علی عزتی سرپرست انجمن هنرمندان خودآموخته در گفت و گو با خبرنگار تجسمی‌ هنرآنلاین ، گفت: انجمن هنرمندان خودآموخته با هدف معرفی هنرمندان خودآموخته که مراحل آکادمیک را طی نکرده اما با آثاری که خلق کرده اند جامعه هنرهای تجسمی‌را به چالش کشیده‌اند تصمیم گرفته که این بار آثار تعدادی از هنرمندان خودآموخته را در خانه هنرمندان در معرض تماشای عموم قرار دهد.

وی افزود: این نمایشگاه بزرگترین روی داد درعرصه هنرمندان خود آموخته خواهد بود و همزمان با این نمایشگاه سه هنرمند خودآموخته جدید معرفی خواهد شد. این سه هنرمند از چهره های به نام در سایر عرصه ها هستند که به صورت خودآموخته به خلق اثر می پردازند. آخرین هنرمند خودآموخته شناخته شده که در خانه هنرمندان ایران ضمن معرفی ، نخستین نمایشگاهش برپا شد، سید علی صالحی بود.

به گفته عزتی در این نمایشگاه 55 هنرمند خود آموخته ایران آثارشان به نمایش در خواهد آمد و این نمایشگاه به گونه ای برنامه ریزی شده است که از هنرمند پنج اثر در معرض دید قرار گیرد.بخش عمده هنرمندانی که در این نمایشگاه آثارشان در معرض دید قرار می گیرد برای نخستین بار است که به جامعه هنری معرفی می شوند.

هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه از 20 تا 85 سال سن دارند.

سرپرست انجمن هنرمندان خودآموخته گفت: آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید قرار می گیرند مجسمه و نقاشی هستند و با توجه به این بخشی از تمرکز انجمن معرفی هنرمندان خودآموخته در رشته موسیقی است،در قالب یک برنامه متنوع سه هنرمند خودآموخته در عرصه موسیقی نیز معرفی خواهند شد.

به گفته عزتی از زمان تاسیس انجمن هنرمندان خودآموخته؛ تاکنون 180 نمایشگاه گروهی و انفرادی برای هنرمندان خودآموخته برگزار شده است. همچنین دو جشنواره بزرگ به همراه چندین کارگاه آموزشی نیز در دریکنده برپا شده است.

سرپرست انجمن هنرمندان خودآموخته درباره زمان این نمایشگاه گفت: به احتمال زیاد این نمایشگاه اوایل فصل زمستان در خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد.

وی درباره فعالیت‌های این انجمن گفت: در این انجمن امکانی را برای هنرمندان خودآموخته داخل و خارج از کشور ساکن در کشورهایی مانند هلند، امریکا و کانادا فراهم کرده ایم تا آثارشان را از طریق این انجمن به نمایش بگذارند.

عزتی در این باره اظهار کرد: اکنون امکانی فراهم شده تا در خصوص معرفی و شناسایی هنرمندان و در پرتو حضورشان به مکاشفه لایه‌های پنهان تاریخ انسان در لابه لای المان‌های که در آثار خودآموخته وجود دارد بپردازیم.

سرپرست انجمن هنرمندان خود آموخته همچنین گفت: این یک بخش کار است. بخش دیگر شوریدگی و شیدایی خاصی است که از طرف هنرمندان شهرهای مختلف مانند اهواز، اصفهان، شیراز، زنجان، قائم شهر و کرج مشاهده کرده ایم. ما در این انجمن آثار ارزشمند و ماندگاری به دستمان رسیده است که جای خوشحالی دارد.

عزتی ادامه داد: در این نمایشگاه ژانر کار بسیار متفاوت است. آثاری از این هنرمندان دیده می‌شود که جا دارد در قالب دپارتمان مستقل کشف و به نمایش گذاشته شود. اما نکته مهم این است که این اتفاق در هزار سوم روی داده که بسیار شگفت انگیز است.

او همچنین اذعان کرد: در پس ذهن هنرمندان نقطه عطف و شهود تازه ای نهفته است که اگر این آثار به شکل کارشناسانه تعریف شود پاسخی است برای پرسش‌های ناشنیده تاریخ هنر معاصر ایران . از این رو تصور می‌کنم که این نمایشگاه امکانی برای حضور و شناسایی این هنرمندان را فراهم می‌آورد.

وی درباره تشابه فعالیت های این انجمن با فعالیت گالری دی که در زمینه معرفی هنرمندان خودآموخته فعالیت می کند گفت: در ابتدا انجمن و گالری دی برای معرفی هنرمندان خودآموخته با هم فعالیت می کردند اما با توجه به گستردگی فعالیت ها گالری در سایر بخش ها، ما به صورت مستقل فعالیت مان را ادامه دادیم و به نظرم هر فعالیتی که برای معرفی هنرمندان خودآموخته انجام شود، قابل تامل است و ما استقبال می کنیم.

انتهای پیام/320/