به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هفت؛ محمود گبرلو، سردبیر برنامه هفت برنامه این هفته را با طرح چند سوال پیرامون سینمای ایران آغاز کرد و گفت: چرا وقتی دوره‌های مدیریتی در سینمای ایران ورق می‌خورد افراد و جریان‌ها به منتقدان سرسخت مدیر دیروز بدل می‌شوند و چرا ایده‌های مدیریتی در سینمای ایران همواره در شرایط آزمون و خطا قرار می‌گیرد و کمتر اثری از دانش در طراحی و اثبات آنان‌ها دیده می‌شود.

وی در ادامه سوال‌های خود اظهار داشت: بخشی از فراز و فرودهای مدیریتی به سلایق برمی‌گردد و بخش عمده‌ای ناشی از ساختار غلط مدیریتی درسینمای ایران است وبرای قوانین مدیریتی هنوز تعریف روشنی وجود ندارد.

گبرلو با بیان اینکه ساختار سازمان سینمایی گرچه در شروع کارنسبت به گذشته دستخوش تغییراتی گشته است تصریح کرد: این سازمان نیازمند تعاریف شفاف است و در این فضا مدیرانی که برای اداره سینمای ایران انتخاب می‌شوند باید براساس سیاست‌های کلان فرهنگی وبرنامه‌های چشم انداز برنامه ریزی کنند تا در دوره مدیریتی خود حرف‌های مهمی برای ارائه داشته باشند.

سردبیر برنامه هفت همچنین اشکال اساسی موجود در سینمای ایران را کم داشت سیستم‌های نظارتی وقوانین دانست وگفت: شفاف نبودن بسیاری ازسازوکارهای نظارتی و حمایتی در این سینما معضل آشکاردر این سینما بوده وهست.

گبرلو اذعان داشت: روند وهدف گذاری مطلوب زمانی جواب می‌دهد که قوانین آشکار باشد ودر صورت پذیرش این نکته که سینما یکی از مقدمات توسعه فرهنگی جامعه است باید درست ترازاین صنعت و ابزاراستفاده کنیم، به گونه ای که بازتاب دهنده ناکارآمدی در سینمای ایران نباشد.

برنامه هفت روز 5 مهرماه که همزمان با هفته سینمای دفاع مقدس پخش شد ، سکانس‌های اولیه خود را با نماهایی از حضور رییس سازمان سینمایی و تعدادی از اهالی سینما در حرم امام خمینی و مزار شهیدان دفاع مقدس شروع کرد.

برنامه این هفته که در لحظات آغازین خود با خبر درگذشت دو تن از عوامل حوزه سینما ؛ داوود خان آپاراتچی ومحرم بسیم آغاز شد در تماس تلفنی با مهدی احمدی، تهیه کننده سینما در جریان بسیاری از مشکلات و شرایط پیشکسوتان این حوزه قرار گرفت. احمدی با مرگ محرم بسیم از وضعیت هنرپیشگان پیشکسوت اظهار ناراحتی کرد و از رییس سازمان سینمایی خواستار کمک به این قشر سینما شد.

پس ازصحبت‌های مهدی احمدی لنز هفت به رویدادهای سینمایی هفته اختصاص داده شد و در آن از اهدای جایزه دوازدهمین جشنواره فیلم کودک چین به فیلم صدای پای من ساخته مهرداد خوشبخت، نشست نقد و نظرتعدادی ازاهالی سینما با فرمانده نیروی انتطامی، ساخت سریال جدید مسعود ده نمکی به نام معراجی هاوآغاز به کار جشنواره کودک اصفهان و... گفته شد.

در ادامه، قاب ماندگار برنامه به امیراثباتی به عنوان یکی ازپیشکسوتان طراحان صحنه و لباس سینمای دفاع مقدس اختصاص داده شد.

امیر اثباتی در این گفتگو که در ابتدا با معرفی و نمایش آثار و سوابق کاری وی آغاز شده بود، درباره سال‌های اولیه کار خود اظهار داشت: کار در مجله فیلم به عنوان گرافیست از اولین تجربه‌های کاری من بود و همزمان با کار در این مجله ،مشغول طراحی پوستر برای فیلم سجادی شدم که این مقدمه همکاری‌های بعدی من با این کارگردان و پیشرفت در کارهای دیگر من در این حوزه شد تا زمان حاضر که شرایط کار در سینما مانع از این فعالیت و همکاری شده است.

وی درباره اهمیت طراحی صحنه ولباس در سینما و ساخت فیلم‌ها گفت: هیچ فیلمی بدون طراحی صحنه ولباس ساخته نمی شود. این عنوان حتی از ابتدای تاریخ سینمای ایران با فیلم هایی چون دختر لر وجود داشته است وبعد از انقلاب نیز نگاه حرفه ای و تخصصی نسبت به طراحی صحنه در سینمای ایران به صورت آکادمیک و فراگیرشکل گرفت.

