به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین ، آیین هشتمین نکوداشت مرتضی ممیز و افتتاح دو نمایشگاه "سلام همسایه"؛ آثار صادق قره‎مصطفی، گرافیست اهل ترکیه و "شهرت و اعتبار"؛ آثار برگزیده طراحان گرافیک ایرانی، با حضور علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر ارشاد، مجید سرسنگی؛ مدیر خانه هنرمندان ایران، سفرای برزیل، اروگوئه و ترکیه، صادق قره‎مصطفی؛ گرافیست ترک و هنرمندان ایرانی چون غلامحسین نامی، ابراهیم حقیقی، امرالله فرهادی، ساعد مشکی، فرزاد ادیبی، مهدی سعیدی، امیر عبدالحسینی و... در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این مراسم علی مرادخانی؛ معاون هنری وزیر ارشاد در سخنانی درباره ممیز گفت: بعضی از بزرگان ویژگی‎هایی دارند که دیگران ندارند و آن این است که هر بار آنها را می بینی چیزی از آنها یاد می‏گیری؛ ممیز نیز از جمله این افراد بود. حضور او در عرصه هنر کشور سرمایه بزرگی بود و ما به وجود او، آثارش و تاثیری که بر هنر داشت کماکان افتخار می‌کنیم .

وی افزود: فرزند آقای ممیز پس از پدر به خوبی جایگاه پدر را حفظ کرده و با تلاش‎های او نام ممیز در جهان بیش از پیش مطرح شده است؛ یکی از کارهایی که ما کمتر به آن اقدام می‏کنیم و همیشه از ارائه خود می‌ترسیم. شاید فرهنگ ما اینگونه است اما به هز حال در جامعه جهانی افراد کوچکشان را خیلی خیلی بزرگ می‌کنند در حالیکه ما افراد بزرگمان را می‏‌ترسیم آنگونه که شایسته است مطرح کنیم.

معاون هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه یکی از وظایف ما جهانی کردن هنرمندانمان است اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم بزرگانمان را به درستی مطرح کنیم. اما باید پرسید ما به عنوان مسئولان اجرایی چه باید بکنیم؛ شما به عنوان بزرگان این عرصه باید کمک کنید تا راه‎هایی پیدا کنیم تا از بن بست‎هایی که شاید خودمان ایجاد کرده‎ایم خارج شویم و کمی سریعتر حرکت کنیم.

مرادخانی درباره فعالیت‎های معاونت هنری نیز گفت: معاونت هنری مشکلات زیاد دارد زیرا همچون فیل مولانا هر کسی در تاریک تصوری از آن دارد ولی زمانی که از تاریکی خارج شود حقیقت آن روشن خواهد شد. تئاتر خودش یک داستان طولانی است یا هنرهای تجسمی از دیرباز تا امروز حرف‎های بسیار برای گفتن دارد امیدوارم بحث توسعه متقابل را در زمینه همه هنرها پیش ببریم ؛ ما الان دو مشکل داریم یکی اینکه هنرمندان مطالبات اقتصادی و عاطفی بسیاری دارند. با وجود اهمیت مباحث اقتصادی این مطالبات عاطفی بسیار مهم هستند زیرا گاهی با هنرمندان که صحبت می‏کنیم می‎بینیم مشکل این است که حرف‎های آنان شنیده نشده است.

وی ادامه داد: امیدوارم در زمینه معرفی هنرمندان خود در عرصه‎های جهانی بتوانیم بیشتر فعالیت کنیم؛ هنر ما هنری جهانی است چه بخواهیم چه نخواهیم؛ چون در بسیاری موارد حتی در هفته‏های فرهنگی آنچه معرفی می‎شود در حد تمدنی مانند ایران نیست. آهسته آهسته باید به جایی برسیم که بتوانیم این نگاه دقیق را داشته باشیم.

معاون هنری وزیر ارشاد همچنین خطاب به خانواده و مسئولان بنیاد ممیز گفت: به شما تبریک می‏‌گویم که توانستید این فعالیت را در بنیاد ممیز هشت سال ادامه دهید، استمرار فعالیت خیلی مهم است زیرا این استمرار حق ایجاد می‏کند و حق می‌کند. امیدوارم دوستانمان در انجمن گرافیک نیز بیش از پیش موفق باشند. ما نیز در خدمت شما هستیم و امیدواریم شما کمک کنید تا بتوانیم در این خدمت رسانی موفق باشیم.

