فرید الهامی ؛ آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی سنتی؛ در گفت و گو با هنرآنلاین؛با اعلام این خبر گفت: تاریخ برگزاری پرفومنس سیمرغ کوه قاف که قرار بود در روزهای 5 و 6 مهرماه روی سن تالار حافظ شیراز به اجرا در آید بنا به دلایلی فقط در روز 6 مهرماه با گروه فردوسی برگزار خواهد شد.

این آهنگساز ادامه داد: پرفورمنس «سیمرغ کوه قاف» ترکیبی از تئاتر و موسیقی و گرافیک است و در نوع خود یک کار نو در عرصه موسیقی است که امیدوارم بتوانم در آن گام‌های مثبتی بردارم.

وی ادامه داد: هدفم از برگزاری چنین کنسرتی این است که دوست دارم مردم موسیقی بدون کلام را نیز بشناسند و از آنجایی که در زمینه تلفیق شعر و موسیقی از محضر استاد شهرام ناظری بهره مند شده ام، با رویکردی نو و متفاوت به آثار گذشتگان این عرصه، به اجرای این پرفومنس می پردازم. نگاه نو به آثار گذشتگان در کنار اجرای اشعار شعرای نوپردازی همچون نیما، اخوان، شاملو، ابتهاج، مشیری و... با مقام‌های تنبور، چهره جدیدتری به موسیقی گروه فردوسی داده است.

الهامی افزود: «سیمرغ کوه قاف» را با گروه فردوسی که خود سرپرستی آن را به عهده دارم روی سن می برم. این کار تلفیقی از موسیقی مقامی (تنبور، سرنا، شمشال و بالابان)، موسیقی کلاسیک (چنگ، ویلنسل)، موسیقی سنتی (عود و کمانچه) است که در این بخش نیز از سازهای کوبه ای ابداعی استفاده کرده ایم. فضای موسیقی این کنسرت در واقع از این سه فضا تلفیق شده است که فضایی متفاوت است. دو بازیگر به نام فرید طاهری و اکبر داوودی هم در این اثر حضور خواهند داشت. این کنسرت قرار بود در دو روز در شهر شیراز برگزار شود اما بنا به دلایلی اجرای آن به یک روز و در تاریخ 6 مهرماه رسید.

وی تاکید کرد: در کل کار، تئاتر فرم، استفاده از سایه ها به کارگردانی فرید طاهری و تلفیقی از موسیقی و گرافیک است . گرافیست این کار سعید خزایی است که برترین تصویرگر دنیا در فستیوال دوسالانه اسپانیا شده بود.

وی در پایان گفت: من همیشه طرفدار نوگرایی بوده ام و به نوگرایی اهمیت زیادی می دهم. استفاده از اشعار نو و تلفیق آن با موسیقی مقامی و سنتی هم در همین راستا شکل گرفت. این ترکیب تئاتر و موسیقی و گرافیک به اعتقاد من یک کار نو در عرصه موسیقی است که امیدوارم بتوانم در آن گامهای مثبتی بردارم. بخش گرافیک، بخش تئاتر و بخش موسیقی هویت کار را حفظ کرده اند و در واقع به همدیگر کمک می کنند. موسیقی به تئاتر کمک می کند، تئاتر به موسیقی و ... و همدیگر را کامل می کنند و مکمل یکدیگرند.

فرید الهامی به زودی همراه با گروه فردوسی این پرفومنس را در تبریز روی سن خواهد برد. در این کنسرت نوازندگانی همچون عباس زند(سرنا و بالابان)، امین حیدری (عود) ، بهار ایلچی (چنگ)، سانازحمیدی (ویلونسل)، فرهاد صفری(باژنگ) شهریار نظری ،محراب اسرافیلی، آرمان دکه ای وفرنود الهامی(تنبور) یونس پاکنژاد (کمانچه)و شهرام رضایی( دهل و کوزه) در این کنسرت فریدالهامی را همراهی خواهند کرد.

پایان پیام/43