به گزارش هنرآنلاین ؛ سهیل ناصری در نزدیک به دو ساعت اجرا، با انتخابی رنگین از قطعات مختلف تماشاگران را با احساسات متفاوتی مثل شوق، امید، غم، درد و ناکامی همراه کرد. او با آثار پرطنین و شوق آور یوهانس برامس آغاز کرد و با سونات ۱۶بتهوون تماشاگران را به وجد و شادی آورد. او سپس دو اثر از مایکل هرش، آهنگساز پر آوازه معاصر آمریکایی به نام لالایی‌ها را اجرا کرد.

بنابر این گزارش، آکوردهای پیچیده و سریع، درخشان و پرشتاب بالا و پایین رونده از خصوصیات بارز کارهای پیانویی اوست که اجرای آنها توانایی فیزیکی خاصی را می‌طلبد. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که سالن‌های موسیقی اجرای او پر باشد.

اثر پایانی کنسرت به سونات شماره دو سرگی راخمانیوف آهنگساز روس (۱۹۴۳- ۱۸۷۳) اختصاص داشت. راخمانیوف این قطعه را به دکتر روانپزشک خود هدیه داد، که او را پس از یک دوره سه ساله افسردگی نجات داده بود.

اجرای آثار مایکل هرش

مایکل هرش از نام‌آورترین آهنگسازان هم‌نسل خود در آمریکا است. او در سن ۲۵ سالگی جایزه اول آهنگسازان آمریکا را از آن خود کرد. آثارش در بسیاری از کشورهای دنیا نواخته شده و جوایزی را در رم و برلین ربوده است. وی هم مثل بسیاری از همکارانش ابتدا از شعر برای نوشتن قطعات موسیقی الهام گرفته است. به ‌ویژه هرش تحت تاثیر اشعار کریستوفر میدلتون نویسنده انگلیسی‌ است.

از آثار مایکل هرش باید به قطعه "زوال پناهگاه" اشاره کرد که با موسیقی خود بی‌پناهی انسان معاصر را به تصویر می‌کشد و در آن نشان می‌دهد چگونه عناصر روزانه زندگی هم در واقعیت و هم در مفهوم به شکل غیرقابل قبولی نسبت به قبل از ۱۱سپتامبر ۲۰۰۱ تغییر کرده است. مایکل هرش در این قطعه مخاطب را با احساساتی مانند جذبه، شور، وحشت، ترس، یأس و نومیدی درگیر می‌کند و تجربه‌اش را درین زمینه‌ها به شنونده انتقال می‌دهد.

سهیل ناصری این اثر را در سال ۲۰۱۲ میلادی در نیویورک با حضور خود آقای هرش اجرا کرد. او درباره آشنایی‌اش با مایکل هرش می‌گوید: "مایکل هرش را دقیقا ۲۰ سال است که می‌شناسم. در سال ۱۹۹۹ میلادی یکی از آموزگارانم آثاری از او را برایم نواخت و بعد من دوسال پیش در اجرای بهاری آثار او را دوباره شنیدیم. ساختار قطعات چنان جادویی بود که مرا جذب کرد و آن را بیانی از دنیای معاصر قرن ۲۱ می‌دانم. موسیقی او بسیار مرا تکان داد و جزو افراد معدودی هستم که او اجازه نواختن آثارش را به آنها داده است."

لالایی‌ها از آثار جدید هرش است که برای اولین بار توسط سهیل ناصری در نیویورک نواخته شد.

20 اجرا در نیویورک

سهیل ناصری از سال ۲۰۰۱ میلادی، بیست اجرای متفاوت در نیویورک داشته است. از ویژگی اجرای رسیتال پیانوی وی آنست که حتی یک قطعه تکراری نداشته است. او اجرای ۲۵ اثر معاصر و ۳۰ سونات از ۳۲ سونات بتهوون را در کارنامه خود دارد.

به نوشته بی.بی.سی، تا سال ۲۰۲۰ میلادی که دویست‌وپنجاهمین سالگشت تولد بتهوون است. این پیانیست جوان در نظر دارد که همه آثار بتهوون برای پیانو را اجرا کند. ناصری در سال ۲۰۱۰ میلادی به باله تئاتر آمریکا با ۹ اجرا در خانه اپرای متروپولیتن پیوست.

یکی از علایق سهیل ناصری نواختن پیانو برای جوانان و دانش آموزان است. او در ۶۰ مدرسه دولتی آمریکا بطور رایگان نواخته است.

سهیل ناصری و موسیقی

سهیل ناصری در کالیفرنیا در یک خانواده ایرانی به دنیا آمد و در ۵ سالگی به نواختن پیانو روی آورد. در بیست سالگی به نیویورک آمد تا تحت نظر کارل اولریش شنابل به آموزش بپردازد. شنابل از پیانیست‌های بنام آلمانی است که پس از به قدرت رسیدن هیتلر به آمریکا مهاجرت کرد. امروز ناصری بین نیویورک و برلین زندگی می‌کند و هر ساله تورهای رسیتال پیانو در شهرهای مختلف جهان اجرا می‌کند.

فصل کنسرت‌های سهیل ناصری با ۱۷ رسیتال پیانو از اوت امسال در گوتینگن و برلین آلمان آغاز شده و تا ژوئن ۲۰۱۴ ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/32/