به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، به مناسبت هفته دفاع مقدس، نمایشگاه های مختلف عکس و نقاشی در شهرستان‌ها تدارک دیده شده است.

نمایشگاه عکس و کتاب دفاع مقدس در سرپل ذهاب

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرپل ذهاب در مراسم گشایش این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۲۵۰ قطعه عکس و بیش از چهار هزار جلد کتاب با ۲۰۰ عنوان با موضوعات جنگ و دفاع مقدس برای بازید علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شده است.

سرهنگ پاسدار مسعود قنبری افزود: این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز صبح و عصر برای بازدید مردم دایر است.

وی تصریح کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه، انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان است و همه وظیفه داریم تا این رسالت خویش را که پاسداری از ارزش‌های دفاع مقدس است، به جا بیاوریم و آن را به طور صحیح به نسل بعد انتقال دهیم.

نمایشگاه عکس ˝قاب‌های خاطره˝ در لالی

سرپرست اداره ارشاد لالی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و تبریک این ایام گفت: در این نمایشگاه 40 اثر هنری از نگاه دوربین گوشه ای از سال‌های دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

سید ستار فاطمی هدف از برپایی این نمایشگاه را تجدید پیمان هنرمندان با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی اعلام کرد و از همکاری و همراهی بسیج هنرمندان و اعضای انجمن فیلم و عکس، اداره بنیاد شهید لالی و مدیران دستگاه های اجرایی تقدیر کرد.

گفتنی است،دومین نمایشگاه عکس "قاب‌های خاطره" از 1 مهرماه به مدت یک هفته در ساعات اداری آماده بازدید علاقمندان و دوستداران است.

نمایشگاه عکس دفاع مقدس در یزد

دراین نمایشگاه 50قطعه عکس با هدف گرامیداشت هفته دفاع مقدس برپا شده است.

این نمایشگاه به مدت 10روز در محل مجتمع امام علی(ع) صبح و عصر میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و اداره حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برپا شد.

نمایشگاه عکس دفاع مقدس درآران و بیدگل

این نمایشگاه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و به منظور گرامی داشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن دوران باشکوه، برگزار شد ه است.

در این نمایشگاه 26 پوستر از دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از شنبه 30مهرماه به مدت 10 روز در اداره ارشاد آران و بیدگل برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند در این ایام صبح و عصر جهت بازدید مراجعه کنند.

نمایشگاه عکس‌های شهدا و رزمندگان در آبادان

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی آبادان گفت: نمایشگاه عکس و تصاویر شهدا و جنگ تحمیلی در کتابخانه عمومی شهید حداد عادل آبادان برپا شد.

احمدرضا دشت‌افکن گفت: انتقال ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین وظایف ما محسوب می‌شود.

وی، با بیان این که زبان هنر بهتر از هر چیز دیگری می‌تواند در انتقال این ارزش‌ها موثر باشد، افزود: حضور نسل امروز در این گونه نمایشگاه‌ها و دیدن تصاویری از رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس می‌تواند ما را در تحقق اهداف یاری دهد.

دشت‌افکن هدف از برپایی این نمایشگاه را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین شهروندان و به ویژه نسل جوان و یادآوری رشادت‌های دلیرمردان هشت سال دفاع مقدس برشمرد و تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم که گذر زمان از دوران هشت سال دفاع مقدس آرمان‌ها و ارزش‌های آن دوران را نیز با خود ببرد بلکه باید با اجرای برنامه‌های فرهنگی و نشست‌های تخصصی و همچنین بیان خاطرات رزمندگان اسلام نسل امروز را با آن دوران مأنوس سازیم.

وی افزود: ساعت کار نمایشگاه همزمان با ساعت کار کتابخانه عمومی شهید حداد عادل بوده و عموم مردم می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

این نمایشگاه تا تاریخ 10 مهر 1392 همه روزه میزبان بازدید کنندگان است.

نمایشگاه عکس و دستاوردهای دفاع مقدس در مرند

نمایشگاه عکس و دستاوردهای دفاع مقدس توسط دفتر بسیج دانشجویی سپاه مرند در محل دانشگاه‌های آزاد و پیام نور با حضور روسای دانشگاه‌ها افتتاح شد.

رضا دانایی در خصوص نمایشگاه‌ها گفت: در این نمایشگاه‌ها که به مدت یک هفته آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان می‌باشد، عکس‌ها و پوسترهایی از ایثار، جان فشانی و صحنه های نبرد و شهادت رزمندگان اسلام به نمایش گذاشته شده تا بین جوانان و نوجوانان و دفاع مقدس پیوند برقرار کرده و نقش دفاع مقدس در رشد و بالندگی کشور و استقامت رزمندگان اسلام را در اذهان تداعی گر باشد.

نمایشگاه آثار نقاشی دفاع مقدس در قم

نمایشگاه نقاشی دفاع مقدس به همت حوزه هنری استان قم و با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و نگارستان اشراق، از 31 شهریور ماه تا 9 مهر ماه در نگارستان اشراق دایر است.

بر اساس این گزارش، نمایش‌هایی هم با موضوع دفاع مقدس در شهرستان‌ها به روی صحنه است که از جمله آنها می‌توان به نمایش‌های زیر اشاره کرد:

نمایش ˝اگه بارون به باره˝ در سبزوار

ریس اداره ارشاد سبزوار گفت: نمایش ˝اگه بارون به باره˝ در این شهرستان به روی صحنه می‌رود.

محمد مشکانی خاطرنشان کرد: این نمایش به مناسبت هفته دفاع مقدس از سوم مهرماه به مدت یک هفته در تالار بیهقی مجتمع فرهنگی و هنری ابوالفضل بیهقی به روی صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: این نمایش به کارگردانی مهدی جلینی و نویسندگی مصطفی حمیدی‌فر است.

