به گزارش هنرآنلاین ، رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس در گفت و گو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با اشاره به اینکه اقبال و توجه هنرمندان به مضامین دفاع مقدس و مقاومت نسبت به گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: علاوه بر این همواره در طول سال نیز شاهد اجرای چند اثر خوب در زمینه تئاتر دفاع مقدس در مجموعه تئاتر شهر بوده‌ایم و با نگاهی به آمارها متوجه خواهیم شد که آثار خوبی در این زمینه از سوی نمایشنامه نویسان خلق شده و کارگردانان هم به خوبی این آثار را آماده اجرا کرده اند.

وی با بیان اینکه کمتر شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در گذشته در این حوزه فعالیت داشتند، اظهار کرد: نسبت به خلأی که در میان هنرمندان قدیمی‌تر این حوزه دیده می شود، استقبال خوبی را از سوی هنرمندان جوان و دانشجویان شاهد هستیم.

رفیعی ادامه داد: یکی از شاخصه های مهم برای تبیین این قضیه سطح کیفی آثار است که با نگاهی به آثار بخش ویژه چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت می توانیم ثابت کنیم که امروز اتفاقات خوبی در حوزه تئاتر دفاع مقدس رخ داده است. وی برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت را فرصتی مناسب برای هنرمندان جهت ارائه و تولید آثارشان دانست و افزود: در حال حاضر گروه های مختلفی هستند که فرصت مناسبی برای عرضه استعدادهای خود پیدا نمی کنند و جشنواره تئاتر مقاومت بهترین فرصت برای کشف استعدادها، ایجاد رقابت و بالابردن انگیزه در بین هنرمندان محسوب می شود.

رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس با اظهار خرسندی از اینکه در دو دوره اخیر جشنواره تئاتر مقاومت سطح آگاهی هنرمندان بالاتر رفته است‏، تصریح کرد: در واقع هنرمندان و نویسندگان به واقعیت هایی که در دوران دفاع مقدس رخ داده توجه بیشتری می کنند و همین امر باعث شده تا تنوع آثار هم افزایش یابد و نویسندگان هدف دار تر از گذشته مطالب خود را به نگارش در آورند.

وی با اشاره به اینکه به صورت کلی در تئاتر کشور نیازمند مطالعات و تحقیقات گسترده ای هستیم، اضافه کرد: به خصوص در حوزه تئاتر دفاع مقدس نیازمند یک باز تعریف و مطالعه و تحقیق هستیم. علاوه بر این خلاء موجود در حوزه تئاتر دفاع مقدس بر می گردد به عدم شناخت کافی هنرمند از جریانات هشت سال دفاع مقدس.

رفیعی ادامه داد: در این میان نهادهای مسئول باید تلاش کرده و منابع مهم را جمع آوری کنند تا هنرمندان اطلاعات معتبر و دقیق را دست مایه آثار خود قرار دهند. از سوی دیگر گرچه باید نهادهایی برای جمع آوری و ارائه اطلاعات دقیق فعالیت داشته باشند ، ولی زمانی که از سوی مسئولان کم کاری صورت می گیرد یک هنرمند به عنوان پرچم دار فرهنگ کشورش موظف است که در حوزه فعالیت خودش تحقیق و پژوهش کند و پس از آن به خلق یک اثر بپردازد.

رئیس انجمن تئاتر دفاع مقدس یادآور شد: در واقع نباید منتظر بمانیم که کتاب و خاطره ای چاپ شود و بر اساس آن اقتباس کنیم بلکه هنرمند باید خودش را نسبت به جامعه متعهد بداند و مطالعات خود را گسترش دهد و آثار جدیدی را به نگارش درآورد.

حفیظ ا… رفیعی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت بتواند گام بلندی را جهت تولید آثار فاخر در زمینه تئاتر دفاع مقدس بردارد.

انتهای پیام/54/53