به گزارش هنرآنلاین ، شهرام کرمی با تاکید بر ارتباط بین اهالی نمایش کودک و نوجوان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان اذعان کرد: این ارتباط باید به صورت دوسویه باشد. البته بسیاری از شاعران و نویسندگان بزرگ در حوزه کودک و نوجوان کار کرده اند و این نیاز همواره احساس می شود که هنرمندان حوزه کودک و نوجوان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده از نویسندگان و شاعران صاحب نام عرصه کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: تا به حال به این اتفاق فکر نکرده بودم و این مهم جای بحث و بررسی دارد. امکانات تالارها مناسب است.

دبیر بیستمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره وضعیت تالارهای نمایش استان و بازبینی هیئت نظارت از امکانات تالارها خاطرنشان کرد: بحث بازدید از امکانات و تجهیزات تالارها و میزان حرفه ای بودن آن ها هر سال انجام می شود و البته برخی از تالارهای نمایش برای اجرای گروه های خارجی امکانات مناسبی ندارند و این مشکلات مختص همدان نیست و حتی در تهران نیز، نبود برخی امکانات برای اجرای بعضی نمایش ها احساس می شود.

استقبال قابل توجه گروه های خارجی به دلیل ثبت جهانی جشنواره

کرمی در خصوص بازتاب های ثبت جهانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: ثبت جهانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سبب شد که گروه های خارجی متعددی متقاضی حضور در جشنواره باشند. در سال گذشته گروه های خارجی به ما اعتماد نداشتند و امسال با ثبت جهانی جشنواره شاهد استقبال قابل توجه گروه های خارجی از جشنواره بودیم.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان امروزه به یکی از جشنواره های شناخته شده و معتبر در دنیا تبدیل شده است، اظهار کرد: در جشنواره تئاتر امسال نماینده یک شرکت از کشور رومانی در جشنواره حاضر است که با جستجو جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را یافته است و این شرکت با دیدن نمایش های مختلف و سرمایه گذاری، گروه های خوب تئاتری را برای اجرا به اروپا دعوت می کند و این مهم از نتایج ثبت جهانی جشنواره است.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در دنیا الگو است

کرمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را از نظر سابقه برگزاری، الگویی قابل توجه در دنیا دانست و تشریح کرد: در دنیا تنها جشنواره تئاتر "بولونیا" را داریم که با برگزاری بیش از 30 دوره جایگاه خوبی دارد و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز امسال بیستمین سال برگزاری را پشت سر می گذارد و البته جشنواره های تئاتری همچون "اشتارک اشتوک" (starke stucke) نیز وجود دارد که قدمت زیادی ندارند.

وی در ادامه افزود: جشنواره های تئاتری متعددی در دنیا چند دوره برگزار می شوند و بعد تعطیل و فراموش می‌شوند، اما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در هفته نامه اسیتیج جهانی معرفی می‌شود.

کرمی یکی از عمده مشکلات و کمبودهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را نبود سایت جشنواره دانست و گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تاکنون سایت رسمی نداشته و امیدواریم که این مشکل نیز حل شود.

استفاده از هنرمندان جوان ضرورت دارد

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در خصوص جوان گرایی در جشنواره اظهار کرد: اگر این سه دوره را مرور کنید، خواهید دید که به استفاده از هنرمندان جوان و چهره‌های جدید اعتقاد دارم و این کار را کرده‌ام.

کرمی همچنین با اشاره به اینکه دایره هنرمندان عرصه تئاتر کودک و نوجوان محدود است، استفاده از هنرمندان جوان را یک ضرورت دانست و با تاکید بر لزوم نگاه تخصصی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک و نوجوان متاسفانه در برخی مواقع از سوی برخی هنرمندان عرصه تئاتر جدی گرفته نمی شود.

تئاتر خوب باید به مخاطب اندیشه بدهد

کرمی تئاتر کودک و نوجوان را دارای تنوع های بسیار دانست و بیان کرد: در حوزه کودک و نوجوان همه گونه تئاتری شامل تئاتر عامه پسند، سرگرم کننده، شاعرانه و فلسفی لازم است و امسال نیز در جشنواره انواع تئاترهای مختلف را داریم، اما یک تئاتر خوب باید به مخاطب اندیشه بدهد و نه اینکه مخاطب را سرگرم کند.

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در خصوص پوستر جشنواره بیستم نیز اذعان کرد: در حال حاضر شش پوستر طراحی شده که در نهایت یکی انتخاب می شود و هر شش پوستر کار همدان است.

خوشحالی و ذوق بچه ها بهترین لحظات است

کرمی خوشایند ترین لحظه در دوران برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را وقتی دانست که بچه ها برای دیدن نمایش وارد تالارها می شوند و با دیدن نمایش ذوق می کنند و می‌خندند.

وی همچنین بدترین لحظات را زمان پشت درب ماندن بچه‌ها دانست و گفت: هنگامی که نمایش اجرا می شود و بچه ها توجهی به آن ندارند، لحظات خوبی نیست.

کرمی درباره اجرای نمایش ها برای مهد کودک ها و مدارس خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال نمایش های بخش خردسال اجرای صحنه ای ندارند و همه اجراها در مهد کودک ها انجام می‌شود.

به اعتقاد دبیر بیستمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تفکیک بخش های جشنواره بیستم موجی را در جامعه ایجاد کرده که در نتیجه آن گروه های نمایشی به دنبال مخاطب اند.

اتفاق بزرگ جشنواره باید بومی شدن باشد

کرمی اهداف برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را گردهمایی هنرمندان، اجرای نمایش های منتخب یک سال گذشته و گسترش این فرهنگ ها دانست و افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قطعا باید در سال های آتی رشد کند و حتی می توان انتظار داشت که در سال های آتی بخش هایی از جشنواره را در شهرستان ها برگزار کرد.

کرمی با مناسب دانستن تعامل مسئولان استان در برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: در استان همدان تعامل و نگاه فرهنگی مدیران و مسئولان تاثیر مثبتی بر روند جشنواره داشته است و شهردار فعلی همدان نیز نگاه و تعامل فرهنگی مناسبی دارد که این مهم قابل ارزش است و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان متخص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

وی در پایان با تاکید بر بومی سازی جشنواره گفت: همواره معتقدم که جشنواره باید کاملا بومی شود و اتفاق بزرگ جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان زمانی است که کاملا بومی شود.

انتهای پیام/54/53