محمد منتشری، خواننده و مدرس آواز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره وضعیت آموزش موسیقی گفت: به طور کلی من به نوبه خودم هرکاری از دستم بربیاید برای هنرجویانم انجام می دهم و مطمئن هستم خیلی ها این کار را انجام می دهند. زمانی که من شاگرد استاد اسماعیل مهرتاش بودم بدون هیچ هزینه ای آموزش دیدم به همین دلیل من الان در آموزشگاه‌ها تدریس می کنم و اصلا حق التدریس از هنرجویانم نمی گیرم زیرا اگر هنرجویی نتواند پولی بپردازد و به این دلیل نتواند سرکلاس حاضر شود در نتیجه یک استعداد از بین می رود.

این خواننده در ادامه بیان کرد: من با جان و دل تدریس می کنم. بقیه اساتید هم باید به این موضوع توجه کنند چراکه شاید هنرجویی به علت ناتوانی در پرداخت شهریه از موسیقی و ارائه هنر خود محروم شود. وظیفه اساتید موسیقی این است که از همه هنرجویان حمایت کنند و به همه در یک سطح آموزش دهند.

منتشری در خصوص روش آموزش خود تشریح کرد: ما در ابتدا مباحثی را ضبط می کنیم و در اختیار هنرجویانی که به ما مراجعه می کنند قرار می دهیم. در مرحله بعدی از آنها می خواهیم که خودشان کار کنند. به عنوان مثال می خواهیم شعری پیدا کنند و تحریرهایی بسازند و اجرا کنند در این زمان است که خلاقیت آن ها مشخص می شود. در حقیفت همین خلاقیت است که حرف اول را در آواز می زند.

این مدرس آواز خاطرنشان کرد: همه ما از جمله محمدرضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی، ملک مسعودی و.... شاگردان استاد اسماعیل مهرتاش بودیم ولی هیچ کدام از ایشان تقلید نمی کردیم و سبک مخصوص خودمان را داشتیم زیرا ذات همه ما با خلاقیت گروه خورده بود.

محمد منتشری در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی ما است که در ایران استاد آواز خوب کم داریم. مشکل دیگر موضوع صداسازی است که به طورکلی صداسازی توجیه منطقی ندارد.

شاگرد اسماعیل مهرتاش افزود: هیچ کدام از ما صداسازی کار نکردیم و به نظر من ردیف ها هستند که صدای هنرجو را می سازند و فلسفه وجودی ردیف ساختن صدا است. خوانندگان بزرگ ما مانند قوامی، بنان و... صداسازی کار نکردند و همیشه هم حرف اول را زده اند در نتیجه صداسازی معنایی ندارد.

پایان پیام/46