به گزارش هنرآنلاین ؛ در این نمایشگاه تعداد 26 گلیم، جاجیم، سفره، گبه، سجاده، تاچه و جل اسب به معرض تماشا گذاشته شده است که اغلب آنها بیش از 80 سال قدمت دارند.

در کنار این دست بافته ها تابلویی از مفرش قدیمی متعلق به عشایر حماملو به نمایش گذاشته شده است که قدمت آن به 150 سال پیش باز می گردد. عنایت الله نظری نوری نمایشگاه گردان این رویداد است و این مجموعه نفیس را از مجموعه داران خصوصی سراسر ایران گردهم آورده است.

همه این گلیم ها با رنگ های طبیعی بافته شده اند و یادآور هنرمندی زنان عشایری طوایف و اقوام مختلف ایرانی اعم از قشقائی، بختیاری، لر، کرد،‌ ترکمن ... است.

عنایت الله نظری نوری در مورد برگزاری نمایشگاه "عشق در عشایر" گفت: من علاقمند هستم سالی یک بار نمایشگاهی از دست بافته های عشایر ایران برگزار کنم، زیرا فکر می کنم این هنر اصیل در ایران بسیار مهجور واقع شده است.

گلیم از نظر من مانند شعر می ماند برای آنکه پر از موسیقی، رنگ، فرم و نقش هایی است که توسط یک هنرمند بافنده خلق می شود. بافنده این آثار خلاقیت داشته و بصورت بداهه بر اساس احساساتش طرح ها را با استفاده از رنگ ها ی مختلف بوجود آورده است.

او در ادامه اضافه کرد: زنان عشایر با الهام از طبیعت اطراف این نقش ها را بافته اند که در بعضی موارد می توان به نقاشان و گرافیست هایی اشاره داشت که در خلق آثارشان از دست بافته های این زنان بهره گرفته اند. زنان عشایر بدون رفتن به دانشگاه هنرمند شده اند و بر اساس روحیات و احساسات شان در شادی و غم عاشقانه بافته اند.

او در مورد رنگ های درخشان این گلیم های 100 ساله گفت: رنگ های این گلیم ها همه رنگ های طبیعی اند و از روناس،لاجورد، نیل، سرخ دانه، پوست انار و گردو گرفته شده و به همین دلیل رنگ ها ثابت اند و با وجود این که سال ها از عمراین گلیم ها می گذرد و بارها شسته شده اند رنگ ها داخل هم نرفتند، این نشان دهنده این امر است که همه رنگ ها گیاهی اند و از رنگ های جوهری در این دست بافته ها استفاده نشده است.

نظری نوری گفت: اصطلاحی بین افراد گلیم شناس و بازاریان است که می گویند این اثر "ذات"است که این در واقع به معنای آن است که دست بافته اصیل است و از رنگ های گیاهی در آن استفاده شده و پشم آن دست ریس است. در این نمایشگاه چهار گلیم نو با پشم دست ریس و رنگ های صد در صد خالص گیاهی به نمایش گذاشته شده تا تفاوت آنها با فرش ها و گلیم های بازاری با رنگ های جوهری مشخص شود.

او معتقد است، این دست بافته ها بخشی از هویت مردم ایران زمین و عشایر ما محسوب می شود، بنابراین باید در حفظ آن کوشا باشیم و نگذاریم به راحتی این هنر ملی و بومی از سرزمینمان خارج شود و در خارج از کشور کتاب های این آثار را چاپ کنند و اصل آن را در موزه هایشان نگهداری کنند.

او در مورد بعضی کاستی ها در این زمینه گفت: گلیم اگرچه هنری عشایری است اما در نهایت خردمندی لبریز از رنگ و فرم های خاص هر طایفه یا ایل و قبیله است.ما خودمان باید موزه گلیم داشته باشیم و از این آثار چون برگ زر محافظت کنیم اما متاسفانه هنوز مکان مناسبی برای نگهداری از این سرمایه ملی نداریم.

چقدر خوب است که مردم به جای اینکه پول خود را صرف مسائلی سطحی کنند یک تکه دست بافته عشایر ایران را بخرند و افتخار کنند که این حاصل تلاش هموطنشان بیش از ۸۰ سال پیش است که با کمترین امکانات ممکن با ذوق، استعداد و سلیقه تحسین برانگیزی بافته شده است.

نمایشگاه "عشق در عشایر" تا 15 مهر ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 17 تا21 از این آثار دیدن کنند.

گالری شکوه در چهارراه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خ سلیمی شمالی، کوچه امیرنوری، پلاک 19 واقع شده است.

انتهای پیام/320