مجید سرسنگی؛ مدیر خانه هنرمندان ایران نیز در این مراسم پشت تریبون رفت و در سخنانی درباره اهمیت هنر گرافیک کشور اظهار کرد: هنر گرافیک در کشور ما اوج و فرودهای بسیاری داشته است. در دوره ای که دوران طلایی گرافیک بود افرادی مثل استاد ممیز، آقای حقیقی و سایر دوستان با تلاش های بسیاری که کردند گرافیک را در کشور شکوفا کردند.

وی درباره نقش مرتضی ممیز در این مسیر گفت: جایگاه او در این زمینه بسیار ستودنی و غیر قابل انکار است هم در دوران زندگی ایشان و در زمینه خلق آثار و در زمینه آموزش گرافیک و هم پس از مرگشان بنیاد این هنرمند با تلاش پسر و همسر ایشان باعث شد که هر سال برنامه هایی را در زمینه پاسداشت هنر گرافیک داشته باشیم.

مدیر خانه هنرمندان ایران ادامه داد: برنامه‌ای که امروز برگزار می‏شود هرچند یادبود مرتضی ممیز است اما پاسداشت همه هنرمندان کشور هم هست و قدردانی از زحمات کسانی است که در این سال ها برای حفظ و شکوفایی این هنر زحمت بسیاری کشیدند. همینجا از دوستانم در انجمن طراحان گرافیک تشکر می کنم که هر سال برنامه های خوبی را اجرا می‏کنند و باعث آشنایی نسل جوان با هنر گرافیک می‏شوند تشکر کنم.

وی همچنین از به نتیجه رسیدن موزه گرافیک خبر داده و گفت: همیشه به دنبال آن بودیم که آثار برجسته هنر گرافیک به صورت یک نمایشگاه دائمی در معرض دید علاقه‎مندان قرار گیرد که این موضوع در یکی از مناطق تهران از سوی شهرداری در حال انجام است.

سرسنگی همچنین از نابرابردی در توجه به هنرهای مختلف در کشور نیز اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این سال‎ها وجود داشته عدم توجه متوازن و متناسب به همه هنرهاست. در کشورهای توسعه یافته دنیا سعی می کنند هنرها را در یک فرایند جمعی در معرض دید اجتماع قرار دهند به این معنی که هنرهای مختلف، در کنار هم به نمایش گذاشته می‎شود تا مخاطب از همه آنها تاثیر گیرد. متاسفانه در کشور ما با وجود اینکه هنرهای تجسمی حوزه‌ای بسیار قوی و پابرجاست اما به نظر می رسد توجهی که باید به این حوزه شود نسبت به هنرهای دیگر کمتر بوده است.

مدیر خانه هنرمندان با بیان اینکه هیچ منعی وجود ندارد که برای رشد سینما سازمان سینمایی وجود داشته باشد افزود: در کنار این توجه به سینما، توجه به هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر بسیار کمتر بوده است؛ گویی در کالبد هنر کشور یک عضو بیش از دیگر اعضا رشد کرده است. اینکه هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر در حد یک اداره کل و در مجموع یک معاونت به آن رسیدگی شود و سینما یک سازمان عریض و طویل به نام سازمان سینمایی داشته باشد نشانه ای از این است که ما نتوانسته ایم در این سال‎ها توان میان هنرها را رعایت کرده و در جامعه به نمایش بگذاریم. امیدوارم با حضور آقای مرادخانی در معاونت هنری وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی توجه به هنرهای تجسمی به عنوان هنرهایی که پیشینه بسیار زیادی در کشور دارند و افتخارات بسیاری در جهان کسب کرده‌اند بیشتر شود. اگر درصدی از کمک‎هایی که به بعضی هنرها می‎شود و نتیجه ای جز جنجال و حاشیه ندارد به هنرهای تجسمی شود آثاری که ما خواهیم دید در سطح ملی و بین‏اللمللی بسیار برجسته خواهد بود.

