سرویس سینما هنرآنلاین/

جشنواره فیلم فجر آینه تمام نمای سینما است و تولیدات یک ساله سینمای ایران در این جشنواره به مخاطبان معرفی می شوند و سال نو سینمایی از بهمن‌ماه هر سال آغاز می‌شود.

بهمن امسال سی و دومین سال این جشن با شکوه برگزار خواهد شد و چگونه برگزار شدن این جشنواره برای تیم جدید سازمان سینمایی بسیار حائز اهمیت است. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی از زمانی که بر صندلی بهارستان تکیه زد، با تمام قوا برای به آرامش رسیدن خانواده سینمای ایران تلاش کرد و در همین راستا حکم دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر را زودتر از مدیران قبلی سازمان سینمایی صادر کرد تا تصمیم‌های مربوط به نحوه برگزاری این جشنواره با خرد و درایت بیشتری گرفته شود و اتاق فکر سازمان سینمایی زمان بیشتری برای اهداف کلان خود در رابطه با فجر سی و دوم داشته باشد.

علیرضا رضا داد مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی، هدایت سی و دومین جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد که سابقه طولانی او در برگزاری جشنواره فیلم فجر، نوید برگزاری یک جشنواره منظم و قابل قبول و درخور سینمای ایران را به مخاطبان می‌دهد.

در فجر سی و دوم شاهد حضور کارگردانان مختلف سینمای ایران از نسل‌های متفاوت خواهیم بود. کارگردانانی همچون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی که پایه‌گذار سینمای نوین ایران بودند در جشنواره حضور خواهند داشت. رخشان بنی اعتماد، مجید مجیدی، احمد رضا درویش، ابراهیم حاتمی کیا از نسل میانه سینمای ایران فیلم هایشان را به جشنواره می رسانند و محسن امیر یوسفی و رضا درمیشیان و . . نمایندگان نسل سوم فیلمسازی در سینمای ایران هستند و در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهند بود. در این گزارش نگاهی داشته ایم به فیلم هایی که راهی جشنواره خواهند شد :

"متروپل"؛ سی امین فیلم "رییس" سینمای ایران مسعود کیمیایی استاد کهنه کار فیلمسازی در سینمای ایران امسال با سی امین فیلمش "متروپل" در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. مترو پل بعد از جرم تازه ترین ساخته کیمیایی محسوب می شود که این روزها توسط مصطفی خرقه پوش تدوین می شود تا نخستین نمایش این فیلم در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر باشد.

قهرمانان فیلم "مترو پل" مسعود کیمیایی دیگر مردها نیستند و این بار قهرمان قصه او زنی به نام خاتون است که مهناز افشار نقش او را ایفا می کند، افشار پیش از این در فیلم رییس مسعود کیمیایی نقش طلا را ایفا می کرد. مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی‌، ساعد سهیلی، شقایق فراهانی‌، یوسف مرادیان و سحر دولت‌شاهی از بازیگران اصلی فیلم هستند.

مهرجویی با "اشباح" خواهد آمد

داریوش مهرجویی از دیگر فیلمسازان مولف سینمای ایران است که امسال با "اشباح" در جشنواره حضور خواهد داشت. این فیلم که تهیه کنندگی آن بر عهده جهانگیر کوثری است ، همانند آثار قبلی مهرجویی با حال هوای دایره مینا و گاو ساخته خواهد شد. فضا و ساختار اشباح با دوفیلم آخر داریوش مهرجویی "نارنجی پوش" و "چه خوبه که برگشتی" تفاوت می کند. این فیلم این روزها آخرین مراحل پیش تولید را سپری می کند و شاید در سکوت خبری جلوی دوربین برود. هنوز اطلاعات دقیقی از تیم بازیگری این فیلم در دسترس نیست اما این فیلم یکی از فیلم های بخش سودای سیمرغ فجر 32 خواهد بود.

چمران؛ جا مانده از سال قبل

فیلم سینمایی چمران آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم یکی از گزینه های حضور در جشنواره سال گذشته بود که به دلیل طولانی شدن مراحل فنی از حضور در جشنواره 31 بازماند. نخستین اکران این فیلم در جشنواه فیلم فجر خواهد بود. چمران از پروژه های پر سر و صدای سینمای ایران بود که با حاشیه های مختلفی رو برو شد. از اختلاف فریبرز عرب نیا و حاتمی کیا گرفته تا عدم حضور بازیگر اصلی در سکانس فینال فیلم. چمران فیلم تازه ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است که یکی از شانس های اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم خواهد بود.

چمران هفدهمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی آن بر عهده مهدی کریمی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است.

حاتمی‌کیا در پروژه "چمران" سراغ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران رفته است و از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد 1358 زندگی شهید چمران را روایت کرده است.

حضور درویش پس از دوئل

احمد رضا درویش کارگردان نسل میانه سینمای ایران امسال با فیلم "رستاخیز" در جشواره حضور خواهد داشت. درویش بعد از فیلم دوئل سالهای زیادی فیلم نساخت تا زمانی که فیلمنامه "رستاخیز" را جلوی دوربین برد. "رستاخیز" از فیلم های پر هزینه سینمای ایران است که بهمن ماه 91 آمده اکران بود اما درویش فیلمش را به جشنواره فیلم فجر ارائه نکرد، او نمی خواست فیلمش را در دولت دهم و در زمان ریاست جواد شمقدری در سینما روی پرده رود. این فیلم بدون حمایت بخش دولتی و با تهیه کننده خصوصی تولید شده است.