اثباتی با بیان اینکه طراحی صحنه رشته تحصیلی وی در دانشگاه نبوده است اظهار داشت: با وجود نداشتن تحصیلات آکادمیک در این حوزه، همکاری در کنارپیشکسوتان این حوزه تجربه کاری بسیاری را پیش روی من گذاشت و سینما یک تجربه ی حرفه ای عملی را در این حوزه می‌طلبد.

این طراح صحنه ادامه داد: این تجربه و شناخت باید عمقی باشد وعلاوه برطراح صحنه ، کارگردان و تهیه کننده هم بر این شناخت واقف باشند و حوزه مسئولیت هر فردی از گروه فیلمسازی باید روشن باشد و با این تقسیم وظایف دقیق است که می‌توانند کاراستاندارد تولید کنند.

اثباتی نقش طراح صحنه درکمک به کار گردان و گروه فیلمسازی را نقش اساسی و کلیدی دانست و گفت: تا زمانی که طراحی صحنه برای فیلم صورت نگیرد هیچ فیلمی قابل دیدن نیست و تنها قصه و واژه‌های آن روی یک کاغذ وجود دارد و زمانی قابل رویت می‌شود که قصه در یک مکان و فضا اتفاق افتد و بازیگران ملبس به پوششی باشند که نقش آن‌ها را باور پذیر سازد که این توسط طراح صحنه ولباس عینیت پیدا می‌کند.

وی دانش و تخصص مورد نیاز در این حوزه را به شناخت مربوط دانست و بیان داشت: زمانی که فیلم مربوط به دوره ای است که تصوری از آن نداریم همچون فیلم‌های صدر اسلام وفیلم‌های علمی و تخیلی، باید شناختی را نسبت به آن دوره، فضا ومختصات وهر آنچه که برای کار احتیاج است را به دست آوریم و این شناخت را باید در خود تکمیل کرد تا از عهده بازسازی آن فضا برآییم و فیلم هایی که متعلق به معاصر و جنگ است نیز همین حکم را دارد وتنها در این صورت است که برای مخاطب باور پذیر می‌شود.

اثباتی در پایان بخش صحبت هایش در تحلیل خود از وضعیت سینمای ایران اذعان داشت: سینمای ایران به عنوان یک امر فرهنگی حاصل خلاقیت هنرمند و شرایطی که مدیران فراهم می‌کنند، است.

وی افزود: سینمای ایران دارای نیروهای کارا و توانمندی است که در صورت اعتماد و فراهم کردن شرایط مناسب ، محصولات خوبی تولید می‌کنند که علاوه بر جذب مخاطب می‌توانند در محافل بین المللی مطرح شوند.

در گفتگوی دیگری که برنامه هفت 5 مهر میزبان آن بود، رضا رستگار، مسئول جلوه‌های ویژه بیش از چهل فیلم درسینمای دفاع مقدس حضور یافت.

وی که برنده جایزه سیمرغ بلورین در یازدهمین جشنواره فیلم فجر است از ساخت جلوه‌های ویژه فراتر رفته ودرساخت فیلم ومستند‌های جنگی منطقه فعالیت داشته است.

رضا رستگار که کارجلوه‌های ویژه خود در سینمای دفاع مقدس را از سال 65 وبا فیلم پرواز در شب آغاز کرده است، در تعریف خود از وضعیت جلوه‌های ویژه گفت: جلوه‌های ویژه همچون سینمای جنگ مولود خود جنگ است که طبق گفته‌های مقام معظم رهبری، گنجینه‌ای است.

رستگار با بیان اینکه هنوز در خیلی از کارها با مواد جنگی کار می‌کنیم اظهار داشت: رسالت وزارت ارشاد در قبال جنگ، فراهم آوردن تجهیزات برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس است که البته نه در تجهیزات و نه در آموزش، اقداماتی از سوی این نهاد صورت نگرفته است.

پس ازگفته‌های رضا رستگار پیرامون جلوه‌های ویژه سینمای ایران، تریبون آزاد برنامه به سینما شکوفه رفت وبه مشکلات کمبود تماشاگر و عادات تماشای فیلم درسالن سینما از زبان مخاطبان سینما پرداخت.

در بخش بعدی برنامه نقل قول‌ها و آمار فروش فیلم‌ها نیز طبق روال هفته‌های گذشته نمایش داده شد و پس از آن در بخش پایانی، میزگرد این هفته هفت با موضوع تولیدات سینمای دفاع مقدس میزبان پرویز شیخ طادی، حمید آخوندی و محمدرضا شرف‌الدین؛ مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود.

حمید آخوندی که در این میزگرد آغاز کننده ی بحث بود، در ابتدای صحبت‌های خود درانتقاد به صدا و سیما اذعان داشت: شبانه روز باید درباره دفاع مقدس و مشکلات آن به طور صریح گفته شود وبا اختصاص دقایقی یا برنامه ای ویژه به صورت هفتگی به مشکلات و امکانات و کارهای صورت گرفته در این سینما پرداخته شود.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس فیلمنامه خوب وجود ندارد گفت: علت این اتفاق هم به تهیه کننده بر می‌گردد که پول خوبی به نویسنده نمی دهد وعدم ارزش بخشی به تحقیق و پژوهش است.