امرالله فرهادی نیز در این مراسم روی سن حاضر شد و پیام افسانه ممیز؛ همسر مرتضی ممیز را برای حاضران خواند. در این پیام آمده است: " سال‌های عمر مانند صفهان کتاب ورق می‏خورند و می‎گذرند و با آخرین ورق، کتاب عمر بسته می‏شود. اینکه فطر کتاب چقدر است و چند صفحه داشته باشد دست ما نیست، اما محتویات کتاب دست ماست. عده‌ای عمر طولانی می‏کنند و کتاب عمرشان قطور است، ولی صفحان آن همه شبیه به هم است که اغلب اینطور است، اینها بعد از رفتنشان به تدریج از خاطره‌‏ها رفته رفته فراموش می‌شوند. انسان‎های خاصی هم هستند که یاد و نقش و اثرگذاری‎شان و اهمیت زحماتی که کشیده‎‌اند بعد ا رفتنشان نه تنها کمرنگ نمی‎شود که پررنگ‎تر می‌شود. حضور صمیمانه و همراهی دلگرم‎کننده شما دوستان عزیزم در این مراسم سالیانه و یا هر اتفاقی که نام "مرتضی ممیز" در میان باشد تایید این باور من است. امسال دوست عزیز و هنرمند صاحب‌نام کشور همسایه‌مان ترکیه، آقای صادق قره مصطفی با ما هستند. امیدوارم از هر لحظه حضورشان استفاده کنید. با تشکر افسانه ممیز"

ابراهیم حقیقی؛ پیشکسوت عرصه گرافیک نیز در این مراسم روی سن حاضر شد و خطاب به معاون هنری وزیر ارشاد گفت: زمانی من مطلبی نوشته بودم با عنوان "کاشت، داشت، برداشت"؛ آقای مرادخانی بیش از هشت سال است که این اتفاق در گرافیک ایران افتاده است؛ از زمانی که مرتضی ممیز طراحی کتاب هفته را آغاز می‏کند و بعد به تحصیل در رشته گرافیک مشغول می‎شود و پس از آن رشته طراحی گرافیک را در دانشگاه تهران راه می‏اندازد، گرافیک ایران شروع به حرکت پرشتابی می‎کند . او می‎کارد، از هنگامی که موفق می‎شود در کنار دوستانی که همینجا نیز حضور دارند انجمن طراحان گرافیک را راه اندازی می‏کند گرافیک به مرحله "داشت" می‎رسد و این اتفاقاتی که اکنون و در این سال‌ها می‎افتد برداشت ما شروع می‏شود.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر تمام اتفاقات و دعوت‌ها با حضور فعالان عرصه گرافیک انجام شد، هیچ کس به ما کمک نکرد البته خانه هنرمندان همیشه مکان فعالیت‏ها را در اختیار ما قرار داد اما از کسی کمک گرفتیم. در حقیقت ما درخواستی از کسی نداشتیم بلکه می‏خواهیم از ما درخواست کنید و نگذارید چوب لای چرخ بگذارند و گرنه بسیار فعالانه تمام این 15 سال انجمن طراحان گرافیک کار کرده است.

این هنرمند با دعوت از انوشیروان ممیز برای ترجمه سخنانش، درباره مصطفی قره مصطفی گفت: صادق قره مصطفی را هم مرتضی ممیز به ما معرفی کرد، یکی از رفتارهایی که با آن تفکر می کرد ومی دانست چه بکند این بود که نسبت به ارتباط جهانی ایرانیان با طراحان دیگر نقاط جهان فکر می‏کرد و موجب این اتفاق شد ولی یکی از این اتفاقات خوب برای ما طراحان ایرانی از سوی ممیر، معرفی صادق بود.

وی افرود: از سال 1998 بود که صادق قره‎ مصطفی به ایران آمد و دوستی‎های ما آغاز شد؛ به شخصه کاری ندارم که صادق قره مصطفی در دانشگاه معلم خوبی هست یا نیست؛ که هست، کاری ندارم که کارنامه تا چه اندازه موفق آمیز بوده که البته بوده است، دوست دارم به یکی از خصلت هایی اشاره کنم که مرتضی داشت و در صادق هم هست و آن دوستی و انسانی و رعایت انسان بودن است.

حقیقی با بیان اینکه خیلی خوشحالم که نام یکی از پوسترهای صادق یعنی"سلام همسایه" را برای این نمایشگاه برگزیدیم اظهار کرد: در فرهنگ ما و شاید در فرهنگ ترکیه؛ همسایه از همسایه بسیار خبر دارد و ما هربار در هر اتفاقی در حوزه گرافیک که در ایران داشتیم فکر کردیم که به راحتی می‎توانیم با یک تلفن یا ایمیل مشکلمان را به صادق بگوییم؛ یعنی همیشه این طور فکر کرده‎ایم که یک برادر و دوست کنارمان هست و به ما نه نمی‏گوید. برای من این دوستی و شخصیت صادق از تمام سوابق درخشان او در گرافیک مهم‎تر است.