فیلمبرداری "رستاخیز" که از شانزدهم بهمن ۱۳۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرها و مناطقی چون بم، کلوت‌های شهدادِ کرمان، شاهرود، اصفهان، کاشان، فومن، شهرکِ پرندِ تهران و شهرکِ سینمایی دفاع مقدس در چهاردهم شهریور ۱۳۹۰ به اتمام رسید.

آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی جاویدفر، میرطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حق‌گو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل الله خواجه نظام ، پژمان جعفری سمرقندی در تازه ترین ساخته احمدرضا درویش به ایفای نقش پرداختند.

"محمد (ص)" ؛ افتخار سینمای ایران

فیلم سینمایی محمد(ص) یکی از پروژه های فاخر سینمای ایران به کارگردانی مجید مجیدی است که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی پرده خواهد رفت. محمد(ص) روایتگر زندگی پیامبر اکرم تا قبل از سیزده سالگی و به پیامبری رسیدن آن حضرت است. مجید مجیدی که آخرین حضورش در جشنواره فیلم فجر با فیلم "آواز گنجشک ها" بود، دوسالی است درگیر تولید این فیلم بود و بهترین تیم های فنی سینمای ایران و جهان او را در ساخت این فیلم همراهی کردند. پروژه محمد قرار است فیلم سه گانه ای باشد و بررسی زندگی پیامبر اکرم بپردازد و نسخه فعلی نخستین اپیزود از این پروژه است.

در این پروژه امین تارخ در نقش عبدالمطلب، مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، ساره بیات در نقش حلیمه سعدیه، مینا ساداتی در نقش آمنه بنت وهب، محسن طنابنده در نقش ساموئل یهودی، حمید فرخ نژاد در نقش ابوسفیان، رعنا آزادی ور در نقش ام جمیل، نگار عابدی در نقش همسر حناطه به ایفای نفش پرداختند.

قصه‌ هایی که در فجر 32 خوانده می‌شود

با تغییر و تحول های صورت گرفته در راس مدیریت سینمای ایران، فیلم "قصه‌ها" به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که در سکوت کامل خبری ساخته شد، نخستین اکرانش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خواهد بود. این فیلم تا به امروز امکان نمایش عمومی پیدا نکرده است با این حال جزو فیلم های توقیفی دولت دهم محسوب نمی شود. بلکه رخشان بنی اعتماد تمایل نداشته است که این فیلم را به وزارت ارشاد ارائه کند.

پیش از این قرار بود این فیلم درتاریخ 12 آبان سال گذشته در پردیس سینمایی قلهک در قالب یک اکران خصوصی برای اهالی مطبوعات اکران شود که بنا به دلایل مختلف این اکران منتفی شد.

بازیگران فیلم "قصه‌ها" به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان، ریما رامین‌فر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی، مهدی هاشمی و...

فیلم‌نامه‌ "قصه‌ها" را رخشان بنی‌اعتماد با همراهی فرید مصطفوی نوشته است و در پشت دوربین امیر اثباتی به عنوان طراح، کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری، یدااله نجفی صدابردار، سپیده عبدالوهاب تدوین‌گر، مهرداد میرکیانی چهره‌پرداز، امیر حسین قاسمی صداگذار، نوا روحانی مدیر تولید، حبیب رضایی مشاور کارگردان با رخشان بنی‌اعتماد همکاری کردند.

"طبقه حساس"؛ تکرار زوج تبریزی و قاسم خانی

"طبقه حساس" عنوان فیلم تازه کمال تبریزی است. تبریزی در این سالها به جای حضور در سینما در تلویزیون مشغول ساخت سریال "دوران کهن" بود. بعد از بلاهایی که در زمان ریاست شمقدری بر سر فیلم "خیابان های آرام" او آمد، قید حضور در سینما را زد و به سمت تلویزیون آمد. با روی کارآمدن تیم جدید سازمان سینمایی فضای سینمای ایران را مثبت ارزیابی کرد و به سراغ فیلمنامه جدیدی از پیمان قاسم خانی رفت تا ساخت آن ر آغاز کند.

"مارمولک" نخستین همکاری کمال تبریزی و پیمان قاسم خانی بود و شاید همکاری دوباره این دو نفر در "طبقه حساس"، موفقیت "مارمولک" را تکرار کند. اولین اکران "طبقه حساس" کمال تبریزی در جشنواره فیلم فجر خواهد بود. در "طبقه حساس" بازیگرانی چون رضا عطاران، پانته‌آ بهرام،‌ بهاره رهنما، پیمان قاسم ‌خانی، هوتن شکیبا، بهرام ابراهیمی، سوگل قلاتیان، محمد بحرانی، بهادر مالکی، کاظم سیاحی، عرفان ناصری، لیلی فرهاد‌پور، نادر فلاح، آزاده صمدی و .... ایفای نقش می کنند.

حضور دوباره رضا درمیشیان با "عصبانی نیستم!" در جشنواره

عصبانی نیستم! تنها نماینده سینمای مستقل ایران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر است.رضا درمیشیان که با بغض نظر منتقدین و صاحب نظران سینمای ایران را به خود اختصاص داد، امسال فیلم تازه اش را تحت عنوان عصبانی نیستم را در سکوت کامل خبری جلوی دوربین برد.

فیلمبرداری این فیلم به تازگی به پایان رسیده است و فیلم هم اکنون در مرحله تدوین است. اگر این فیلم دچار نگاه سلیقه ای هیات داوران جشنواره نشود می تواند یکی از پدیده های فجر 32 باشد.

باران کوثری و نوید محمدزاده (بازیگر تئاتر که اولین حضور سینمایی اش در این فیلم است) در دومین فیلم رضا درمیشیان در مقام کارگردان جلوی دوربین رفته اند.

انتهای پیام/55

سام بهشتی