در ادامه این صحبت‌ها که با کشمکش‌های بسیاری میان سه تن از حاضران آن جریان داشت ، شرف الدین در پاسخ به مسئله پرویز شیخ طادی که قبل از آنکه شهرک سینمایی افتتاح شود خیلی راحت تر کار می‌کردیم اظهار داشت: موقعیت متفاوت است و کاردر میدان جنگ به ساختار فرماندهی در آن زمان مربوط بوده است درحالی شهرک سینمایی دفاع مقدس این نظم و انظباط را ندارد.

وی با بیان اینکه شهرک سینمایی متناسب با انتظاراتی که ازآن می‌رود امکانات ندارد گفت: باوجود این شرایط ما به دنبال حل آن بودیم،اما نمی توانیم همچون گذشته، درخواست فراهم آوردن این امکانات را در زمان حاضر داشته باشیم.

شرف الدین گفته‌های خود را این گونه تکمیل کرد: زمانی که در پی گرفتن بودجه بودیم می‌بایست طرحی کلی از این که شهرک با چه هدفی می‌خواهد فعالیت کند و زمین و امکانات در خواست شده چیست ارائه می‌دادیم. در حدود دو تا سه سال به دنبال تحقیق و پژوهش برای این طرح جامع بودیم و زمانی که این طرح کامل شود ما مطابق این طرح بودجه ای را تقاضا می‌کنیم تا بتوانیم امکاناتی را دریافت کنیم.

شیخ طادی درمخالفت با سخنان شرف الدین اذعان داشت: وقتی مدیر فرهنگی وجود ندارد دو دهه طول می‌کشد تا یک طرح جامع طراحی شود وچرا در طرح جامع با ما به عنوان کار گردان یا تهیه کننده صحبت و مشورت نشده است.

شیخ طادی ادامه داد: اگر شما به عنوان مسئول مشکلات ما را ندانید و ندانید که ازکجا نشات می‌گیرد نمی توانید طرح جامعی را ارائه دهید.

شرف الدین پس ازپایان صحبت‌های شیخ طادی گفت: شهرک سینمایی با امکانات فعلی توانسته شرایط ساخت فیلم‌های خوب را فراهم کندودر روند تولید کدام فیلم مناسب و درستی، امکانات به آن داده نشده است؟

در میان میزگرد داغ این هفته نیز صحبت‌های سجاده چی و بلوندی درباره سینمای دفاع مقدس نیز نمایش داده شد که تمامی گفته‌های آنان تکمیل کننده صحبت‌های دو میهمان برنامه و حاکی ازمشکلات سینمای دفاع مقدس درفیلمنامه و عدم همکاری سازمانهای نظامی با جریان فیلمسازی برای تهیه امکانات بود.

پس ازآن با حضور دوربین در استودیو،شیخ طادی افزود: تمامی این مشکلات مطرح شده مرتبط به سینمای دفاع مقدس است که به واسطه ماندگاری مدیران با تجربه آن جز ژانرهای موفق سینمای ایران محسوب می‌شود که انتظارات ما را از سینمای دفاع مقدس خیلی بیشترمی کند و این درحالی است که ما در تشکیلات سینمایی خود دچار ضعف هستیم وبازوان مدیریتی نیز در استقلال صنفی وهدف گذاری موفق عمل نمی کند.

آخوندی در تکمیل صحبتهای شیخ طادی گفت: تاکنون درباره آزادی خرمشهر فیلمی ساخته نشده است و تمامی مربوط به اشغال خرمشهر بوده است و تبلیغاتی و امکاناتی که برای شخصیت‌ها واین شهر در سینمای دفاع مقدس وجود دارد کافی نیست. وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل این است که با تعریف سیستم دراین روند، دیگر فرماندهی و لشگر به تهیه کننده امکانات نمی دهد و او را به سیستم ارجاع می‌دهد.

شرف الدین که درکشاکشی میان دو تن از صاحب نظران وفیلمسازان سینمای دفاع مقدس قرار داشت تصریح کرد: فیلم‌های خوبی را در تاریخ سینمای دفاع مقدس ازابتدا تا کنون داریم که بسیاری از این امکانات در آن وجود دارد وفقط دراین اواخربه فیلم‌ها امکانات دیجیتال اضافه شده است.

محمدرضا شرف الدین درپایان بخش صحبت‌های خودگفت: همه جا در حال تحول است و تمام شرایط در حال گذار است و کمتر سیستمی دارای ثبات است. اما با تمام کمبود‌ها فیلم‌های خوب نیز ساخته شده است که نشات گرفته از سه عامل فیلمنامه، کارگردان و تهیه کننده بوده است که در این حوزه قوی عمل کرده اند.

برنامه شب گذشته هفت که با حضوراهالی سینمای دفاع مقدس برروی آنتن تلویزیون قرار گرفت با بالاترین درصد در گزینه توجه به هویت ملی از میان گزینه هایی چون ارتباط با مخاطب فراگیر، برخورداری از مضمون جهانی و استفاده از روایت متفاوت در پاسخ به سوال کدام شاخصه را درمعرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار مهمتر می‌دانید، به پایان رسید.

انتهای پیام/32/