همچنین صادق قره مصطفی نیز در این مراسم با جمله "سلام همسایه" سخنان خود را آغاز کرده و گفت: دوستانم مرا شرمنده کردند و من از همه آنها متشکرم. از 45 سال قبل تا کنون به عنوان طراح گرافیک فعال هستم و اکنون نیز مانند همان دوران به کار خود ادامه می‏دهم. در کنار کار به عنوان طرراح گرافیک حرفه‌ای به عنوان یک استاد گرافیک در دانشگاه معمارسنان ترکیه مشغول به تدریس هستم.

وی افزود: در چند دهه گذشته اتفاقات سیاسی بسیاری در کشورهای مختلف روی داده است و در این میان انسانهای بسیاری در گرسنگی زندگی می‏کنند. از سوی دیگر آلودگی‎های زیست محیطی در 40 سال گذشته زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده، اینها تنها مسائل متفی بوده در کنار آنها خوشبختانه رخدادهای مثبتی هم وجود داشته مثل وسایل ارتباط جمعی بسیار به علاوه ارتباطات تصویری نیز جای خود را در تغییرات جهانی باز کرد. زمانی طراحی گرافیک دو بعدی بود اما اکنون دراین زمینه تغییرات بسیاری در این زمینه به وجود آمده است. نه تنها از حالت تصویری خارج شده بلکه به صورت چهاربعدی در امده است.

این هنرمند اهل ترکیه همچنین درباره فعالیت‏های خود در زمینه طراحی گرافیک نیز گفت: زمانی که من آغاز به کار کردم روی آگهی‌ها و جلد کتاب‎ها کار می‎کردم در حال حاضر به صورت طراح گرافیست آزاد و در کارگاه خودم به تنهایی کار می‎کنم. در سال 2000 شرکت طراحی قره مصطفی را با همکاری دخترم عایشه راه‌اندازی کردم. در این شرکت در زمینه طراحی‎های فرهنگی و هنری مثل باستان‌سشناسی، ادبیات، عکاسی، تئاتر و .. کارهای بسیاری انجام داده‎ایم و می‎توانم ادعا کنم که در رشته خودمان واقعا متخصص هستیم.

وی درباره نمایشگاه آثارش در خانه هنرمندان نیز توضیح داد: در زمینه تاریخ طراحی گرافیک در ترکیه نحقیقاتی انجام دادم که آثاری از میان آنها در این نمایشگاه وجود دارد. آثاری که در این نمایشگاه ملاحظه خواهید کرد پوسترها، پلاکاردها و طراحی جلد بعضی از کتاب‎ها را نیز مشاهده خواهید کرد. در خاتمه وظیقه خودم می‎دانم از بنیاد مرتضی ممیز که مرا به این نمایشگاه دعوت کردند تشکر کنم.

پس از این مراسم، نمایشگاه آثار طراحی گرافیک قره مصطفی در گالری ممیز و نمایشگاه آثار طراحان گرافیک برتر ایران در گالری‏‌های بهار و زمستان افتتاح شد.

نمایشگاه طراحان گرافیک ایرانی "شهرت و اعتبار" نام دارد و در آن برترین آثار هنرمندان ایرانی که در مجامع بین‏المللی جوایز بسیاری کسب کرده‌اند به نمایش گذاشته شده است. در این میان این آثار اثری از مجید بلوچ متعلق به سال 1964 و صاحب جایزه پوستر تبلیغاتی در همان سال و سه اثر از مرتضی ممیز و آثاری از رضا عابدینی، ابراهیم حقیقی، ساعد مشکی، تورج صابری، مجید کاشانی، مهدی سعیدی، رضا علوی، پریسا تشکری، کوروش پارسانژاد، مونا گودرزی، فرهاد فزونی، محمد جمشیدی، پویا احمدی، فیروز شافعی، ابوالفضل خسروی، احمد آقاقلی‎‌زاده، سیامک پورجبار، سارا شادرخ، خسرو بیات، مجید عباسی، حامد مهرآوران، نغمه فلور ذبیحی، مریم آزاد، سید مجتبی روحانی، پیمان پورحسین، تهمتن امینیان، مهدی فاتحی، پریسا قادری، علیرضا نقدی، مهدی مهدیان و علیرضا مصطفی زاده ابراهیمی نیز وجود دارد.

این دو نمایشگاه تا 10 مهر در خانه هنرمندان برپا خواهد بود.

انتهای پیام/65