محمدسعید نقاشیان، هنرمند حوزه نقاشی‌خط در گفت‎وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 30 اثر جدید به نمایش گذاشته خواهد شد که "ناکجاآباد" نام دارد و موضوع همه آنها پرنده است.

وی ادامه داد: در این آثار به جستجویی در چیستی و چرایی پرنده در نقاشی‌خط پرداخته و حضور مرغ حق در خوشنویسی ایران را به شکلی تازه و با نگاهی جدید دستمایه خلق آثار جدید قرار داده‌ام.

این خوشنویس با بیان اینکه موضوع "مرغ بسم‌الله" همیشه برایم سوال‌ برانگیز بوده، افزود: جایگاه پرنده همیشه در مراتب وجود بسیار بالاست؛ پرنده سمبلی از روح انسان است و به همین دلیل است که عطار از مرغان برای نشان دادن مراحل سیر و سلوک انسان و بیان اندیشه حکمای خسروانی استفاده کرده است. همین اندیشه است که در خوشنویسی به مرغ بسم‎الله تبدیل شده است.

نقاشیان درباره آثار جدید خود افزود: در این مجموعه از کارهای تاز‎ه‌‎ام که خلق آنها دو سال طول کشیده، مرغ بسم‏الله به مرغ الله تبدیل شده، موضوعی که تا به حال هنرمند دیگری روی آن کار نکرده است. به طور کلی مرغ، مصداق روح به پرواز درآمده انسان آزاده است. در واقع این مرغ بر مبنای اندیشه حکمای خسروانی ایران باستان و بزرگانی همچون سهروردی، بوعلی سینا و ... در خوشنویسی ایران پدید آمده و من نیز از آنجا که به دنبال اندیشه خاصی بودم مرغ الله را موضوع مجموعه کار جدید خود قرار دادم.

وی درباره حضور مرغ در تاریخ خوشنویسی ایران نیز توضیح داد: فرم مرغ بسم‏ الله از قرن چهار هجری در ظرف‌های سفالی دیده می‎شود و از دوره سلجوقی به بعد نیز کاراکتر این مرغ در خوشنویسی دیده شد. این سوال که چرا مرغ بسمل تا این اندازه اهمیت دارد و چرا این مرغ در هنر و عرفان ایران نماد انسان است باعث شد چنین نمایشگاهی شکل گیرد.

این هنرمند درباره عنوان این نمایشگاه یعنی، "ناکجا آباد" نیز گفت: ناکجاآباد، سرزمینی معنوی است که در ورای عالم ماده قرار دارد و در قلمرو روح انسانی، آمال و مقصود رسیدن به این سرزمین است. ساکنان این سرزمین نیز همگی اولیا الهی هستند، حتی منظور از سیمرغ نیز رسیدن "سی مرغ" به همین سرزمین است. سرزمینی که در آن حقیقت جان خویش را یافتند.

نقاشیان در پایان اضافه کرد: البته این سرزمین مانند آنچه برخی درباره اتوپیا می‏گویند موهوم نیست بلکه اکنون نیز وجود دارد و هر آن کس که سالک راه باشد می‏تواند به آنجا پرواز کند. این همان سرزمینی است که در زبان عرفان به آن "مثال" یا "عالم خیال" و یا "وادی هشتم" گفته می‏شود.

محمدسعید نقاشیان متولد 1356 و دانش‌آموخته‌ رشته‌ گرافیک در مقطع کارشناسی ارشد است. از او تاکنون چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در حوزه‌ خوشنویسی و نقاشی‌خط برگزار شده است. او همچنین در دانشگاه‌های مختلف به تدریس رشته‌ گرافیک می‌پردازد.

نمایشگاه نقاشی‌خط "ناکجاآباد" روز جمعه 19 مهرماه در گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 گشایش یافته و تا 29 مهرماه از ساعت 16 تا 20 (به جز سه‌شنبه‌ها) میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/320/