مشکانی بازیگران این نمایش را حسین مزینانی و مژگان امینی دانست و سایر عوامل را محمد دارینی، علی قربانی، محسن سنگ سفیدی و مریم طبسی عنوان کرد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار خاطرنشان کرد: این نمایش در سال جاری به بیست و سومین جشنواره استانی تئاتر رضوان راه یافته است.

این نمایش از سوم مهرماه به مدت یک هفته هر شب از ساعت 30/18 لغایت 20 در محل تالار بیهقی به اجرای عموم گذاشته می‌شود.

نمایش خیابانی "ساز دهنی" در گیلان

نمایش خیابانی "سازدهنی"، با موضوع دفاع مقدس، کاری از گروه "همزاد" به نویسندگی و کارگردانی نگار نادری، از 31 شهریور تا 4 مهرماه، ساعت 17 در محوطه اداره ارشاد لاهیجان برای عموم اجرا خواهد شد.

این نمایش با ایفای نقش فاطمه علی پرست، عبدالله بهادری، مرتضی زینعلی، ماهان صحن سرایی و با همکاری ویدا پیرو سجاد و پشتیبانی شرکت "دامون نت" اجرا می‌شود.

نمایش در مورد مردی است که به علت مشکلات زندگی قصد خودسوزی دارد، مرد کوری از میان تماشاگران به او نزدیک شده و زندگی خود را روایت می‌کند.

نمایش "یوسف" در بوشهر

محمد مظفری، مسئول انجمن نمایش بسیج هنرمندان استان بوشهر، از اجرای نمایش ˝یوسف˝ در هفته دفاع مقدس در استان بوشهر خبر داد.

مظفری بیان کرد: قرار است به همین مناسبت نمایش میدانی "یوسف" در ایام دفاع مقدس به اجرای عمومی درآید. در اولین روز اجرای این نمایش، سپاه امام صادق (ع) میزبان این گروه نمایشی بود. 1 مهرماه نیز در حسینیه عاشقان ثارالله نمایش "یوسف" به اجرا درآمد و با استقبال خوب فرماندهان و کارکنان سپاه امام صادق مواجه شد.

وی در ادامه افزود: نمایش "یوسف" پیش از این ضمن اجرای عمومی در سطح شهرها و دانشگاه های استان، در دو جشنواره تئاتر سراسری بسیج و جشنواره تئاتر مقاومت حضور موفقی داشته است. "یوسف" داستان پدر و مادر شهیدی را روایت می‌کند که به دنبال فرزند مفقودالاثرشان اند.

مسئول انجمن نمایش سازمان بسیج هنرمندان همچنین از برگزاری جشنواره تئاتر غدیر در آینده نزدیک خبر داد و اذعان کرد: به مناسبت عید غدیر، جشنواره تئاتر غدیر با همکاری کانون بسیج هنرمندان دشتی و سازمان بسیج هنرمندان استان در شهر خورموج برگزار خواهد شد.

ساخت تندیس اولین شهید دفاع مقدس در شاهرود

مسئول انجمن سفال شاهرود از ساخت نقش برجسته محمدحسین دامغانی اولین شهید دفاع مقدس این شهرستان خبر داد.

رضا نوری با اشاره به ساخت تندیس "اولین پرواز"، گفت: این تندیس در ابعاد 130 در 80 طی مدت چهار شبانه روز برای تقدیم به خانواده این شهید گرانقدر دفاع مقدس محمد حسین دامغانی ساخته شده است.

سازنده خشت جهانی امام علی (ع) با اشاره به این که شهید محمد حسین دامغانی اولین شهید شاهرودی است که در 21 شهریور 59 در فرودگاه مهر آباد به درجه رفیع شهادت نائل آمد افزود: امید داریم ساخت این تندیس سرآغازی باشد برای ساخت تمثال بقیه شهدای دیار شاهوار که به گردن همه ما حق دارند.

وی در ترسیم زوایای تندیس "اولین پرواز" توضیح داد: این کار به صورت نقش برجسته با روکش رزین کار شده و پرنده ای در قسمت بالا سمت راست نشان از پرواز شهید به آسمان دارد.

سازنده خشت امام رضا(ع) با یادآوری این مطلب که قیمت کار ما یک لبخند و صلوات است و در مقابل لبخند و صلوات مردم جان می‌گیریم تاکید کرد: شهدا از جان و خونشان در راه بارور کردن نهال اسلام دریغ نکردند آیا ما باید از مالمان دریغ کنیم؟

نوری دلیل انتخاب شهید دامغانی را حس دینی دانست که نسبت به این شهید دفاع مقدس دارد و تصریح کرد: چون کمتر درباره این شهید سخن گفته شده بود، قبل از این کار حتی عکس شهید دامغانی را ندیده بودم و امروز خوشحالم که تمثال این شهید توسط انجمن سفال اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود ساخته شده است.

سازنده خشت جهانی خلیج فارس با تاکید بر اینکه بعد از ساخت تندیس اولین پرواز احساس می‌کنم که باری از روی دوشم برداشته شده خاطرنشان کرد: هرچند گاها به هنر و هنرمند روی خوش نشان داده نمی‌شود اما ما به این بیت شعر "در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور" اعتقاد راسخ داریم و پای هدف و اعتقادمان می‌ایستیم.

مسئول انجمن سفال اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شاهرود با اشاره به این نکته که تاریخ تولد یک شهید مهم نیست، نه مکان مهم است و نه زمان، فقط شهید و قهرمان بودنش مهم است عنوان کرد: شهید جلو دار است و راه را به ما نشان می‌دهد آن کس که می‌رود جاده را پشت سرش جمع نمی‌کند.

انتهای پیام/38