک برگ از دست خط حافظ هم در اختیار نداریم.

این گرافیست با انتقاد از این موضوع گفت: بخشی از این موضوع ناشی از این می‌شود که ما روحیه آرشیو سازی و مکتوب سازی نداریم و اجازه می‌دهیم که منابعی که در اختیار داریم خیلی زود از دست برود.

وی در ادامه درباره کتاب 100 آگهی تبلیغات گفت: این کتاب حاصل زحمت‌های فرشید پارسی‌کیا است. من او را از دوران هنرستان گرافیک می‌شناسم. او هر کاری که تصمیم بگیرد انجام بدهد به بهترین شکل ممکن به پایان می‌رساند و من با توجه به جدیت او در کاری که تصمیم می‌گیرد انجام بدهد، تالیف و گردآوری کتاب 100 آگهی مطبوعات را به او سپردم.

او در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که با انتشار کتاب‌های دیگر مجموعه 100 فضای جدیدی در گرافیک ایران بوجود آید.

پس از آن از پنج چهره تاثیر گذار تبلیغات هنری، کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژ آواکیان و مجید بلوچ با اهدای تندیس ایده تقدیر شد.

کامران کاتوزیان به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم شرکت کند و با ارسال پبام از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرد.

محسن میرزایی هم هنگام دریافت تندیس‌اش گفت: ما در عرصه تبلیغات بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و نسبت به سایر کشورهعا بسیار عقب هستیم. چندی دیگر که دروازه‌های جهان به سوی ایران باز می‌شود ما در این عرصه توان رقابت و دادن سرویس به خارجی‌ها را نداریم و باید تحولی اساسی در این عرصه در همین زمان کوتاه رقم بزنیم.

منوچهر مستوفی هم هنگام دریافت تندیس ایده گفت: من برخلاف محسن میرزایی معتقدم که گرافیست‌های ایرانی در حوزه تبلیغات قوی هستند و نباید نسبت به آینده این رشته هنری دلواپس بود و باید امیدوار بود که با راه‌اندازی مراکز آموزشی چون ایده ضعف‌ها و کاستی‌های احتمالی برطرف شود.

پس از آن از شمس لنگرودی، علیرضا سمیع آذر، بیتا وکیلی ، پویا آریان پور، محمد رضا ریاضی، مصطفی دشتی که در پنج سال اخیر در آموزشگاه ایده سخنرانی کرده اند تقدیر شد. در بخش پایانی مراسم نیز از استادان و مشاوران ایده تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم قرار بود که محمد بهشتی و علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن بگویند که در مراسم حضور پیدا نکردند و حسین محجوبی، محمدعلی سپانلو، کامبیز درم‌بخش، شمس لنگرودی و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی و ادبیات در این مراسم حضور داشتند.

پایان بخش این مراسم افتتاح نمایشگاه آگهی‌های تبلیغاتی دهه 20 تا 50 شمسی در گالری بهار خانه هنرمندان ایران بود که با رونمایی از کتاب "100 آگهی تبلیغاتی" فرشید پارسی کیا همراه شد. این نمایشگاه تا 30 مهرماه میزبان علاقمندان است.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/

320